skip to main content

Mateřská ambice, která změnila trh. Díky nim spí v hnízdech i české děti

Příběh Silvie Skaly a Kristýny Tumpachové je dalším důkazem toho, kolik skvělých nápadů vzniká na rodičovské dovolené. „Čekala jsem své první dítě a od sestřenice ze Skandinávie jsem znala něco, čemu se říkalo „baby nest”. Hnízdo, které svým tvarem miminku prostor, který v něm evokuje pohodlí, bezpečí a teplo vašeho náručí,” vzpomíná Silvia Skala. 

Její v mateřství zkušenější kamarádka Kristýna Tumpachová ji zprvu odrazovala, že je to jen další předmět navíc, který pro dítě určitě potřebovat nebude. „Pak jsem hnízdo ale vyzkoušela a pochopila jsem, že se bez něj neobejdu,” rekapituluje. Tím okamžikem začalo podnikání dvou přítelkyň, z nichž jedna byla v osmém měsíci a druhá v šestinedělí. 

Silvia Skala a Kristýna Tumpachová| foto Adriana Fialová

Jak vůbec vznikl název „Hnízdo pro děti”? V angličtině se produkt jmenuje „baby nest”, ve Skandinávii funguje jako klasická zavinovačka. „Původně jsme chtěly vymyslet něco lepšího, hnízdo se nám zprvu nelíbilo. Ale jmenuje se tak i ve francouzštině či španělštině, a tak jsme to nechaly”.

Jejich byznys se bez nadsázky zrodil při kojení, kdy většinu produkce Silvia s Kristýnou řešily v noci. Nyní by MimiConcept šel už do školy – značce je šest let a kromě hnízd pro miminka nabízí zavinovačky, spací pytle, doplňky, hračky a další dekorace. „Dnes máme na tři desítky artiklů a obrat okolo šesti a půl milionu korun ročně,” upřesňuje Kristýna Tumpachová.

Dnes už působí jako zkušené podnikatelky, jejichž klientelu tvoří také řada celebrit a součástí týmu je i Bára Karpíšková, alias populární influencerka a kuchařka Bjukitchen. Začátky MimiConceptu ale spíš připomínaly porod. Obnášely například objíždění fabrik s látkami v devátém měsíci těhotenství, hledání toho správného materiálu i lidí, které by hnízdo ušili.

„Vše jsme si hledaly na internetu, ale nezjistily jsme si například, že látka, kterou potřebujeme, musí být vysrážená. Když ji vidíte v těch rolích, tak takzvaně sanforizovaná ještě není, a to znamená, že se vám pak produkt srazí v pračce. Nikdo nám neporadil, takže jsme vše procházely pokus-omyl. Vše jsme testovaly na vlastních dětech. Chtěly jsme vytvořit lepší produkt, než byla naše švédská inspirace,” přiznává Silvia Skala.

Vzhledem k tomu, že na lokálním trhu neměly konkurenci, mohly podnikatelky projít celým procesem důkladně krok za krokem. Od vytvoření prvního prototypu, který si kreslily a vytvářely doma, po ušití profesionálního hnízda, které by si mohl koupit koncový zákazník, uplynulo několik měsíců.

Do začátku své firmy investovaly Skala s Tumpachovou pět set tisíc, domluvily si hlídání a vydaly se na veletrh dětského zboží do Brna. 

„Tady přišel zlomový okamžik, protože nás oslovil nákupčí velké sítě prodejen s dětským zbožím Malvík a chtěl si u nás hnízda objednat,” říká Silvia Skala. Zároveň ale návštěvníci veletrhu viděli koncept dětských hnízd poprvé a podnikatelky jim musely trpělivě vysvětlovat, k čemu předmět vůbec slouží.

Reklama

Veletrh v Brně byl zásadní z víc důvodů, protože ihned poté, co se zde MimiConcept odprezentoval, musel čelit nové konkurenci. „Naše hnízdo si přišla koupit vystavovatelka z jiného stánku, která nás dokonce uprosila, abychom ji daly slevu. A za tři týdny je začala šít také,” je přesvědčená Silvia Skala. Nekorektní jí přišel samotný princip, ale uvědomuje si, že je soutěživost pro podnikání přirozená. 

MimiConcept se ale podle jeho zakladatelek odlišuje od ostatních především kvalitou materiálu a čistým, současným designem. „Používáme látku s tím nejvyšším certifikátem. Naše výroba je fér, šijeme v české fabrice, která se zaměřuje na dětský textil,” vyjmenovává Kristýna Tumpachová. Silvia Skala dodává, že velkou pozornost věnují také mantinelům, které musí být pevné. Tak, aby se dítě v hnízdu cítilo skutečně jako v období, kdy tvořilo se svou matkou jeden celek. 

„Konkurenci tolik neřešíme to, protože věříme v kvalitu našich produktů. Vše jsme několikrát vyzkoušely na svých dětech, mnohokrát upravovaly. Nechceme nikoho hanit, jen víme, že kvalitní hnízdo vám vydrží pevné a barva jeho látky se při praní nezmění,” tvrdí Kristýna Tumpachová.

MimiConcept se drží pevně svých zásad také s ohledem na barvy (nešijí na zakázku, značka sama určuje estetický ráz svých produktů) a na rozměry. „Díky všité šňůře si můžete jemně regulovat velikost hnízda, ale neděláme obří hnízdo pro novorozeně, to nemá smysl, když má dítě pevně obejmout,” vysvětluje Silvia Skala.

Cíl obou podnikatelek, které nyní zaměstnávají čtyři další kolegy a několik externistů, je zaměřit se nyní na velkoobchod a expandovat do dalších zemí Evropy. A zatímco je MimiConcept takzvaný lovebrand rodičů, kteří touží po tom, aby jejich děti rostly ve vkusném a designově vytříbeném prostředí, Silvia Skala a Kristýna Tumpachová také chtějí, aby konzervativní část společnosti přestala hanit matky, které touží po kariéře.

Obě jsou manželky úspěšných mužů (manžel Silvie je developer Max Skala a Kristýny Tumpachové hoteliér David Tumpach, pozn.redakce), které nemají ekonomickou potřebu pracovat, ale kariérně uspět je pro ně důležitou součástí života.

„Za šest let, co jsme na trhu, vidíme neskutečný posun společnosti k pracujícím matkám. Není jen jeden typ mateřství, každá ho prožíváme jinak, a to je dobře. V MimiConceptu se potkáváme s dalšími pracujícími ženami, podporujeme se,” uzavírá Kristýna Tumpachová.