Největší česká firma na tuzemském trhu s potravinami a zároveň podle Forbesu jedna z největších českých rodinných firem JIP východočeská, patřící bratrům Janu a Ivovi Plškovým, otevřela 1. listopadu v Brně svou dosud nejrozsáhlejší a nejkomplexnější prodejnu Svět potravin.
Společnost se sídlem v Pardubicích po republice aktuálně provozuje čtyřiadvacet maloobchodních prodejen, přes 140 partnerských prodejen Plus JIP, šestnáct velkoobchodních skladů a čtrnáct prodejen Cash & Carry. V předchozích dvou letech otevřela dvě velké prodejny v Ostravě a Olomouci.
Nový Svět potravin však má podle slov bratrů Plškových přinést koncept, jaký momentálně v Česku nemá obdoby.
„S každým naším novým projektem chceme zážitek z nakupování posouvat výš a výš. Jsme ryze česká společnost, proto je pro nás o to důležitější, aby byli naši zákazníci spokojeni a vraceli se k nám,“ říkají k novému konceptu majitelé společnosti.
Ta měla podle posledních zveřejněných údajů v roce 2021 tržby 13,3 miliardy korun a zisk EBITDA 77 milionů korun. Starší z obou bratrů Ivo Plšek se v JIP primárně stará o provoz, Jan Plšek řeší obchod.
Vybudování brněnského Světa potravin, které vyšlo řádově na nižší stovky milionů korun, je pro JIP výjimečné už rozlohou.
Na ploše šesti tisíc metrů čtverečních se vedle rozsáhlého obchodu s potravinami včetně bio a farmářských produktů nebo specialit určených k různým druhům kulinářství a gastronomie usídlila řemeslná pekárna, řeznictví s masem z vlastní JIP bourárny nebo úsek čerstvých ryb a mořských plodů. Nechybí ani pražírna kávy s kavárnou nebo sushi point s čerstvě vyráběným sushi.
Podobné služby už JIP nabízí i ve svých dalších centrech, brněnský obchod však nabídne ještě něco navíc. První novinkou je stylový Champagne bar s možností si vybranou lahev vína či champagne buď odnést, nebo vypít rovnou na místě.
Ještě zajímavější je domácí výroba těstovin a mozzarelly. „Přímo na prodejně mohou lidé procházet kolem prosklených výroben italské pasty a mozzarelly. Uvidí tak celý proces výroby podle tradičních receptur připravených pod vedením odborníků z Itálie a rovnou si budou moci vybrat, který druh pasty nebo sýra si odnesou domů,“ říká Hana Náprstková, supervizorka prodejní sítě JIP.
Za zastavení stojí v brněnském JIP i ekologická a udržitelná pěstírna bylinek a salátů, odkud si zákazníci můžou odnést čerstvé produkty vypěstované přímo na místě.
Vedle kavárny a Champagne baru nabízí brněnský JIP k usazení také dvě restaurace. První z nich je samoobslužná, kterou zákazníci najdou v dalších JIP prodejnách. Druhý typ restaurace však prozatím v JIP svou obdobu nemá – jedná se o takzvaný grill point, tedy steakovou restauraci.
„Do grill pointu jsme chtěli přinést vyšší gastronomii, nabízíme v něm kaviár, ústřice, čerstvé ryby, hovězí wagyu a další kvalitní masa z Austrálie, Jižní Ameriky,“ vyjmenovává Michal Lelek, vedoucí marketingu JIP. „Snažíme se oslovit co nejširší skupinu klientů, proto vedle samotného nakupování chceme přinášet něco, co nikde jinde nenajdou.“