skip to main content
Forbes Fastwheels

Poodhalené Ferrari a divoké plány Elona Muska. Tohle jsou novinky ze světa motorů

Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Plnokrevník se ukazuje

Honění maskovaných prototypů prvního SUV od Ferrari pomalu skončí. Sama automobilka totiž ukázala první snímek toho, jakou podobu bude mít zřejmě nejočekávanější vůz letošního roku. Nově tak víme, jak bude vypadat přední část auta, kterého se se obává Lamborghini Urus nebo Porsche Cayenne.

To byla informace vizuální. Ferrari ji ještě doplnilo zprávou, že premiéra se odehraje ještě během letoška. A tím se zřejmě na nějakou dobu zase odmlčelo. Takže teď už jen to, co se zatím šušká.

Název Purosangue už se asi měnit nebude. A nejspíš se potvrdí i to, že pod kapotou bude na výběr mezi dvanáctiválcem a hybridním šestiválcem. Výkon se pak bude bude pohybovat někde kolem 800 koní.

Španělsko to vyhrálo

Zatímco Česko pořád čeká, jestli na něj nějaká obří továrna na výrobu autobaterií zbyde, Španělé už mají jasno. Koncern Volkswagen, jemuž patří španělské značky Seat a Cupra, totiž ohlásil, že na Pyrenejský poloostrov pošle obří investici sedm miliard eur, což je přibližně 172 miliard korun.

Peníze půjdou na výstavbu nové gigafactory v pobřežním městě Sagunto ve Valencii. Volkswagen počítá, že v ní najde práci přes tři tisíce lidí. Česká republika ale mimo hru ještě není. Volkswagen chce mít podobných továren v Evropě dohromady deset. O tom, jestli obří baterkárna nakonec bude tedy i u nás, by se mělo rozhodnout do konce tohoto roku.

Naději Česku zvyšuje i prohlášení dosluhujícího předsedy představenstva Škody Auto Thomase Schäfera, který od 1. dubna převezme provozní řízení značky VW. Ten minulý týden v rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung řekl, že si přeje, aby mateřský koncern vybral pro vybudování továrny na baterie právě Českou republiku. Deník to označil za jeho dárek na rozloučenou.

Šestkrát Nissan. Elektrický

Že bateriové články nebude potřebovat jen Volkswagen, celkem jasně naznačil i Nissan, který ukázal šest aut nové elektrifikované řady. Ty na trh přijdou letos v létě. Nissan tím potvrzuje předsevzetí, že od roku 2030 už žádná auta se spalovacími motory prodávat nebude.

Japonská automobilka se navíc rozhodla, že nebude ani investovat do vývoje nových technologií, které by jejím vozům umožnily splnit přísnou emisní třídu Euro 7. Peníze radši utratí za elektrifikaci. I proto tak už od příštího roku bude i u nás prodávat nanejvýš hybridy.

Jednou z vlajkových lodí pak má být model Leaf, což byl vůbec první sériově vyráběný elektromobil na světě. Od roku 2010 se ho na celém světě prodalo téměř 600 tisíc kusů. Aby zákazníků přilákal ještě víc, přijíždí v nové generaci. 

Budoucnost dopravy? Létající cosi

Reklama

A Japonci ještě jednou. A ještě divočejší než Nissan. Mnohem divočejší. Automobilová značka Lexus ve spolupráci s prestižní Royal College of Art v Londýně odtajnila vítěze designérské soutěže, jejímž cílem bylo představit, jak by mohla vypadat luxusní mobilita v roce 2040.

První místo bral britský designér Richard Newman, který přišel s radikálním konceptem vodíkem poháněného vozidla ve tvaru náušnice s kolmým vzletem a přistáním. Autor se při jeho navrhování nechal inspirovat horkovzdušnými balony a terárii s rostlinami.

Přemisťovadlo, protože tady už se o automobilu při vší úctě nedá mluvit, pak popisuje jako „šperk na obloze – jako náušnici v mraku“, jehož exteriér lze upravit podle libosti. Konstrukce vozidla také umožňuje bezproblémové přistavení ke stěnám budov. „Chtěl jsem vytvořit něco, co by bylo určitou výzvou, co by zvedlo pár obočí, ale zároveň by lidi rozesmálo,“ uvedl Newman. Smějete se? Já moc ne.

Další divoké SUV

Pojďme se radši rychle vrátit do současnosti a na pevnou zem. Maserati představilo novinku pojmenovanou Grecale, které na Ferrari Purosangue mít sice asi nebude, ale zase tak daleko mu taky není. Je to též SUV a taky bude pekelně silné. V nejdrsnější variantě nabídne skoro 540 koní a zrychlení z nuly na sto za 3,8 sekundy.

A fakt, že i Maserati bude od roku 2030 sázet jen na elektromobily? Víte co, pojďme dělat, že o tom prostě nevíme. Kdo ví, co bude za osm let…

Plány Elona Muska? Dvacet milionů aut ročně

Neuběhl ani týden ode dne, kdy Elon Musk u Berlína otevřel po Freemontu a Šanghaji třetí závod automobilky Tesla. A už hází čísly, nad kterými někteří kroutí hlavou. 

„Myslím, že není nemožné, abychom do deseti let vyráběli dvacet milionů aut ročně,“ prohlásil poté, co si u výrobní linky střihl zajímavý taneček. Pro představu, o jaké číslo ve světě automotive byznysu jde, je potřeba dodat, že Toyota i Volkswagen, dvě největší automobilky světa, ročně vyrobí každá po necelých deseti milionech aut.

Zvládne to Musk? Střízlivým pohledem se zdá, že spíš ne, ale pak je tu pohled ještě jeden. A to ten, který popisuje, jak rychle Tesla rostla až dosud. Před dvěma lety vyrobila a prodala necelého půl milionu aut a loni už to bylo skoro jednou tolik. Navíc kromě fabriky u Berlína je před otevřením i nový závod poblíž texaského Austinu. Takže potenciál tu evidentně je.

Do Maroka!

Kabelový svazek. Je to díl, bez kterého auto nevyrobíte. Problém je, že velká část evropské spotřeby se až doteď vyráběla v Ukrajině. Co to znamená, asi všichni tušíme. Třeba to, že Škoda Auto už víc jak dva týdny nevyrábí elektromobil Škodu Enyaq a výrobu novinky Škoda Enyaq Coupé ani nerozjela.

Předplatné Forbesu

Takže kde kabelové svazky brát? Odpovědí je Maroko. Právě sem totiž firmy západního světa posílají miliardy dolarů, aby tu postavily továrny zásobující evropské automobilky.

Zástupci tamní vlády minulý týden podepsaly investiční dohody v hodnotě 180 milionů dolarů s pěti globálními dodavateli kabelových svazků. Nové fabriky tak vzniknou v Casablance a Tangeru a už existující továrny v Kenitře a Tangeru se ještě rozšíří.