Až miliony korun může uspořit firma, když místo hledání a zaučování nových lidí umožní rodičům malých dětí vrátit se do práce dřív. A v Česku přibývá podniků, které si uvědomují, že investovat do firemních školek je ve výsledku vyjde mnohem levněji. Právě s masivnějším rozvojem nejen firemních školek nově pomáhá nezisková organizace Sto skupin.

Stojí za ní inovační studio Q Designers, které chce do roka vytvořit v Česku sto dětských skupin. „Je tu ohromný nedostatek míst ve školkách, jen loni se do nich nedostalo čtyřicet tisíc dětí. A nyní se s příchodem ukrajinských uprchlíků situace ještě zhorší,“ konstatuje šéf Q Designers a jeden z hlavních iniciátorů Sto skupin Jindřich Fialka.

Právě válka na Ukrajině byla spouštěcím momentem vzniku. Ve studiu přemýšleli, jak mohou coby inovační designéři pomoct s řešením dlouhodobých otázek spojených s příchodem uprchlíků. „Jasně se ukázalo, že jedním z velkých problémů bude nedostatečná kapacita v předškolním vzdělávání. Je potřeba najít místo pro asi třicet tisíc ukrajinských dětí,“ vypočítává Fialka a dodává, že momentálně v našich školkách chybí asi sedmdesát tisíc míst.

Jindřich Fialka, spoluzakladatel a CEO Q Designers

S řešením mají pomoci právě dětské skupiny. Jejich zakládání je sice jednoduší a podstatně rychlejší než v případě klasických školek, aby se ale skutečně něco změnilo k lepšímu, je podle Fialky potřeba systémové a plošné řešení.

Nezisková organizace, kterou spolu se svými kolegy vytvořil, je proto postavená na franšízovém modelu. Od března, kdy vznikla, už založila sedm dětských skupin – z toho dvě například pro Nemocnici Slaný a další dvě desítky v celém Česku se intenzivně připravují. Organizace chce do roku dostát svému názvu a vytvořit skupin sto.

Postarali by se tak až o 3600 dětí a vytvořili až 400 nových pracovních míst. Hlavně by však ulehčili rodičům návrat do zaměstnání a firmám pomohli v současné složité situaci na trhu práce.

Franšízový model může navíc využít kdokoli, kdo si chce otevřít dětskou skupinu, ale sám by si na to třeba netroufl. Sto skupin mu výměnou za měsíční poplatek zhruba ve výši deset až dvacet tisíc zaručí kompletní servis: od vybavení prostor přes výběr a školení pro chůvy a povolení od úřadů až po zajištění dotací nebo třeba formalit typu provozního řádu či nastavení účetnictví. Člověk se pak stará „jen“ o samotný chod skupiny.

Náklady pro rodiče, kteří by chtěli takovou skupinu využít, mají podle Fialky zůstat co možná nejníže. Měsíční náklady by proto neměly překročit dva až čtyři tisíce korun, v závislosti na lokalitě, nákladech na platy chův i nájmy. V Praze se přitom za běžné soukromé skupiny platí i pětinásobně víc.

„Pro firmy stavíme dětské skupiny kompletně včetně zajištění personálu a provozu, o to stojí hlavně velké společnosti,“ pokračuje Fialka. Otevření několika firemních školek momentálně řeší s Českou spořitelnou nebo jednou z největších nemocnic v Praze. A ozývají se prý i další velké společnosti, které však kvůli probíhajícím jednáním nemůže jmenovat.

Skupina chce přitom pomáhat i firmám menším, které by třeba celou dětskou skupinu dlouhodobě neuživily. Pro ty pak existuje možnost otevřít kapacitu dalším lidem zvenčí. Třetí možností jsou partnerství s lokálními dětskými skupinami, kde si firma v podstatě rezervuje místa pro děti svých zaměstnanců.

Neziskovku už podpořila například Nadace Terezy Maxové, která ji chce podporovat i dlouhodobě, nebo IKEA, která dodá nábytek za bezmála deset milionů korun. Právě nábytkářský kolos patří ke klientům studia Q Designers, kteří pro něj vytvořili projekt Druhý život nábytku.

Zatím byl projekt financován hlavně ze zisku Q Designers, firmy s ročním obratem okolo deseti milionů korun. Nyní však podle Fialky přichází fáze, kdy chce pohnout s fundraisingem, aby ambiciózní projekt nebrzdil nedostatek peněz.

Náklady na vytvoření jedné dětské skupiny se přitom dost liší podle toho, jestli a případně jaké jsou potřeba stavební úpravy vybraných prostor. Většinou se ale podle Fialky jedná o počáteční investici mezi 300 a 500 tisíci korun.

Především pro firmy se jedná o zajímavý zaměstnanecký benefit, na kterém vydělají i ony samy. Místo nákladného náboru nových lidí můžou získat zpátky ty, kteří firmu, procesy a svou práci dobře znají. „Založit dětskou skupinu ve firmě bylo z pohledu HR možná nejlepší rozhodnutí, co jsme kdy udělali,“ pochvaluje si Luisa Alvesová, COO v Omnicom Media Group, kde mají firemní školku už několik let.

Pro Fialku celý projekt nemá ani v nejmenším skončit ve chvíli, kdy se skutečně podaří v Česku otevřít sto nových dětských skupin. „Tohle je teprve začátek. Skupin tady může být třeba tisíc, aby se skutečně něco změnilo,“ prohlašuje.

Cílem je podle něj celý systém otevřít a postupně i zlepšit úroveň předškolního vzdělávání. Ostatně i samotné designérské studio prý založil, aby vytvářel projekty s pozitivním dopadem na společnost. „Dětské skupiny jsou ukázkový příklad, jak pomoct a přitom dělat dobrý byznys,“ shrnuje Jindřich Fialka.