Jeden z nejdůležitějších a nejvyšších mediálních manažerských postů v zemi, křeslo generálního ředitele České televize, získal od prvního října devětačtyřicetiletý Jan Souček. Jde o jméno, které ještě nedávno znalo jen pár zasvěcených lidí a znalců České televize, kde Souček dosud šéfoval brněnskému studiu. 

Jan Souček má za sebou jinou profesní dráhu než jeho předchůdce Petr Dvořák. Je to dlouholetý novinář, který v médiích strávil téměř celý život. Původně přitom vystudoval práva na Masarykově univerzitě v Brně, v oboru coby advokátní koncipient však působil jen krátce. 

Záhy odešel do médií, kde od roku 1994 působil na různých pozicích coby redaktor, moderátor, editor či šéfredaktor ve zpravodajství v různých elektronických médiích. Poté strávil pár let v PR, odkud se v roce 2007 přesunul do České televize, kde pracoval na různých pozicích.

Působil mimo jiné jako moderátor Dobrého rána a dalších pořadů. A později jako dramaturg, šéfdramaturg a jako ředitel brněnského studia. Stoupal tak postupně po kariérním žebříčku a rozhodnutí ucházet se o pozici nejvyšší podle něj byla logická volba, kam pokračovat dál. 

„Myslím, že je to má velká výhoda, že televizní práci znám na vlastní kůži od základu a rozumím jí. Za ta léta mám situaci v televizi velmi dobře zmapovanou,“ svěřil se Forbesu Souček během našeho rozhovoru začátkem září.  

Setkali jsme se spolu ve venkovní kavárně Na půl cesty, na známém místě pro všechny, kteří kdy v televizi pracovali, jelikož se nachází jen nedaleko Kavčích hor. Jde o velmi neformální místo, kam Souček dorazil i se psem Čendou. Během našeho povídání, které trvalo asi hodinu, působil bezprostředním dojmem.

Co tedy pod jeho vedením čeká Českou televizi se šesti tisíci pracovníky a víc než sedmimiliardovým rozpočtem? 

Souček už představil své první plány i vize do budoucna. Chce se například víc věnovat digitálním inovacím, chystá nové publicistické formáty, rád by také ve zpravodajství měl pořady, které budou nejen informovat, ale také dovysvětlovat dění kolem nás. Také by chtěl obnovit stanici ČT3, zřídit stálý zpravodajský post na Ukrajině, soustředit se na nová témata a do vedení televize dostat více žen.

Další z jeho priorit má být prý zlepšení atmosféry ve zpravodajství České televize, kde mělo údajně docházet k mobbingu a nevhodnému chování ze strany nadřízených. Informace se dostaly na veřejnost prostřednictvím medializovaných kauz dvou šéfů publicistiky – Nory Fridrichové a Marka Wollnera. Souček chce podle svých slov ještě vše přešetřit, až se dostane do funkce.

„Kauzy jistě České televizi ublížily, ale zatím jsem nedostal možnost nahlédnout do vyšetřovacích spisů, protokoly komisí, které kauzy přešetřovaly, jsem stále ještě nečetl. Nemůžu to víc komentovat. Když však pospojujete pozici dramaturga, šéfa i moderátora do jedné, tak je to vyřazení nějaké pojistky a toto by se opakovat nemělo,“ řekl během našeho povídání Souček.

„Atmosféra není dobrá, což jsem zaregistroval z vícero zdrojů, ale každý popisuje něco jiného a každý také popisuje jiné důvody,“ tvrdí Souček, který prý od svého zvolení dostal stovky mailů od lidí z televize s různými žádostmi, co změnit a čemu věnovat pozornost.

„Budu se tím zabývat, ale jsem současně zastáncem toho, že špinavé prádlo se pere doma,“ dodal nový generální ředitel, který mimo jiné chce také omezit vyjadřování zaměstnanců České televize na sociálních sítích. To odporuje dle jeho slov Kodexu České televize. Sám ke konci září publikoval na svých sítích vyjádření o tom, že se z platforem stahuje. 

„Přátelé moji facebookoví, jsem na téhle platformě aktivní od přelomu let 2007/ 2008. A tuto sobotu, symbolicky v poslední den před začátkem nové etapy v mém životě, tady svoji aktivní přítomnost úplně utlumím. Aktivní prostor pro vyjadřování postojů a upozorňování na témata se mi uzavírá úplně. Dobrovolně. Kodex je pro mě svatý a ryba smrdí od hlavy,“ uvedl ve svém prohlášení Jan Souček, který chce v průběhu října oznámit další změny, ať už personální, nebo strukturální.

Velký rozhovor s novým generálním ředitelem České televize Janem Součkem, kde vše rozebíráme podrobně, přineseme v listopadovém čísle Forbesu.