Nejdřív oblíbený časopis (ideálně Forbes!), pak oblíbená streamovací služba a nově i oblíbený hotel. Současná koronakrize rozšiřuje seznam ‚povinného‘ předplatného o další položku.

O dopadech přetrvávající pandemie na odvětví cestovního ruchu toho už bylo napsáno spoustu a všem je dokonale jasné, že hotely a další podobná ubytovací zařízení takříkajíc melou z posledního. A proto snad nikoho nepřekvapí, že se v hlavách jejich manažerů rodí nápady, nad kterými by ještě donedávna zůstával člověku rozum stát.

Pravda, existují hotely, kde se úvahou o jakémsi předplatném zabývali ještě před koronou. Jednalo se však spíše o ojedinělé výjimky. Nyní se však této myšlenky chytají i největší hráči na trhu v čele se světově proslulými řetězci typu InterContinental Hotels Group, Marriott či Accor.

Princip jeho fungování je relativně snadný. Zákazník, respektive host zaplatí paušální poplatek (například měsíční či roční), na základě kterého může zarezervovaný pokoj, případně další hotelové prostory využívat během inkriminovaného období kdykoliv a na jak dlouho si zamane.

Nabídka je cílena především na lidi pracující na home officu, kteří z nejrůznějších důvodů nedokážou být doma stejně produktivní jako v kanceláři. Nikde však není psáno, že pronajatý pokoj nelze využít i jiným způsobem – například jako soukromou tělocvičnu či dokonce nahrávací studio.

Přesně takové služby totiž podle webu CNBC plánuje zavést již zmíněný francouzský Accor. Jakou cenu si za ně bude účtovat, jeho zástupci dosud neuvedli, v případě konkurenčního řetězce InterContinental se nicméně jedná o částky v rozmezí od 1100 do necelých 2000 dolarů měsíčně (25 až 46 tisíc korun).

Vzhledem k částečně uzavřeným hranicím se některé nabídky mohou zdát poněkud nepraktické.

Skutečným průkopníkem je však v tomto ohledu někdo jiný: americká společnost Inspirato. Ta spolupracuje s hotely po celém světě a cestou předplatného se rozhodla vydat již během loňského roku, kdy lidstvo ještě o žádné záhadné nemoci nemělo ponětí.

Inspirato vás za 2500 dolarů měsíčně, respektive 30 tisíc ročně ubytují v kterémkoliv z 300 zařízení nacházejících se v nejrůznějších koutech planety. A je jedno, zda se bude jednat o pokoj v pětihvězdičkovém hotelu, kajutu na výletní lodi či bungalov uprostřed afrického safari.

Jasně, vzhledem k částečně uzavřeným hranicím se některé výše uvedené nabídky mohou na první pohled zdát poněkud nepraktické, a ano, najde se spousta těch, kteří se nad nimi budou pozastavovat i při bližším pohledu – jako například profesorka filadelfské Temple University Ceridwyn Kingová.

„Není mi jasné, jak by se mohlo něco takového uprostřed pandemie, kdy panují všemožná cestovní omezení a kdy je spotřebitelský sentiment velmi proměnlivý, uchytit,“ sdělila CNBC.

Právě teď je skvělý čas na experimentování.

Zároveň ale existuje řada těch, kdo si myslí pravý opak. „Změny v chování spotřebitelů – dodržování společenského odstupu, který vede například k omezení cestování a častější práci z domova – vytvářejí příležitosti pro nové nabídky a nové zvyklosti,“ konstatuje Robbie Kellmanová Baxterová, poradkyně konzultační firmy Peninsula Strategies a autorka knihy The Membership Economy.

„Právě teď je skvělý čas na experimentování, jelikož s tím, jak zákazníci hledají nová řešení, je napětí minimální,“ domnívá se, i když střízlivě dodává, že nový obchodní model své ovoce rozhodně nepřinese jen tak přes noc: „Tržby z předplatného nijak neurychlíte – je to běh na dlouhou trať.“

Jak jsme zjistili, ve skutečnosti nechybělo mnoho, aby se zmiňované předplatné stalo vcelku běžným jevem i v rámci českého hotelnictví.

„Zavedení paušálu pro hosty byl první nápad, který jsme již v březnu interně diskutovali,“ potvrdil naší redakci Gorjan Lazarov, šéf Orea Hotels & Resorts. „Líbilo se nám, že bychom využili krize k nastavení inovativního přístupu, byli první na trhu. Jenže klienti nám říkali, že by ocenili, kdybychom jim kvůli zvýšené nejistotě způsobené pandemií nabídli spíše flexibilitu.“

Koncept předplatného však Lazarov zcela nezavrhnul. Až krize skončí a poptávka po cestování se vrátí na přijatelnou úroveň, možná se společně se svými kolegy k této inovativní myšlence vrátí.

Jinde ji dokonce svým způsobem stihli otestovat v praxi. „Na jaře jsme pronajímali pokoje k home officu za týdenní či měsíční poplatek,“ nechala se slyšet Petra Voráčová z pražského hotelu Czech Inn, který je součástí tuzemského řetězce Bohemian Hostels & Hotels (BOHO).      

Ačkoliv je podle ní mezi BOHO a velkými řetězci typu InterContinental určitý rozdíl, rozšíření předplatného se a priori nebrání. „Rádi tuto alternativu k běžnému prodeji zvážíme. Vždy ale usilujeme především o to, aby i takový produkt odpovídal celkovému smýšlení v rámci naší hotelové sítě.“

Případ společnosti Orea Hotels & Resorts jako by naznačoval, že v našich končinách o žádné předplatné velký zájem není. Nenechme se však zmást. V českém Aspenu, totiž Špindlerově Mlýně, se s ním setkávají celkem běžně – byť v lehce odlišné formě.

„V našem hotelu Savoy se nám docela často stává, že si host předplatí rezervace na zimní sezonu a potom během zimy neustále dostává ten samý pokoj,“ vysvětluje Jiří Gajdošík z Asten Hotels.

Vydání Forbesu Zázrak

„Výhodou pro hosta je především to, že vlastně během celé zimní sezony k nám může přijíždět ‚bez zavazadel‘. Při prvním pobytu přijede se svými věcmi a my mu je potom během celé zimní sezony uschováváme, servisujeme mu lyže, případně zajistíme vyprání a vyžehlení. Po třech týdnech se vrátí zpět a v jeho pokoji na něj čeká jeho oblečení, v lyžárně lyže a tak dále,“ popisuje Gajdošík.

Předplatné v pravém slova smyslu se sice ve svém krkonošském hotelu zavést nechystá, výše uvedený příklad nicméně dokládá, že ze strany zdejších hostů by zájem byl.

Zda se tento návyk skutálí z našich nejvyšších hor i do dalších koutů republiky, ukáže až čas. Ale na dnes samozřejmé předplatné streamovacích služeb jsme si také přece museli chvíli zvykat, ne?