Čistokrevné sportovní auto, nebo SUV? Tohle dilema právě končí. Milionáři s chatami v Alpách i pánové z ropných států kolem Perského zálivu tak můžou začít žhavit telefony na své dealery automobilky Porsche. Její šéf Oliver Blume dnes na autosalonu v Los Angeles odhalil nové Porsche 911 Dakar.

Jedno je jisté – bude potřeba volat rychle, protože v Zuffenhausenu, kde všechny 911 vznikají, jich v následujících měsících půjde do výroby jen limitovaný počet dvou a půl tisíc kusů. A zkušenosti z posledních let říkají, že na objednání mají případní zájemci nanejvýš několik měsíců. Pak se naplněná kniha objednávek navždy uzavře a z Porsche Dakar 911 se stane sběratelský exemplář s cenou, která bude vyšší než ta pořizovací.

„Je to skoro čtyřicet let od jednoho z našich největších vítězství v motoristickém sportu. Vítězství v Rallye Paříž–Dakar,“ připomněl při premiéře novinky Oliver Blume, přičemž slavný dakarský speciál stojící za zrodem pohonu všech kol v rámci řady 911 byl v tu chvíli ještě zaparkovaný vedle něj. Za pár okamžiků už to ale bylo jinak. Jeho místo zaujala nová 911 Dakar.

Co tahle šílenost umí? Především projet tam, kam by se nikdo normální s běžnou 911 neodvážil. Podvozek je totiž oproti normálu standardně o pět centimetrů výš. Další tři může přidat systém na zdvižení podvozku. Světlá výška pak podle Porsche odpovídá běžnému SUV. I to má ale limity. Nastavení „high level“ je tak k dispozici pro jízdu v terénu do rychlosti 170 kilometrů za hodinu. Jakmile jí auto dosáhne, zase se o tři centimetry sníží.

Rychlost přitom nebude problém. 911 Dakar těžká 1605 kilogramů přebírá motor z verze 911 GTS, což znamená třílitrový šestiválec biturbo s výkonem 480 koní, zrychlením na stovku za 3,4 sekundy a rychlostí omezenou kvůli speciálním pneumatikám Pirelli s devítimilimetrovým vzorkem a zesílenými bočnicemi na 250 kilometrů za hodinu.

Že jde o jiné Porsche, ukazuje i originální zadní spojler z uhlíkového kompozitu, z něhož je vyrobená i kapota s výraznými výdechy vzduchu převzatými z 911 GT3. Dakar má navíc rozšířené podběhy kol, ocelovou ochranu podvozku nebo ochranné mřížky z bočních otvorů pro nasávání vzduchu.

Protože se 911 proměnila na off-road, dostala i střešní nosič a střešní dvanáctivoltovou zásuvku pro přídavné světlomety. Na poušti bývá v noci tma… Kromě přídavných světel si tak dvojčlenná posádka může nad hlavou vézt ještě kanystry na palivo a vodu, skládací lopatu a další nářadí. Všechno přitom lze mít mít s originálním logem Porsche. Platí to i pro stan určený právě na střechu, u něhož je potřeba počítat s cenou víc než 120 tisíc korun.

Odlišovat se dá ale i jinak. Divize Porsche Exclusive Manufaktur totiž pro zájemce připravila i speciální verzi Rallye Design Package, která kromě jiného na autě spojuje bílou a modrou metalízu doplněnou dekorativní fólií. Navíc si pak zákazník může na bok nechat umístit závodní číslo v rozmezí od nuly do devíti set devadesáti devíti. Příplatek? V přepočtu přes šest set tisíc. Když si ale kupujete auto se základní cenovkou pět a půl milionu…