Největší český internetový obchod Alza se údajně pouští do nové oblasti podnikání. Podle informací Hospodářských novin prý plánuje spustit službu s názvem Pošli to Alzaboxem, která umožní lidem posílat si mezi sebou zásilky skrze síť více než dvou a půl tisíc výdejních Alzaboxů. V jednom z nich zásilku podají a v jiném, třeba i na druhém konci republiky, si ji adresát vyzvedne. A to navíc velmi rychle.
Služba má být údajně v ostrém provozu do několika týdnů a zákazníkům má nabídnout jednoduché řešení přes mobilní aplikaci a doručení i o víkendech. Do konce roku chce navíc Alza přidat dalších tisíc boxů.
Spuštěním této služby by se největší český e-shop stal významným konkurentem na poli, kterému zatím dominuje skupina Packeta se svou Zásilkovnou. Ta má na Alzu zatím v počtu boxů náskok, jelikož aktuálně v Česku provozuje víc než pět tisíc takzvaných Z-boxů. Do její sítě navíc spadají i partnerské obchody.
Mluvčí Alzy Eliška Čeřovská nicméně nechtěla dotaz na zavedení nové možnosti doručování balíků komentovat. Uvedla jen, že firma neustále „pracuje na nových možnostech a inovacích, jak Alzaboxy dále rozvíjet a zpřístupnit je širšímu okruhu zákazníků“.
Firma, která v roce 2023 vykázala tržby ve výši bezmála 46 miliard korun, chce podle Hospodářských novin konkurovat zejména rychlostí. V plánu je údajně doručování do druhého dne včetně víkendů, což už nyní Alza zvládá u vybraného vlastního zboží.
V budoucnu by navíc Alza mohla sama fungovat jako dopravce pro ostatní internetové obchody, čímž by výrazně rozšířila své působení v logistice.
Ale už i posílání balíčků mezi lidmi je pořádný byznys, ze kterého si ukousla zatím hlavně Zásilkovna. Nejčastěji si lidé navzájem posílají zboží, které zakoupili na některém z online bazarů. Zatím je možné si takové zásilky posílat pouze na výdejní místa, ale i to by se mělo v blízké době změnit. Tedy konkrétně pro zákazníky online secondhandu Vinted.
„Společnost Vinted je naším velice významným partnerem. Právě s ní připravujeme novinku, a to podání zásilek do Z-Boxu,“ uvedla pro HN mluvčí Zásilkovny Anna-Marie Lichtenbergová.
Trh s výdejními boxy v Česku rychle roste, podle průzkumu společnosti ResponseNow je využívá devadesát procent lidí ve věku osmnáct až čtyřicet let ve třech největších českých městech a dvě třetiny zákazníků je považují za svůj hlavní způsob doručení zboží. Pouze jeden z deseti lidí doručovací boxy nevyužívá a preferuje osobní vyzvednutí.
Změnami prochází také byznys Zásilkovny. Noví majitelé zvažovali s vybranými e-shopy zavést službu podobnou „Do půlnoci objednáš…“, kterou nabízí Alza. K nelibosti českých e-shopů také překopali ceník svých služeb a zároveň oznámili otevření své sítě ostatním dopravcům. A uvažují i o zavedení doručování v sobotu.
„Téma je legitimní součástí diskuse o dalším rozvoji našich služeb. Jsme tomuto kroku otevřeni, nicméně klíčové pro nás bude vyhodnotit reálnou poptávku ze strany zákazníků,“ dodala Lichtenbergová.