Sdílení kol v Česku nabírá na popularitě a důkazem toho je i růst počtu služeb, které se zejména v Praze objevují. Rok 2018 přinesl do pražských ulic novinku v podobě elektrických koloběžek a letos trend elektrifikace městské mikromobility ještě zesílí.

Svá sdílená elektrokola v Praze už představil Freebike, chystají se je uvést i Rekola a je možné, že během sezony se dočkáme i vstupu dalšího hráče.

Letos tak v Praze můžou jezdit rekordní dva tisíce sdílených kol a koloběžek od několika služeb. Vytvořili jsme proto pro vás přehled, na čem se v Praze můžete už teď projet a co vás letos ještě čeká.

Rekola

Zakladatel služby Rekola Vít Ježek. Foto: Rekola

Růžová kola letos vstoupila už do sedmé sezony a v Praze má služba rozmístěno zhruba 450 bicyklů, je ale připravena jejich počty operativně navýšit až na 900. „Musí se to ale dělat s citem, aby to všichni zvládli,“ říká k tomu zakladatel a šéf služby Vít Ježek, kterému záleží na tom, aby sdílená kola fungovala bezproblémově ve veřejném prostoru.

Rekola letos čeká v jistém slova smyslu zlomový rok. Firma upravila ceník, zavedla možnost předplacených tarifů a spustila či ještě spustí mnohé technologické novinky, přičemž největším tahákem budou elektrokola vlastního vývoje. Ta by se v ulicích Prahy měla objevit během jara a podle Ježka půjde minimálně o desítky kusů.

Freebike

Foto: Homeport

Letošním nováčkem na poli pražského bikesharingu jsou sdílená elektrokola s názvem Freebike, patřící české firmě Homeport. Jejích 500 žlutozelených elektrokol vstoupilo do české metropole začátkem dubna a lidé se s nimi mohou setkat v Praze 1 až 8 včetně Horních Počernic.

„Uživatelé samozřejmě budou moci jezdit i v Praze 10, tam ale kolo nebudou moci vrátit, jen jej zapauzovat, když půjdou na schůzku nebo na nákup,“ říká šéf služby Ludvík Jaroš s tím, že kola se budou vracet na takzvaných virtuálních stanicích, což jsou v podstatě GPS body na mapě.

Prvních 10 minut jízdy na Freebiku jen pomocí vlastního pohonu bude zdarma, poté se bude účtovat koruna za minutu jízdy. Pokud využijete elektromotor od samého počátku, první minutu budete mít zdarma, pak už budete platit dvě koruny za minutu. Od května budou k dispozici denní, měsíční i roční tarify.

Velonet

Služba sdílených červených kol Velonet, patřící pod BigBoard a využívající americkou platformu SoBi, je spíš vedlejším podnikáním. Firma má desítky kol aktivních zejména v Praze 4 podél Vltavy, v době uzavření Libeňského mostu se ale objevila i v jeho okolí. K další pražské expanzi se podle všeho nechystá.

Lime

Provozní manažer Limu pro Českou republiku Ondřej Široký. Foto: Jan Strouhal

Americký startup je zatím jediným zástupcem sdílených elektrokoloběžek v Česku. Vstoupil sem loni v září a spustil doslova koloběžkovou horečku, jeho službu využilo už 76 tisíc uživatelů. Firma tu na podzim rozmístila zhruba 400 koloběžek, které se v omezeném počtu objevovaly v ulicích i v zimních měsících. „Letos jich bude trochu víc, předpokládáme tak 700 kusů,“ říká provozní manažer pro Českou republiku Ondřej Široký. Firma se nedávno přestěhovala do nového skladu v Komořanech, kde má dostatečnou kapacitu k růstu.

Lime do Prahy vtrhl vcelku agresivně, a jelikož má bezstanicový systém, lidé si často stěžovali na špatné parkování černozelených vozítek ve veřejném prostoru. Firma proto nyní vyjednává s městskými částmi a snaží se vzdělávat samotné uživatele nejen formou své aplikace. V ulicích tak letos můžete potkat takzvané patrolery, kteří se starají o správné parkování strojů. Koloběžku Lime si odemknete za 25 korun a každá minuta jízdy vás vyjde na další dvě koruny. S cenami se ale podle Širokého může letos hýbat.

Bolt

Foto: Bolt

Už minulý rok se spekulovalo o vstupu dalšího koloběžkového hráče do Prahy. Často se skloňovalo jméno amerického startupu Bird, novinka ale může přijít spíš ze severu než ze západu, od estonského startupu Bolt (ještě donedávna známého jako Taxify). Už na podzim vyjednával s magistrátem, a jeho koloběžky se dokonce neoficiálně objevily v Praze – a v podstatě ničím se neliší od těch od Limu.

Firma ovšem se spuštěním služby elektrokoloběžek, kterou provozuje například v Paříži, v Česku váhá a ve vyjádřeních je značně nekonkrétní. „Chceme s  koloběžkami expandovat na dalších trzích, nemohu ale přesně specifikovat, které trhy to budou,“ říká šéf pro CEE region Boltu Roman Sysel.

Ofo, Mobike…

Na podzim roku 2017 se v pražských Holešovicích objevila bezstanicová žlutá kola čínského startupu Ofo. Ten se ale v Praze moc neohřál. Služba se sem totiž po zimní pauze nevrátila a nic nenasvědčuje tomu, že by se tu měla znovu objevit. Důvodem byly finanční problémy její čínské matky, které vedly k bankrotu služby.

Podobně je na tom i další čínský startup pro sdílení kol Mobike. O jeho vstupu na český trh se také dříve horlivě spekulovalo, firma ale nyní přehodnocuje svou strategii a růst i v reakci na krach svého konkurenta.

I kdyby se v Praze další služba neobjevila, už teď je jasné, že letos půjde o rekordní sezonu bikesharingu, který bude čím dál častěji jako pohon využívat elektřinu. Rok 2019 bude navíc ve znamení edukace uživatelů, aby jezdili a parkovali kola a koloběžky tak, jak se má.

A všichni zástupci služeb se shodují, že u kol a koloběžek to neskončí. Stále je ovšem otázkou, na čem se ve městech v budoucnu bude jezdit. To se podle nich ukáže až s dospíváním trhu, který je zatím stále v plenkách. Shodují se ale na tom, že rozhodně půjde o elektrické vozítko.