Musel jsem odevzdat mobil a slíbit, že o tom, co jsem ve speciálně postaveném boxu v zahradě slavného hotelu Villa d’Este na břehu italského jezera Como viděl, nebudu mluvit. Až do čtvrtka 17. února.
Tenhle slib jsem dal na začátku října na přehlídce Concorso d’Eleganza, opulentním srazu nejkrásnějších automobilových veteránů Evropy. Automobilka BMW je jeho partnerem a právě tuhle akci si vybrala k tomu, aby BMW M850i xDrive Gran Coupé, jehož design navrhl nejdražší americký žijící umělec Jeff Koons, za jeho přítomnosti ukázala vybraným hostům.
Teprve teď to samé auto, které vznikne v omezeném počtu 99 kusů, ukázala celému světu. Už letos ho ale bude možné vidět na vlastní oči i u nás. Zastoupení BMW totiž počítá s jeho dostupností pro české zákazníky.
Vzhledem k jeho jedinečnosti a prodejní ceně, která začíná na částce 9 360 000 korun se dá ale předpokládat, že na silnici se objeví jen naprosto výjimečně. Pravděpodobnější je, že se stane zaparkovaným uměleckým dílem na čtyřech kolech.
Šéf BMW Oliver Zipse ale doufá, že Koonsovo BMW budou jeho majitelé používat i na ježdění. Sám o něm mluví jako o pojízdné soše, která nezůstane stát v muzeích jako sběratelský exponát, ale bude dělat radost i na silnicích.
Divoké tvary, nepřehlédnuté barvy. Komiksový styl zvenku i uvnitř. „Chtěl jsem, aby když auto projede kolem, každý, kdo si ho prohlíží, viděl ,Pop! Pop! Pop!‘ Aby to bylo jako okamžitá exploze,“ popsal design víc než pětisetkoňového vozu Koons.
Současná podoba auta už měla být na světě dávno. V roce 2010 se totiž Koons poprvé zapojil do projektu BMW Art Cars, v rámci kterého automobilka oslovuje nejlepší světové umělce s tím, že vybrané BMW se stane jejich plátnem. Vedle Koonse tak BMW v minulosti proměnil například Andy Warhol.
Koons tehdy navrhl podobu BMW M3 GT2, které se zúčastnilo závodu 24 hodin Le Mans. I když právě to mělo získat komiksový styl, jeho podoba z technických důvodů nakonec vycházela z inspirace rychle se pohybujících barevných světel. Ke komiksu se tak Koons vrátil až teď.
Ještě před tím, než ale vznikl současný design, Koons s BMW řešil, pro jaké auto ho vůbec připravit. Ve hře byla například i luxusní řada 7, ale přednost nakonec dostalo BMW M850i xDrive Gran Coupé, které automobilka Koonsovi poslala přímo domů.
„Když jsem ho řídil, jeho výkon byl ohromující. Tu sílu jsem se pak snažil zachytit. Doufám, že když pak auto projede kolem, lidé při pohledu na něj řeknou: Páni, viděli jste to?“ vysvětloval Koons, jehož design kombinuje jedenáct různých barev exteriéru od modré přes stříbrnou až po žlutou a černou.
Vzhledem k náročnosti výroby automobilka plánuje, že každý týden budou lakovány jen dva vozy. Jednou z technicky nejsložitějších součástí vozidla jsou stylové dveře, které vyžadují sedm různých barev a dvanáct vrstev laku o celkové tloušťce menší než 250 mikrometrů. Pro srovnání, lidský vlas má průměr přibližně 100 mikrometrů.
Aby nanášení barev probíhalo naprosto přesně, lakýrníci k tomu používají počítačový program napojený na laserový projektor. Laser pak promítá návrh na příslušný díl. Kontury mezi jednotlivými vrstvami barvy byly přitom pečlivě ručně šablonovány, což je úkol, který vyžaduje dlouholeté zkušenosti a řemeslnou zručnost.
Originální podobu má i interiér, jehož sedadla mají výraznou červenou a modrou barvu, což je kombinace, která má odrážet barvy superhrdinů z komiksového světa. Zároveň jde ale o barvy typické pro sportovní vozy BMW řady M.
Majitel každého BMW M850i xDrive Gran Coupé s označením The 8 X Jeff Koons k němu dostane i velkoformátový certifikát. Kromě Koonsova podpisu obsahuje ještě individuální identifikační číslo konkrétního automobilu.