skip to main content
Móda

Přehlídkou to začíná. Akcelerátor Karolíny Bosákové pomáhá návrhářům se startem kariéry

Čtyři země, osm mladých talentovaných módních návrhářů a čtyři univerzity oděvního designu. To je základní sestava účastníků projektu European Fashion Accelerator podnikatelky, filantropky a bývalé modelky Karolíny Bosákové. Ten se už devět let snaží absolventy módních oborů připravit na přechod do reálného světa módního byznysu, tak aby v něm byli co nejúspěšnější.

Projekt propojuje návrháře, vysoké školy zaměřené na oblast designu (za Česko jde o Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně) a další odborníky z oboru ze zemí Visegrádské čtyřky. V rámci každého ročníku dva finalisté z každé země prezentují svou závěrečnou kolekci, celý program má ale ještě druhou, vzdělávací část. „Přehlídkou to v módním průmyslu teprve začíná,“ vysvětluje Bosáková.

Druhá část se pokouší usnadnit mladým návrhářům přechod do reálného profesního světa. „Naše školy umí absolventy po kreativní stránce skvěle připravit, ale ještě do nedávna nekladly důraz na byznysovou stránku,“ myslí si Bosáková. Mladí designéři jsou po ukončení studia často zahlcení prací, aby se dokázali vůbec uživit a kariéra musí jít stranou nebo začnou dělat něco jiného.

Obsah mentoringu určují zapojené univerzity na základě toho, co absolventům chybí a ony samy to nedokáží dodat. Sestává z workshopů, které se během pandemie přetavily do vzdělávacích videotutoriálů, které jsou na stránkách projektu dostupné i veřejnosti.

Kromě toho Bosáková vybudovala síť zmíněných odborníků, jako třeba módního skauta Martyna Robertse, spoluzakladatele časopisu Luxiders Jense Wittwera návrhářky Jitky Klett nebo návrháře a absolventa akcelerátoru Jiřího Kalfaře, na které se mladí designéři mohou obrátit, když se setkají s něčím, s čím si nevědí rady. Ať už jde o stanovení ceny nebo hledání správných produkčních kapacit.

Přihlásit se může kdokoliv, jedinou podmínkou je, aby buď studoval poslední ročník školy zaměřené na navrhování nebo ji neabsolvoval před více než třemi lety.

„Při výběru se nedíváme jen na talent, ten totiž tvoří jen čtyřicet procent úspěchu, ale na jeho osobnost jako celek,“ vysvětluje Bosáková. Člověk, který se chce prosadit v módním průmysl podle ní musí být oddaný své myšlence, profesionální, přizpůsobivý, mít drive, umět se prezentovat… „Zkrátka je toho hodně,“ směje se.

Reklama

Právě udržet motivaci mladých návrhářů a zabránit tomu, aby kariéru rychle pověsili na hřebík, bylo jedním z důvodů, proč Karolína Bosáková akcelerátor vůbec založila. „Viděla jsem, že jsou tu skvělí talenti srovnatelní se zahraničím, jen nemají platformu, která by jim dala podporu začít svůj vlastní brand,“ vzpomíná.

Ona se rozvoji talentů ve svých projektech věnuje dlouhodobě. Začínala jako modelka a objevila se na molech značek jako Chanel nebo Alexander McQueen, ale ještě před koncem kariéry se začala porozhlížet po něčem do budoucna.

Tak založila agenturu Unique One, která už skoro čtvrt století zastupuje její kolegyně z modelingové branže a se kterou v roce 2011 uspořádala první Fashion Week v Praze. Od toho to byl jen krůček ke vzniku akcelerátoru.

Stejně tak se celou kariéru zasazuje o to, že kreativní průmysl má obrovský potenciál. „Bez podpory a rozvoje nových talentů nemá žádné odvětví budoucnost,“ zdůrazňuje.

Ještě donedávna bylo ve střední Evropě vzácné, že by zkušeným návrhářům nebo třeba fotografům asistovali ti, kdo v odvětví začínají, protože „matadoři“ si ostražitě chránili své know how. To se teď i díky akcelerátoru daří pomalu měnit. V průběhu let se začala rozvíjet i spolupráce mezi školami a ty se přestávají vnímat jako konkurence.

V listopadu teď akcelerátor čeká další, jubilejní desátý ročník. Projekt se každý rok posouvá a Bosáková v něm cítí obrovský potenciál, zejména co se týče možností zahraniční spolupráce.

I proto před dvěma lety začali spolupracovat s londýnskou PR agenturou a s její pomocí loni v listopadu zorganizovali v Praze unikátní B2B akci, kde se organizátoři i absolventi akcelerátoru setkali se zahraničními profesionály a samotný projekt rozšířil záběr a dostal se do hledáčku světových médií, jako je The Business of Fashion nebo italská verze módního časopisu Vogue.

„Pokud všechno vyjde, chtěli bychom s nejlepšími návrháři z posledních několika ročníků sestavit přehlídku a s tou zamířit na londýnský Fashion Week,“ popisuje Bosáková plány, „Nic nám nebrání posunout akcelerátor do zahraničí. Kvalita, kterou naši designéři prezentují, je skvělá, a je potřeba, aby se o nich vědělo venku,“ věří a dodává, že si je sama dobře vědomá, že zahraniční zkušenosti jsou nenahraditelné a v dnešní době v podstatě nezbytné.