Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Aston Martin dobyl Olymp

Vypadalo to, že o to, kdo nabídne nejsilnější luxusní SUV, budou bojovat hlavně Italové. Lamborghini Urus na straně jedné a proti němu extrémně očekávané Ferrari Purosange. Jenže Britové řekli ne.

Nechme mluvit čísla. Urus: 640 koní, Purosange: 650 koní (nejspíš). A pro formu ještě Bentley Bentayga Speed a jejích 635 koní, Porsche Cayenne Turbo GT a 640 koní, BMW XB7 a 621 koní nebo Audi RS Q8 a 600 koní.

Aston Martin DBX707 se 707 koňmi všechny tyhle nechává za sebou. Pod kapotou má čtyřlitrový osmiválec a z nuly na sto zrychlí za 3,3 sekundy. Dost na to, aby se vám na chvíli neudělalo dobře.

Komu ale tahle šílenost v přepočtu za víc než 5,5 milionu bude dobře dělat určitě, je sama automobilka. Loni prodala 6182 aut, což představuje víc než osmdesátiprocentní meziroční nárůst. A víc než polovina prodejů připadá právě na standardní pětisetpadesátikoňovou verzi DBX. S DBX707 můžou být čísla jen lepší.

Nejsilnější škodovka je taky nejdražší

Pondělní premiéra elektrické Škody Enyaq Coupé RS iV odhalila, že mladoboleslavská automobilka má nové nejvýkonnější auto. Tři sta koní totiž do žádné škodovky ještě nikdo nenacpal. Jenže nebude to zadarmo, milí fanoušci elektromobility. Mírně řečeno.

Když budeme jednat na rovinu, tak na Enyaq RS se dvěma motory je bez stokoruny potřeba 1 556 000 korun. V ceně jsou sice třeba sportovní sedadla, podsvícená čelní maska, dvacetipalcová kola nebo obří prosklená střecha, ale i tak se dá za příplatkovou výbavu vesele utrácet dál.

Je libo jen pro RS určenou kousavě zelenou barvu Mamba? Přihoďte skoro jedenáct tisíc. Tepelné čerpadlo, které zásadně pomáhá zvýšit dojezd v zimě? Za třicet tisíc. Head-up displej s rozšířenou realitou? Dalších třiadvacet tisíc. Vyhřívání předních sedadlech? Deset tisíc. A šlo by ještě pokračovat. Dokud to účet dovolí.

Maserati v ledovém kraji Sámů

Maserati Grecale už mělo mít světovou premiéru dávno za sebou. Jenže listopadové odhalení nakonec Maserati nečekaně zastavilo a show odložilo na letošní jaro. Důvod? Problémy s dodávkami potřebných dílů. Vývojový tým tak dostal čas navíc, aby ostré italské SUV vyladil k dokonalosti.

A když už do zimy, tak pořádné. Maserati se proto vydalo do Laponska na sever Švédska, aby auto vyzkoušelo na sněhu a ledu při teplotách padajících k minus třiceti.

Testování Maserati Grecale v extrémních podmínkách severního Švédska.

Zveřejněné fotografie a video už celkem jasně ukazují, jak bude tohle SUV vypadat. Co bude mít pod kapotou, však automobilka zatím tají. Je ale téměř jisté, že prostor dostane i motor Nettuno, který silou 630 koní pohání supersportovní Maserati MC20.

Snový rok pro Bugatti

Prodali všechno, co měli. A ještě něco navíc. Loni automobilka Bugatti, v níž má od loňska většinu hvězda chorvatského byznysu Mate Rimac, zákazníkům zvládla dodat osmdesát kusů modelu Chiron, posbírat objednávky na dalších sto padesát a dva týdny před uvedením vyprodat čtyřicítku všech do výroby naplánovaných Bugatti Bolide po víc než 100 milionech korun za kus. Takhle vypadá sezona snů.

Bugatti Centodieci

Čtyřiatřicetiletý Mate Rimac navíc nedávno prozradil, co má Bugatti před sebou. V Molsheimu se bude pracovat na výrobě limitované série modelu Centodieci. A za deset do výroby naplánovaných kusů automobilka od zákazníků vyinkasuje v přepočtu celkem dvě miliardy korun.

Rimac zároveň naznačil, co naváže na stěžejní model Chiron. A podle jeho slov se zdá, že by nemuselo jít o čistý elektromobil. Spalovací motor má podle Rimaca stále budoucnost. Současně ale slíbil supersport s prvky, které ještě nebyly použité na žádném jiném autě. To by naznačovalo, že elektřina dostane zanedlouho i v Bugatti v nějaké podobě prostor.

Dostali i Mini! Staré dobré Mini

V roce 1959 spatřilo světlo světa slavné Mini. Vzniklo v době ropné krize, kdy bylo potřeba co nejlevněji přepravit čtyři lidi. A teď, o více než šedesát let později, už zase ropa není in. Co ale v kurzu zůstalo, je legendární Mini. Řešení? Vykuchat klasickému vozu vnitřnosti a udělat z něj elektromobil. Britská automobilka proto rozjíždí projekt Mini Recharged.

Uklidňující je alespoň to, že technici přestavbu udělají tak, aby šlo benzinový motor zase kdykoliv vrátit zpět. Do té doby, jestli taková vůbec někdy nastane, ho bezpečně uloží. Elektrifikované Mini místo něj dostane elektromotor s výkonem 122 koní, díky němuž auto zrychlí z nuly na stovku za přibližně devět sekund. Dojezd s plně nabitou baterií pak bude 160 kilometrů. Svatokrádež? Možná. Ale lidé to prý chtějí.