„Praha má obrovský potenciál konkurovat ostatním evropským metropolím,“ soudí Ryan Gauci, nový generální ředitel pražského Hiltonu. Jaké má pro pražský hotel plány?
Sedmatřicetiletý Malťan se do české metropole přestěhoval letos v lednu. „Ve skutečnosti to beru jako návrat domů,” směje se Gauci, zatímco servíruje svou oblíbenou kávu na skleněný stůl královského apartmá.
Manažer, který v sobě nezapře veselou maltskou náturu a optimistický přístup k životu, v hotelu působil už během covidu jako manažer. Na téměř tři roky byl následně povolán do Chorvatska, ale když přišla nabídka převzít pozici generálního ředitele od Michaela Speckinga – svého mentora a zároveň muže, který hotel vedl během Gauciho působení v Praze –, bez rozmýšlení ji přijal.
„Když se řekne Praha, každý si představí nádherné město, které by chtěl jednou navštívit. To okolní evropská města nemají. Můžeme se bavit o tom, že nás tato města předhánějí v byznysu, že se tam více cestuje na konference… Praha má ale obrovskou historii turismu, kterou jiné město jen tak nepřekoná a na které bychom měli stavět,” konstatuje Gauci.
Z úst zkušeného hotelového manažera přitom nejde o prázdné fráze: za téměř dvě dekády v pohostinství pracoval ve městech napříč celou Evropou, od Liverpoolu až po Varšavu. Vedení pražské pobočky sítě prémiových hotelů a největšího Hiltonu v celé kontinentální Evropě, zaměstnávajícího přes tři sta padesát lidí, bude však i pro něj nová výzva.
Jaký byl váš první měsíc na pozici generálního manažera?
Pro mě to bylo jako vrátit se domů, jak na osobní, tak profesionální úrovni. Z profesního hlediska beru návrat jako velký úspěch – je to náš největší evropský hotel co do počtu pokojů a já si uvědomuji, že dosáhnout takové pozice v mém věku je poměrně nezvyklé a jsem na to velmi hrdý.
V jakém věku je to obvyklejší?
Asi to záleží spíš na vzdělání a zkušenostech než na věku. Třeba já začal vést lidi jako poměrně mladý, vedoucím oddělení jsem se poprvé stal už v roce 2009, když mi bylo asi třiadvacet. Dneska je mi třicet sedm a mám za sebou už patnáct let zkušeností s vedením lidí.
Jak vás přivítal tým?
Asi devadesát procent personálu si pamatuji z doby, kdy jsem tu pracoval. To, že ráno přijdu a můžu lidem osobně popřát dobré ráno a oslovit je jménem, mi pomáhá se tu cítit jako doma. A taky už znám Hilton, znám tu budovu, znám i některé stálé klienty a naše partnery.
V čem podle vás tkví dobré lídrovství?
Buď se s tím narodíte, nebo se to můžete naučit z knih. Ani nevím, kolik knih o leadershipu už mám. Myslím, že je dobré se učit různým přístupům, ale nakonec je stejně nejdůležitější, abyste byli věrní sami sobě. Já měl to štěstí, že jsem pracoval s mnoha generálními manažery, díky kterým jsem se naučil, co dělat – a co naopak ne.
Nejdůležitější součástí našeho byznysu jsou lidé. Poznal jsem jich za svou kariéru mnoho a naučil se, jak jednotlivci myslí a fungují. To mi pomohlo stát se lídrem, kterým jsem dnes. Obecně jsem velmi společenský a práci s lidmi si užívám. Také teď, když s vámi mluvím, jsem načerpal více energie než ze třech káv, které jsem si ráno dal…
Jak vedete své lidi vy?
Můj manažerský styl by se dal označit jako kolaborativní. Pracoval jsem v různých prostředích, týmech i kulturách. Česko je mou asi už sedmou zemí, kde působím, takže jsem se mohl učit a vybrat si styl, který podle mě nejlépe funguje a přináší nejlepší výsledky.
Je důležité, aby všichni rozuměli našemu cíli a cítili za to společnou odpovědnost. Chci, abychom byli na stejné lodi, do práce chodili rádi a cítili se tu jako doma. Jen takové prostředí dává lidem možnost růst. I já jsem tam, kde jsem, protože mi někdo dal příležitost a investoval do mě čas.
Bylo vždy vaším snem pracovat v pohostinství?
Překvapivě ne. Vždycky mě to táhlo k architektuře. V turistických zemích, jako je Malta, si však mnoho studentů v pohostinství přivydělává. Já během letních prázdnin pracoval u bazénu: buď obsluhoval stoly nebo zvedal slunečníky. Vydělal jsem si nějaké peníze a zároveň mi došlo, že mě to baví mnohem víc. Rozhodl jsem se proto na poslední chvíli změnit směr a studovat pohostinství.
Jaké výzvy pražský Hilton čekají?
Nemám rád slovo výzvy, raději se na ně dívám jako na příležitosti. Letos se chceme soustředit na gastronomické zážitky, které v hotelu nabízíme. Máme tu Cloud 9 Sky Bar & Lounge, Café & Bistro v atriu, pivní bar Hop House, sezonní Beer Garden Karlín a hlavní restauraci Seasons. Chci z našich restaurací a barů udělat živé místo, kam Pražané chodí na večeři i koktejl.
Takže chcete konkurovat podnikům v centru?
Ano. Raději budeme začínat v malém, ale v dobré kvalitě. Konkurenci trumfneme Cloud 9 barem s výhledem na celou Prahu, s výtečnými drinky a atmosférou, kterou jen tak v Praze nenajdete. Zatím to není „ten“ podnik, kam lidé míří za nočním životem, ale právě to chceme změnit.
Jaký je poměr mezi byznysovými a volnočasovými klienty?
Je to tak padesát na padesát. Jsme samozřejmě byznysový hotel a nejvíce se soustředíme na konferenční a byznysovou klientelu – díky ní nejsme závislí na sezonnosti, protože vyrovnává měsíce slabší turistické sezony.
A převedeno na tržby?
Tržby v Česku bohužel komentovat nemohu (skupina Hilton Worldwide je kotovaná na newyorské burze ,a zatímco v březnu 2019 se hodnota jejích akcií pohybovala okolo 80 dolarů za akcii, v březnu letošního roku dosáhla 200 dolarů za akcii, pozn. red.). V Praze ale dlouhodobě bojujeme nejen s konkurenčními ubytovacími zařízeními, ale především s dostupností města.
Myslíte s přímými lety?
Ano. Dlouhou dobu byl pro nás zásadní především americký trh a turisté ze Spojených států. To se v posledních letech mění a právě přímé lety, nebo spíš jejich absence, v tom hrají obrovskou roli.
Letos se obnovuje sezonní spojení s New Yorkem, které však nemůže plně nahradit předcovidovou kapacitu přímých letů z USA, kdy byla Praha spojena dvakrát denně s New Yorkem a denně s Filadelfií. Stejně tak pociťujeme deficit přímých spojů s Asií, ze které většina nebyla obnovena.
Přímé lety do Prahy jsou to, co nám pomáhá a o co se chceme zasadit nejen my hoteliéři, ale i turistické organizace a město samotné.
Odkud tedy přijíždí největší část vaší klientely?
Turistická klientela k nám míří především z Německa, Spojených států, Velké Británie, ale také z Česka a Polska. Kongresová a byznysová klientela potom především ze Spojených států, Velké Británie a kontinentální Evropy.
Má Praha šanci lákat více lidí, kteří sem cestují za byznysem, než v minulosti?
Praha má výjimečný potenciál a hlavně skvělou polohu. Dobrou zprávou je, že na konferenčním turismu není zcela závislá. Má skvělou pověst a je to už historicky zavedená turistická destinace, což okolní evropská města nemají. V tom máme obrovskou výhodu a budeme na tom stavět.