Největší provozovatel obchodů na českém trhu začal nabízet ovoce a zeleninu, které by se jinak nejspíš vyhodily. Místo toho si je teď v Lidlu mohou zákazníci koupit v papírové krabici, ve které jsou vždy tři kila různého ovoce a zeleniny za pětadvacet korun.

„Často nám zůstávaly v prodejnách nepoškozené kusy, bohužel však například s protrženou síťkou nebo obalem. To na kvalitu ovoce a zeleniny samozřejmě vliv nemá, rozhodli jsme se proto zkusit zákazníkům nabídnout koupi jiným způsobem,“ říká tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Společnost si nový projekt vyzkoušela v testovacím režimu v několika prodejnách a s reakcemi byla tak spokojená, že nyní službu zavedla ve všech svých 283 českých prodejnách.

Lidl je lídrem českého maloobchodního trhu a jeho roční tržby podle posledních zveřejněných výsledků dosáhly téměř 58 miliard korun. Novým krokem se snaží opět profilovat jako společnost, sázící na udržitelnost. „Rádi bychom našim zákazníkům ukázali, že i my nad plýtváním potravinami přemýšlíme a snažíme se jít odpovědným směrem a minimalizovat odpad,“ vysvětluje Myler.

Bedýnky se směsí ovoce a zeleniny, různé podle toho, jaké zboží se pro ně bude zrovna v daném obchodě hodit, jsou až za pokladnami. Kdo bude bedýnku chtít, nejdřív za ni se svým nákupem zaplatí a teprve pak ji obdrží. Řetězec tak chce zabránit zákaznickému přebírání obsahu v bedýnkách. V nich budou moci lidé najít třeba i květiny.

„Spočítali jsme, že když půjdeme tímto směrem, zachráníme za rok více než 3800 tun ovoce a zeleniny,“ vypočítává Tomáš Myler.

Plýtvání potravinami je celosvětový problém, ve kterém hrají zásadní roli právě obchodní řetězce. Podle údajů Eurostatu vzniká ročně jen v Evropě na 88 milionů tun potravinového odpadu. Například ve Francii proto platí zákon, zakazující obchodům neprodané potraviny vyhazovat a nařizující jejich rozdání.