Dva tisíce metrů čtverečních, sklo staré více než dva tisíce let a přes dva a půl tisíce dílů různých tvarů, velikostí i barev. Za pětačtyřicet milionů korun vybudovala společnost Preciosa Lighting v Kamenickém Šenově unikátní kreativní DesignLab. Místo, kde chce vítat designéry, architekty i cílové zákazníky z celého světa.
Dnes se jedinečný prostor poprvé otevře i návštěvníkům, kteří do areálu podniku zavítají v rámci Víkendu Křišťálového údolí.
Celý projekt DesighLabu začal vznikat už v roce 2016 a designérům dává příležitost na vlastní kůži zažít možnosti propojení světla a křišťálu a vytvářet vlastní originální svítidla. „Často je rychlejší, efektivnější i kvalitnější, když může klient přijet k nám a vidět naše výrobky na vlastní oči. Přesvědčí se, že skutečně vše vyrábíme tady, může si prohlédnout sklářskou huť, brusírnu, vybrat si sám z vystavených vzorků,“ popisuje kreativní ředitel Michael Vasku.
Kolikrát až na místě se nakonec zákazník rozhodne třeba úplně pro jiné díly, než původně zamýšlel. Pomoci může i to, že vidí, jak jednotlivé komponenty vypadají nasvícené.
Designéři si teď mohou nově vybírat z rozsáhlého portfolia pestrobarevných sfér, lístků, křišťálových hranolů a prizem nebo geometrických tvarů. „Každý komponent potřebuje jiné nasvícení, technologii výroby a povrchovou úpravu, jako například broušení, barvení, pískování nebo pokovení,“ doplňuje Andreas Klug, který společně s Vasku tvoří dvojici kreativních ředitelů.
Výhodou je, že přímo na místě si designér nebo klient může poskládat svítidlo podle svého přání nebo si nechat navrhnout vlastní. A jako inspirace může posloužit i ukázka osmi konceptů svítidel Preciosa Signature Designs, které představují současné trendy dynamického, interaktivního i kinetického osvětlení. „Každý, kdo přijde, si tak může zkusit rozzářit světlo třeba svým dechem nebo cinknutím skleniček,“ popisuje Michael Vasku.
Zákazníky má Preciosa po celém světě a i pro ně je výhodnější, když se zajedou podívat přímo do areálu. Za poslední měsíc tu třeba dvakrát přistála helikoptéra s klientem z Evropy. Jeden potřeboval vybrat osvětlení pro svou velkou vilu, druhý pro zámek. Oba zároveň zajímalo, kde a jak svítidla vznikají. „Klient ze zámku přijel záměrně kvůli klasickým svítidlům. A odjel s tím, že si tam pověsí signature design, který pro něj navrhneme na míru,“ prozrazuje ředitel. „Na druhou stranu mě trochu mrzí, že zájem o klasické lustry je stále menší.“
Otevřené dveře nebude mít o víkendu ale pouze Preciosa. K události Víkend Křišťálového údolí se připojí i sklářské hutě, školy a muzea v Libereckém kraji. Dohromady jich bude přes padesát. A poprvé se do programu zapojí i sousední Polsko, které v češtině nabídne prohlídky hutě Julie v Piechowicích nebo Krkonošského muzea v Jelení Hoře, kde je stálá expozice skla.
V sobotu se kromě Preciosy mohou lidé vydat i do další velké sklárny – Crystalexu, i do malých hutí, jakou provozuje například Jiří Haidl ve Svojkově blízko Sloupu v Čechách. Obdivovat budou moci rovněž umění brusiče skla Aleše Zvěřiny v Novém Boru.
Nedělní program pak bude soustředit pozornost návštěvníků do Jizerských hor a Krkonoš. Představí tři desítky míst, třeba výrobce vánočních ozdob Glassor v Liberci nebo dílnu Josefa Novotného v Heřmanicích u Frýdlantu. Na potenciální zákazníky bude připravená i firma Rautis v Poniklé, známá výrobou perličkových ozdob, zapsaných na seznam UNESCO.
Křišťálové údolí je ochranná známka, kterou získal Liberecký kraj před lety právě od firmy Preciosa. Sdružuje na 160 sklářských, bižuterních i šperkařských firem, živnostníků, muzeí a škol, které by měly být v kraji tím největším turistickým lákadlem.