Martin Cígler je spoluzakladatel a předseda představenstva IT holdingu Solitea, který stojí například za oblíbenou platformou iDoklad nebo EET pokladním systémem Dotykačka. V posledních čtyřech letech se však také v týmu Big Shock Racing účastní světoznámé Rally Dakar, kde je řidičem doprovodného vozidla Toyoty Hillux a zároveň fotografem českého pilota kamionu Martina Macíka.

Šéf Solitey přitom bere Rally Dakar nejen jako každoroční osobní výzvu, na kterou je potřeba se dobře fyzicky připravit, ale také jako způsob pro pročištění hlavy od byznysových starostí. Jeho postřehy a zkušenosti z prostředí Dakaru se pak snaží využít i v podnikání a inspirovat jimi se tak mohou i ostatní manažeři či majitelé firem. Dvoutýdenní Rally Dakar vypukne 3. ledna, už jen přelet do Saúdské Arábie se ale vlivem koronaviru stal napínavým zážitkem.

***

Oblíbená otázka zní: co tě, prosím tě, táhne na takovou blbost, jako je Rally Dakar? Co na tom vidíš? Nevyspíš se, máš docela velkou šanci, že se ti něco stane, stojí to strašné peníze a teď se to navíc ještě koná v takové divné zemi.

Odpověď je prostá: přesně tohle. Dakar je z mého pohledu úžasný mentální restart. Na tři týdny zcela vypnu. Nečtu žádné firemní maily, nemám žádné meetingy ani čas jakkoliv přemýšlet o práci. I proto jsem posledních čtrnáct dnů před Vánoci trávil v práci každý den včetně víkendů 12 hodin v kuse, abych měl všechno hotové a nevisel na mně žádný proces.

Všichni manažeři ví, jak je těžké nemyslet na práci, na zodpovědnost, kterou se svými firmami máte. Ale na Dakaru prostě na něco takového není čas. Jste členem týmu, který logicky chce vyhrát.

Někteří mají závodění jako fulltime job (ti by se možná zase potřebovali sem tam věnovat nějaké firmě), jiní jedou na Dakar vedle svojí normální práce. Každý člen týmu má ale svou jasnou roli, za kterou je zodpovědný. Motivace je jasná: každá chyba stojí nějaký čas, a tedy lepší šanci na dobré umístění. 

Kamion pilota Martina Macíka pojmenovaný „Karel“ na Dakaru 2019. Další ročník se bude konat mezi 3. a 15. lednem 2021, český tým na něj odletěl po Vánocích.

Dakar vám zhustí mnohaletou práci ve firmě do tří týdnů, kdy skutečně nespíte, často ani nejíte a spíte za hluku elektrocentrál v něčem, co silně připomíná staveniště, ve větru, v zimě.

Skoro vždycky se na začátku závodů řeší nějaký problém, který je potřeba rychle odstranit, aby auto jelo na 100 %. Každý den prožíváte napětí, jak jedou ti vaši, kdo jim práší do čelního skla a koho naopak předjeli. Prožíváte okamžiky napětí, když se ten „váš“ kamion neobjeví na mezičase třeba pro poruchu časomíry, a vy několik hodin nevíte, zda máte problém anebo šlo jen o technickou chybu.

Ale hlavně celou dobu pozorujete skvělou práci sehraného týmu, který každou noc ze starého auta vyrábí auto nové. Týmu, který znovu a znovu opravuje závady způsobené extrémní jízdou v extrémním terénu. Pozorujete šéfa, jak motivuje celý tým od pilotů až po fotografy, aby to ještě pár dní bez spaní vydrželi.

Martin Cígler Dakar 2021 pojede opět v doprovodném voze Toyota Hillux.

Zažil jsem, jak těžká je tato motivace v okamžiku, kdy vaše auto vypadne ze soutěže a ztratí šanci na další umístění. Zažil jsem okamžiky štěstí, kdy naopak auto projede cílem na jednom z předních míst a vy víte, že se máte čím chlubit.

Je to podobné jako při řízení firmy, jen neuvěřitelně komprimované. A pro mne jako manažera s hodně sedavým zaměstnáním to má i jeden příjemný efekt navíc: musíte si dát do pořádku kondičku. Protože bez dobré kondičky se na Dakar jet nedá.

Dakar za časů pandemie

Rally Paříž Dakar se jela poprvé skutečně z Paříže do Dakaru v roce 1979. V roce 2009 byla však Rally Dakar přesunuta do Jižní Ameriky a v lednu 2020 se jela poprvé v Saúdské Arábii. Ta podle mne tak trošku celou Rally Dakar pojímá jako PR pro turistický ruch a tedy další příležitost, jak se odtrhnout od ekonomické závislosti na ropě.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Dakar 2021 bude kvůli pandemii koronaviru ale úplně jiný než jeho předchozí ročníky. Pořadatelé chtějí po vzoru Tour de France vytvořit biologickou bublinu, do které nepustí nikoho nakaženého.

Do posledního okamžiku jsme řešili logistiku cesty do Saúdské Arábie, protože ta se zavřela pro veškerou komerční dopravu do země. Celá česká výprava letěla speciálně vypraveným charterovým letadlem.

Víkendový přelet českého týmu na Dakar 2021.

První pořádné dakarské emoce jsme si zažili už den před odletem, kdy jsme šli ráno na PCR test na covid-19. Situaci nám komplikovalo datum, protože 26. prosince nebylo vůbec jednoduché sehnat slot někde, kde ve svátek testují.

Většina týmu se testovala nakonec v Benešově, před sedmou ráno, což pro kluky z Moravy znamenalo hodně brzké vstávání. A pak nastalo hodně dlouhé čekání a napětí, kdo na Dakar pojede a kdo ne.

První výsledky začaly chodit až kolem sedmé večer, ale bohužel jsme pořád neznali výsledek testu Martina Macíka, pilota kamionu. Dvě hodiny nám vydrželo opatrné vtipkování, že kamion bude řídit náhradník, Martin Macík senior, ale nakonec před devátou dorazil i Martinův negativní test.

Bohužel jsme ale museli nechat doma jednoho z mechaniků, který byl pozitivní už deset dní před odletem, a přestože nemá žádné příznaky, pozitivním zůstal.

Spoluzakladatel holdingu Solitea Martin Cígler.

Zbytek výpravy se tedy 27. prosince večer odbavil na liduprázdném pražském Letišti Václava Havla. Jen pro zajímavost – mé kabinové zavazadlo vážilo díky hromadě fotografické techniky 18 kilo, techniku za stovky tisíc jsem si netroufnul poslat do podpalubí.

Let do Džiddy byl hladký, protáhl se ale o dvě a půl hodiny, kdy jsme v letadle (samozřejmě v rouškách) čekali, až nás nechají vystoupit. Pak následovalo osmačtyřicet hodin karantény v hotelu zakončených dalším testem.

Porušení karantény by nám mohlo vynést dva roky vězení. A to těsně před pomyslným cílem, kterým je paradoxně start samotné rally, nikdo nechce.

Další reportážní postřehy s byznysovým přesahem přímo z Rally Dakar se od Martina Cíglera na webu Forbes.cz objeví v polovině závodu.