skip to main content
Zdraví

S tátou procestovala olympiády, dnes učí dcera oštěpaře Železného Čechy se hýbat. Co radí do nového roku?

Narodit se jako dcera olympionika v atletice znamená trávit dětství na stadionech a být sportu neustále nablízku. Své o tom může vyprávět Katarína Železná, která s otcem, českým oštěpařem Janem Železným, procestovala svět a stála u některých z jeho největších úspěchů.

Pohyb je jí od malička víc než vlastní, a protože sama vidí všechny jeho výhody, rozhodla se, že rozhýbe i Čechy trávící většinu dne sezením v kanceláři. 

„S trochou nadsázky jsem se na stadionu skoro narodila. Když mamka měla porodní kontrakce, táta se jí zeptal, jestli ještě stihne dotrénovat,“ směje se Katarína. Narodila se sice v porodnici, ale na stadionu přesto prakticky vyrostla. „S tátou jsem jezdila na závody všude po světě. Jako teenager jsem nevynechala jediný trénink, i když jsem talent po tátovi neměla.“

Vystřídala přitom několik sportů včetně krasobruslení, aerobiku i badmintonu. Nakonec ale přece jen zůstala právě u atletiky, kterou má podle všeho v krvi. Ačkoliv ráda a pravidelně sportovala, se sedavou prací v kanceláři se začaly projevovat první problémy s bolestmi zad. 

„Paradoxně jsem v tu dobu pracovala v Asociaci školních sportovních klubů, kde jsme děti rozhybávali tím, že jsme organizovali školní sportovní soutěže. Spolupracovala jsem i s Českým olympijským výborem, ale sama jsem se téměř zastavila. Fyzioterapeut mě dal dohromady a řekl mi, že pokud se budu hýbat, bude to dobrý,“ vzpomíná Železná.

Reklama

Na popud odborníka začala přemýšlet nad tím, jak člověk během dne u práce za počítačem vlastně sedí, a došlo jí, že pohyb je element zcela chybějící. „Začala jsem se o tom bavit s kolegyní, která taky měla chuť založit vlastní byznys. Táta mi potom poradil, že bude nejlepší začít právě u lidí se sedavou prací v kancelářích.“

Tak vznikla firma Fitgee, jejíž misí je naučit Čechy pracující v kancelářích jednoduché pohyby, proveditelné kdykoliv během dne. Pomáhají předejít zdravotním komplikacím, které mohou často vyústit až ve vážné zdravotní problémy.

Důležité je hýbat se přirozeně.

Firma své služby primárně zaměruje na ty, kdo nemají vztah ke sportu a pravidelný pohyb pro ně nikdy nebude prioritou. „Přesto je důležité, aby se hýbali alespoň přirozeně. Nemusí to hned znamenat chodit pravidelně do fitka nebo běhat,“ vysvětluje Katarína. 

Její semináře, webináře a pohybové kurzy jsou však vhodné i pro zaměstnance, kteří mají během dne spoustu povinností a z práce spěchají domů za rodinou, takže jim na sport nezbývá příliš času.

„Zároveň se ale snažíme edukovat i sportovce, kteří můžou mít problémy samozřejmě taky. Ukazuje se, že sedět osm hodin v kuse denně a pak si jít na hodinu zaběhat je stejné, jako byste jedli celý den nezdravé jídlo a k večeři dali salát a mysleli si, že vás to zachrání,“ dodává třicetiletá absolventka magisterského oboru komunikace na univerzitě v Amsterdamu. 

Workshop v ČEZ s fyzioterapeutkou Pavlou Skopalovou

Firmu založila s kamarádkou Petrou Kytkovou, která se živí jako lektorka jógy, zdravotnických lekcí a relaxací, takže má k pohybu podobně blízko jako sama Katarína. Ačkoliv firma oficiálně vznikla vloni, se spuštěním prvních programů se zakladatelky trefily přesně do začátku letošní pandemie, která jejich byznys značně ovlivnila. 

„Před jejím vypuknutím jsme stihly chodit ještě přednášet přímo do firem a s lidmi cvičit osobně, což je samozřejmě o něco lepší než online. Ale naštěstí nám dobře fungují i webináře a daří se nám lidi motivovat, z čehož mám obrovskou radost,“ chválí si Katarína.

Reklama

Problém nedostatečného přirozeného pohybu během dne s příchodem pandemie značně stoupl. Svůj podíl na tom má z velké části práce z domova, která zcela eliminuje sice zanedbatelný, zato velmi důležitý pohyb během dne – chůzi na MHD, po kanceláři nebo jen na oběd s kolegy v nedaleké restauraci.

Katarína Železná ukazuje, jak si během home officu vytvořit stojací stůl

Potenciál svého projektu využívá Železná v současné době na maximum a snaží se ukázat lidem, že zařazení jednoduchých pohybů do pracovního dne může mít obrovský vliv na to, jak se cítí.

V případě, že si firma služby Fitgee objedná, může si vybrat, zda chce praktický seminář s pohybovým workshopem, či pravidelné a krátké protahovačky pro sedavé zaměstnání. „Většina firem si bere kompletní balíček, kdy praktická protahovací část navazuje na teorii, což za mě taky dává největší smysl.“

Projekt Železné dlouhodobě spolupracuje například se společnostmi ČEZ, Klépierre nebo americkou firmou Avery Dennison. Téma wellbeing, kam vedle pohybu patří například i psychická pohoda, se obecně stává čím dál skloňovanějším pojmem, který začínají řešit firmy po celém světě.

Katarína se však s Fitgee plánuje do nového roku zaměřit vedle B2B segmentu také na veřejnost a nabídnout objednání přednášky nebo semináře i jednotlivcům.

„Mým největším snem je ale začít přednášet ve školách, protože tam to všechno začíná. Chtěla bych se zaměřit nejen na děti, ale především na učitele, kteří mají možnost udělat výuku aktivnější a čas od času poslat dítě k tabuli nebo před začátkem hodiny iniciovat tříminutové protažení,“ popisuje Katarína svou vizi.

Součástí jejího plánu jsou i prvky rozmístěné po škole, které by podle ní mohly zabránit tomu, že dítě stráví přestávku na jednom místě s telefonem v ruce.

Tipy na zdravý home office

  • Zamyslete se, s jakými běžnými činnostmi můžete spojit přirozený pohyb. Zkuste si při telefonování stoupnout a chodit po bytě nebo si vytvořit vlastní stojací stůl, třeba tím, že si na ten kancelářský hodíte jídelní židli (inspirovat se můžete na stránkách Fitgee).
  • Porozhlédněte se po bytě a zkuste najít poličku, která svou výškou odpovídá výšce stojacího stolu. Na 15 minut místo u stolu pracujte odsud. 
  • Spojte si pohyb s pravidelnou činností během dne, například: jdu si udělat kafe a během čekání na kávovar udělám jednu protahovačku. 
  • Často měňte typy sedů. Zůstávat dlouho v jedné statické poloze není pro naše tělo ideální. Nemusíte sedět celou dobu jen na židli, ale na chvíli se můžete posadit třeba i do tureckého sedu na zem. Změna pracovního místa totiž často znamená i změnu pozice a to potřebujeme.
  • Notebook si vypodložte tak, aby byl horní okraj obrazovky přibližně v úrovni vašich očí. Díky tomu nebudete zbytečně přetěžovat krční páteř. K vypodložení můžete použít například knihy, nezapomeňte ale poté připojit externí klávesnici a myš.
  • Když vám přijde e-mail od kolegy, uvědomte si, jak sedíte, a zkorigujte se.
  • Občas si hoďte nohy nahoru, a to doslova – pro vaše bedra to bude úleva. 
Předplatné Forbesu

Reklama
Reklama