Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Dobrý říjen ve Škodě Auto

Foto Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka má za sebou dobrý měsíc. V říjnu jí totiž celosvětově meziročně vyskočil odbyt o 29 procent a celkem tak zákazníkům dodala 60 800 vozů. Jde ale zatím jen o příslib lepších zítřků, protože celková čísla letos dodaných aut ukazují na pokles 19,1 procenta. Přepočteno na konkrétní vozy jde o 605 400 aut.

Škoda Auto má zkrátka před sebou zbytek roku plný očekávání. Jednak z pohledu toho, kolik aut se jí podaří skutečně vyrobit, přičemž je jasné jen to, že k prolomení rekordu v podobě 1,24 milionu vyrobených vozů v roce 2019 zcela jistě nedojde.

Zásadnější ale bude rozhodnutí vedení koncernu Volkswagen o stavbě gigafactory v Líních poblíž Plzně, což je investice až za 120 miliard korun. Pokud Česko porazí soupeře v podobě Polska a Maďarska, má se začít stavět koncem roku 2024. Výroba se pak rozjede do konce roku 2027. A za dalších pět let má pak továrna dávat práci až pěti tisícům lidí, přičemž víc než polovina by se měla přesunout ze Škody Auto.

Rodinný souboj: 911 vs Taycan

911. Když se řekne porsche, většině lidí se vybaví tahle automobilová sportovní ikona. Jenže pravda je, že nejvýdělečnější evropskou automobilku byznysově drží „esúvéčka“ Macan a Cayenne. A pak je tu elektrický Taycan, který právě 911 v minulém roce vystrčil i z třetí příčky stupnice vítězů.

Tichá elektrojízda navíc šlape dál. Na konci prvního listopadového týdne totiž z výrobní linky v Zuffenhausenu sjel Taycan s výrobním číslem sto tisíc. Automobilce trvalo téměř na měsíc přesně tři roky, než tenhle milník padl. Neptunově modrý Taycan Turbo S  vyrazil k novému majiteli do Velké Británie.

O elektromobil s cenou začínající na sumě 2,3 milionu je zkrátka zájem, byť pozici stájové trojky v letošním pololetí s 18 877 prodanými kusy neudržel, což v Porsche vysvětlují problémy s dodávkami dílů. Na jeho místo se tak zase vyšvihla 911, kterou si koupilo 21 616 šťastlivců. Ještě ale uvidíme, co se stane do konce roku…

Ideální auto do pouště?

Aby té divočiny u Porsche nebylo málo, ve čtvrtek ráno přibude další. Na autosalonu v Los Angeles si totiž premiéru odbude Porsche 911 Dakar. Má jít o první dvoudveřové sportovní auto do terénu.

Porsche 911 a Dakar? Zní to šíleně, ale vlastně o nic tak zvláštního nejde. Už před 38 lety právě 911 s pohonem všech kol celkově zvítězila v Rallye Paříž–Dakar. Teď je tu připomínka v novém, která má za sebou deset tisíc kilometrů drsného off-roadového testování.

Kromě testů za relativně běžných podmínek se totiž jezdilo i v pouštích Maroka a Dubaje, kde se řidiči v autě opakovaně proháněli po padesátimetrových dunách při teplotách šplhajícím k padesáti stupňům Celsia. 

Opačný extrém pak představovaly testy na polygonu ve švédském Arjeplogu, kde auto na zamrzlých jezerech testoval dvojnásobný mistr světa v rallye Wlater Röhrl. „Řízení byla nevěřitelná zábava. Dokud to nevyzkoušíte, neuvěříte, co všechno se s tímhle autem dá dělat,“ okomentoval testy Röhrl.

Do „terénu“ jde i Lamborghini

Lamborghini nebude stát v koutě. Poslední den v listopadu, kdy se návštěvníkům otevře autosalon v Miami, se představí i „offroadové“ Lamborghini Huracán Sterrato. Pohánět ho bude atmosférický desetiválec, což z něj nejspíš udělá poslední model s čistě spalovacím motorem. Dál už bude hybrid a ještě dál už jen elektřina.

To ale není to hlavní. Aby Lamborghini Huracán Sterrato mohlo bezpečně vyjet i na cestu některého z toskánských panství, bude mít hliníkovým krytem chráněný podvozek zvýšený o skoro pět centimetrů nebo o tři centimetry zvětšený rozchod kol. Tedy alespoň podle studie z roku 2019. Uvidíme, jaká bude realita.

Další konec. Nepočítá se s fiestou

Skoro to vypadá, jako kdyby automobilka Ford končila se vším, co doteď potkáváme na silnicích. Letos v březnu z výrobní linky sjelo posledních čtyřicet kombíků Fordu Mondeo, čímž skončila éra i v Česku oblíbeného konkurenta třeba Škody Superb.

Další na řadu v létě přišel Ford Focus. Ten sice v nabídce prodejců stále zůstává, ale ne na dlouho. V roce 2025 totiž skončí i on. Náhradou mu bude jak jinak než elektromobil. Jestli zůstane alespoň název, je neznámou.

Vydání Forbesu Cash je king

Tím ale modelová zabíječka nekončí. Poslední obětí je maličká fiesta, která se vyrábí už skoro pět dekád. Za tu dobu vznikla v šestnácti milionech exemplářů. Výročí se ale nedočká, protože výrobní linku závodu v Kolíně nad Rýnem v polovině příštího roku opustí ve věku sedmačtyřiceti let. Její místo pak obsadí elektromobily postavené na platformě MEB od koncernu Volkswagen, na které stojí například i Škoda Enyaq.

Volvo EX90 bude těžká váha

Sedm míst, v podlaze zásoba baterií na 600 kilometrů a tomu i odpovídající hmotnost 2,8 tuny. Švédské Volvo fungující pod křídly čínského koncernu Geely minulý týden odhalilo novinku, která se má stát její vlajkovou lodí. Navíc startuje éru, kdy ze Švédska každý rok vyjede každý rok jeden nový elektromobil. V roce 2030 pak automobilka se spalovacími motory skončí úplně.

Dobrou zprávou pro tradicionalisty ale je, že prozatím neohrožuje prodejní držák volva, model XC90, které tak v klidu dožije svůj fosilní život. Je to zčásti i tím, že byť má nad ním stojící EX90 premiéru za sebou, první zákazníci ochotní za něj zaplatit částku kolem 2,5 milionu korun si za jeho volant sednou až v roce 2024.

Do ruky dostanou auto se dvěma elektromotory a výkonem 517 koní, které bude nabité technologiemi. Jednou z těch nejzajímavějších bude laserový senzor LiDAR, jehož úkolem bude hlídat prostor před autem. Podle automobilky i v naprosté tmě „dohlédne“ až 250 metrů před vůz. Menší objekty na silnici, například ležící pneumatiku, rozpozná na vzdálenost 120 metrů.