Ještě před dvěma týdny to s výstavbou nové vzletové a přistávací dráhy na Letišti Václava Havla nijak růžově nevypadalo. Změnu územního plánu, bez které by zamýšlený projekt vzniknout nemohl, totiž pražští radní ke schválení nedoporučili. Po čtvrtečním zasedání zastupitelstva je nicméně vše opět zcela jinak.

Vedení pražského letiště hovoří o potřebě vybudovat novou paralelní ranvej dlouhodobě. Argumentuje především tím, že se již řadu let ocitá na hraně své provozní kapacity. Jen za loňský rok stihlo odbavit rekordních 17,8 milionu cestujících, což ve srovnání s předešlými 12 měsíci činilo zhruba šestiprocentní nárůst.

Primátor hlavního města Zdeněk Hřib z Pirátů ovšem s jeho stanoviskem nesouhlasí, neboť se domnívá, že Praha tak či tak již více turistů, než kolik do ní před koronavirou pandemií každoročně přijíždělo, pojmout nedokáže, a tudíž není ranvej potřeba.

Jeho náměstek Petr Hubáček z hnutí STAN navíc zdůraznil, že výstavba nové paralelní dráhy by zvýšila hlukovou a ekologickou zátěž v případě desítek tisíc lidí žijících v dané oblasti či pracujících v prostorách České zemědělské univerzity a nedaleké zoologické zahrady.

Projekt výstavby nové ranveje by měl vyjít na 16 miliard korun

Zástupci TOP 09, ODS a hnutí ANO s jejich názorem ovšem nesouhlasili a na čtvrtečním zasedání dali 16miliardovému projektu zelenou. Podle předkladatele návrhu, náměstka primátora Petra Hlaváčka (za TOP 09), nemá nová dráha zvýšit kapacitu letiště jako takovou – ta je v současnosti omezena na maximum 21 milionů pasažérů ročně –, ale umožnit řídícím letového provozu odbavit více letadel během tradičních ranních a večerních špiček.

Výstavba paralelní ranveje by měla být dokončena v roce 2027, přičemž v provozu bude vždy jen od šesti ráno do 22 hodin večer. Letiště pak bude odbavovat letadla pouze od 5:30 do půlnoci.

Vedení pražského letiště plánuje na modernizace svého vzdušného přístavu uvolnit v horizontu příštích třicet let částku dosahující výše 55 miliard korun. Vedle avizované dráhy je hodlá využít taktéž k rozšíření druhého terminálu, jenž v tuto chvíli slouží k odbavování pasažérů cestujících v rámci schengenského prostoru. Práce by měly skončit do roku 2028.

Kromě nové vzletové a přistávací dráhy, která podle ekologické organizace Arnika přiblíží letiště o více než půldruhého kilometru k některým hustě obydleným částem Prahy a jejímu centru, podpořili zastupitelé hlavního města rovněž jižní variantu železnice.

Ta propojí Prahu, Kladno a zmíněné letiště a počítá mimo jiné s vedením vlaků z Veleslavína do Dejvic skrze tunel pod střešovickým masivem, jenž se bude nacházet v hloubce od dvaceti do padesáti metrů pod terénem.