skip to main content
Zdraví

Potřebujete restartovat mozek? Tyhle tipy zaberou nejen na novoroční kocovinu

4 minuty čtení

Po dlouhé silvestrovské noci se možná necítíte stoprocentně fit. Všechno je tak trochu v mlze a mozek nejede naplno? Tak bacha, aby to bylo jenom dneska.

Přesně proto vám nabízíme několik tipů a rad od expertů, které vám pomůžou nakopnout mozek na vyšší rychlost.

Hrajte si

Mentální kondici můžete posilovat jako svaly. Zkuste aplikaci Lumosity, nabízející desítky her zaměřených na rychlou reakci, flexibilitu a multitasking. Když podobným jednoduchým hrám věnujete denně 20 minut, měli byste do tří měsíců vidět výsledek: rychlejší reakce, větší pozornost při práci, lepší řešení problémů.

Představte si to jako upgrade na větší operační paměť – aplikací na trénink neokognitivních dovedností je celá řada, zkuste taky Eidetic (má metodiku na zlepšení paměti) nebo Elevate (pomůže s rozvojem nových dovedností).

Reklama

Pijte (po včerejšku hlavně vodu)

„Mozek žije z toho, co jíte a pijete. Hlavně voda je extrémně důležitá. Mozkové funkce jsou totiž chemické a fyziologické reakce, doslova vyžadují lubrikaci,“ vysvětluje neurovědkyně Tara Swart, ke které si světoví manažeři chodí pro radu, jak vytunit mozek na maximum.

„Taky byste neřídili auto, v němž nebude benzin, olej a voda do ostřikovačů. Proč potom přijdete do práce, děláte důležitá rozhodnutí, ovlivňující tisíce lidí, a necháváte svůj mozek na suchu? Jak očekáváte, že bude fungovat?“

Protahujte šedou kůru

„Nejlepší věc, jakou můžete v dospělosti pro svůj mozek udělat, je naučit se cizí jazyk nebo začít hrát na nějaký hudební nástroj,“ popisuje Tara Swart v loňském vydání Forbesu NEXT zaměřeném na mozek a vše, co o něm víme (a taky ještě nevíme).

„Já si to vyzkoušela na vlastní kůži a doporučuji s novým jazykem nebo nástrojem začít každé dva roky. Učením se nových věcí se totiž zlepšuje elasticita a plasticita mozkových blan. Díky tomu mozek nezakrňuje, je zvyklý a připravený na změnu.“

Pošlete mozek do lázní

Slyšeli jste to tisíckrát a možná máte i v mobilu apku, která vám s tím má pomoct. Tak nádech, výdech a hlavně klid. Meditace má vliv na změny šedé kůry mozkové – u lidí, kteří se v rámci studie na Harvardu zúčastnili intenzivního meditačního výcviku, se šedá kůra rychleji obnovovala.

Reklama

Meditace taky prokazatelně snižuje stres a pomáhá s redukcí chronických bolestí a úzkostí. To vše dohromady je pro mozek jako vyrazit do lázní, protože dostane šanci si odpočinout a regenerovat.

Nic z toho ale nebude fungovat, když nebudete spát. Spánek je pro regeneraci mozku nejdůležitější a zbavuje tělo škodlivých toxinů. Proto spěte, bez přerušení a hluboce. Aby mozek dostal během noci svůj potřebný restart, musí si ideálně projít všemi fázemi spánku, včetně té nejhlubší.

Teprve pak skutečně odpočívá, nechá pracovat jen kritické systémy nutné pro vaše přežití a může zapnout svoje samoobnovovací funkce. A když nespíte? Do dalšího dne si nesete kognitivní a emocionální handicapy.

Trénujte

„Lidé, kteří odejdou do penze a nic nedělají, objektivně blbnou. Takže aktivita mozku určitě pomůže. A je pravda, že tréninkem se dají zlepšit i některé plně automatizované činnosti,“ popisoval v rozhovoru pro mozkové číslo Forbesu NEXT špičkový neurochirurg Vladimír Beneš.

Související vydání

„Vezměte si třeba tenis, neuvěřitelně složitý pohyb. Roger Federer na kurtu zareaguje ještě dřív, než soupeř vůbec zahraje další míč. A on přitom vědomě vůbec neuvažuje, že to zahraje bekhendem a pošle po čáře. Mozek to za něj dělá úplně sám. Takže ano, tréninkem se dá mozku pomoct, protože má více informací a umí lépe zareagovat.“

Svůj mozek můžete i doběhnout, jak napovídá název knihy švédského psychiatra a „mozkového blogera“ Anderse Hansena. Doběhni svůj mozek popisuje, jak pravidelný pohyb mozek stimuluje, dokonce lépe než léky, výživové doplňky a mentální cvičení.

Kniha vám vysvětlí, proč je fyzická aktivita nejlepší ochranou před demencí, jakou roli může mít cvičení při léčbě deprese, jak pohyb zvyšuje soustředění dětí i jak se díky němu mohou zlepšit v matematice a mluveném projevu.

Na vlastní nebezpečí

Jestli meditace je pro mozek wellness, tak tohle může být dost divoká party. Mikrodosing LSD, tedy podávání velmi malých látek této halucinogenní drogy, dokáže stimulovat výkonnost a kreativitu. Své o tom ví čeští startupisté, právníci i nejeden miliardář.

Jenže dobrý sluha může být zároveň tak špatný pán. Mikrodávkování LSD i jiných psychedelik má na mozek prokazatelně vliv – jen vám nikdo nezaručí, jestli bude pozitivní. Ve větších dávkách navíc drogy jako LSD vyvolávají halucinace a především mění kognitivní funkce mozku. Opatrně s nimi!

Reklama
Reklama