Už bezmála rok a půl je oficiální taxislužbou pražského letiště společnost Uber. Jízdu lze objednat v její aplikaci nebo přes speciální kiosky v příletové hale, kde je potřeba zadat telefonní číslo a e-mailovou adresu. Letiště nyní hledá řešení i pro cestující, kteří žádné osobní údaje poskytovat nechtějí.
„Letiště Praha aktuálně jedná se společností Uber o možnosti rozšíření stávajících taxislužeb o vozidla využívající systém tzv. ,na svítilnu‘,“ říká mluvčí letiště Denisa Hejtmánková. Tedy klasické taxi se svítilnou na střeše, kam člověk jednoduše sedne a po jízdě zaplatí v hotovosti nebo kartou podle toho, kolik ukazuje taxametr.
Problém je, že tento model v rámci platformy Uberu není možný, minimálně podle loňského vyjádření šéfa české divize firmy Štěpána Šindeláře. „Je tam digitální stopa s cílem vytvořit v rámci platformy bezpečné prostředí. Mimo platformu jízda proběhnout nemůže,“ sdělil Šindelář Forbesu v září.
Argumentoval i zákonem o silniční dopravě, podle kterého se služby Uberu řadí mezi taxislužby objednávané pomocí elektronických prostředků. Zákon v tomto případě dopravci ukládá povinnost zaslat každému cestujícímu po jízdě potvrzení na „jím uvedenou adresu elektronické pošty“. Takže bez e-mailové adresy to nejde.
Na dotaz, o čem tedy Uber momentálně s letištěm vyjednává, reaguje společnost pouze vágním prohlášením z tiskového oddělení: „Vždy jsme otevřeni novým příležitostem k rozšíření našich služeb a aktivně spolupracujeme s Letištěm Praha na dalším zlepšení uživatelského komfortu.“
Požadavek, aby nabídku doplnily klasické taxíky s taxametry, jde navíc proti původnímu záměru pražského letiště.
V tendru na exkluzivního dopravního partnera totiž kladlo důraz na to, aby cestující znali cenu jízdy předem. V minulosti se totiž objevila řada případů, kdy taxikáři na trase Ruzyně – centrum účtovali hlavně cizincům přemrštěné ceny.
Foto Michael Tomeš
Štěpán Šindelář, country manažer Uberu pro Česko
Uber bude oficiální letištní taxislužbou, s výsostným právem parkovat přímo u terminálů, do září roku 2028. Pokud nenajde způsob, jak do své nabídky zařadit i službu pro „anonymní“ cestující, zváží letiště vypsání dalšího tendru. Pro klasickou taxislužbu.
„Primárním cílem Letiště Praha je nalézt optimální řešení pro doplňkový produkt ve spolupráci se společností Uber. V případě, že by nedošlo k dohodě, Letiště Praha by zvážilo vypsání výběrového řízení na poskytovatele doplňkové taxislužby, která by byla s největší pravděpodobností provozována na expresních parkovištích a nebyla by tak v rozporu s nájemní smlouvou se společností Uber,“ popisuje Hejtmánková.
Téma letištních jízd bez nutnosti zadávat e-mail či telefonní číslo rezonovalo už pár měsíců po nástupu Uberu díky exministru financí Miroslavu Kalouskovi. „Chci taxíka, kterému zaplatím buď kartou, nebo v hotovosti a dostanu účet. Tečka,“ posteskl si bývalý politik v listopadu roku 2023 na síti X.
Cestujících, kteří by vyžadovali pouze tento typ služby, je však podle zástupců Uberu i letiště minimum. „I když jejich počet není vysoký, vnímáme tento podnět jako příležitost k dalšímu zlepšení již nyní velmi dobře fungující služby, kterou neustále optimalizujeme a přizpůsobujeme potřebám našich cestujících,“ tvrdí Hejtmánková.
Uber vyhrál výběrové řízení na oficiální taxislužbu pražského letiště v roce 2022. Oficiální start provozu však oddálily intenzivní protesty předchozího provozovatele. Taxislužba Tick Tack rozhodnutí napadla u antimonopolního úřadu a proti potvrzení výsledku tendru se opakovaně odvolala.
Uber vyhrál s nabídkou osm korun za každého odbaveného cestujícího. Letiště Václava Havla jich loni odbavilo 16,35 milionu, takže Uber mu na ročním „nájmu“ zaplatil téměř 131 milionů korun.