Šperky Magdaleny Šťastníkové poznáte na první pohled. Při jejich tvorbě totiž uvažuje nad tělem a jeho dokonalým splynutím s ozdobami.

„Snažím se překračovat hranice těla a pracovat s prostorem kolem něj. Myslím, že ke šperku přistupuji dost sochařským způsobem, spíš jako k objektu, který vede s tělem dialog,“ vysvětluje designérka.

Designérka Magdalena Štastníková

Nositelům se někdy může zdát, že nevědí, jak šperk správně nasadit. U Šťastníkové ale žádné „správně“ neexistuje. „Baví mě, když není u šperku na první pohled poznat, jak jej na tělo nasadit. Nositele to donutí ke zkoušení, osahání, naladění se na daný kus šperku. Z prstenu se například může stát ear cuff a naopak,“ vysvětluje.

Ujasňuje tak, proč je pro ni důležité vyvolat interakci mezi nositelem a objektem, stejně jako důvod, proč má většina jejích šperků univerzální velikost.

Kromě toho, že Magdalena tvoří vlastní kolekce a šperky na míru, v minulosti už spojila síly s mnoha lokálními designéry a tvůrci. „Šperk má k módě neskutečně blízko, je důležitý pro celkové doplnění daného modelu. I přesto, že sám o sobě může být nositelem informace. Jediný šperk může celý outfit povýšit i totálně pokazit,“ vysvětluje designérka symbiózu.

Při denním nošení jsou šperky součástí oblečeného těla, a proto je podle Šťastníkové důležité je i do tohoto kontextu dostávat ještě předtím, než si je někdo koupí. Zároveň si myslí, že i pro návrháře je důležité, aby konkrétní modely na přehlídkách či fotkách působily dotaženě.

Dlouhodobě například spolupracuje s módní značkou Jarda Praha. Pro jejich první kolekci vyrobila velké náušnice s písmeny jé a pé, pro další poté navrhla ucelené šperkařské sady. „Všechny spolupráce s nimi mě vždy donutily vystoupit z komfortní zóny a začít o šperku uvažovat jinak,“ vzpomíná Šťastníková. 

Za výrazné šperky ke kolekci Season 4, kterou společně s Jarda Praha prezentovali na pražském výstavišti, si stejně jako za svou diplomovou práci sRostliny vysloužila nominaci na Designérku šperku roku v rámci udílení cen Czech Grand Design. 

Kromě toho spolupracovala ale Magdalena i s módním návrhářem Alešem Hnátkem a pro jeho kolekci SS22 kompletně navrhla všechny šperky. S designérkou keramiky Karolínou Kučerovou vymyslely mini kolekci Treasures, která propojovala šperky a šperkovnice. S kreativním ředitelem Vogue CS Alexandrem Belem společně navrhli mini kolekci Silver.One. Pro fotografa Michala Králíčka vznikly prototypy kolekce AWRY a Earpiece PERFORMANCE.

Prezentace na týdnech módy či v rámci kolekcí návrhářů vnímá devětadvacetiletá absolventka ateliéru K.O.V. na UMPRUM spíše jako výhodné PR. Šperkařinou se ale dokáže uživit. Před třemi lety založila stejnojmennou firmu a během této doby dosáhla obratu zhruba milion a půl korun. Výrazný podíl na prodeji má distribuce v concept storech, jako je DOX by Qubus nebo LEEDA. Druhou polovinu obratu pak vytvoří zakázky na míru.

A to i přes to, že Magdalena Štastníková nikoho jako typického zákazníka nemá. „Snažím se dělat šperky pro všechny, baví mě propojovat trendy s nadčasovostí a je skvělé vidět stejný šperk na lidech různých generací s naprosto jiným přístupem k jejich stylingu,“ proklamuje.

Cena šperků se pohybuje od šestnácti set korun po jedenáct tisíc. Jedná-li se o kousek na míru či zlatý šperk, cena se může vyšplhat do nižších desítek tisíc.

Co vnímá Magdalena jako klíčové pro to, aby se tvorbou šperků mohla i v tak soutěživém prostředí živit?

„Určitě je důležitá pravidelná aktualizace instagramu, kam přidávám fotky a videa, na kterých jsou šperky dobře vidět, ale nejsou to jen studené produktovky. Instagram je pro šperk naprosto ideálním médiem, protože nezkresluje velikost a zdejší estetika velmi dobře funguje v kombinaci s lesklým kovem,“ říká o sociální síti, kterou zatím používá i jako e-shop.

Instagram je pro prodej šperku ideálním médiem. Nezkresluje velikost a zdejší estetika dobře funguje v kombinaci s kovem.

Kromě toho vidí důležitost právě ve spolupracích s ostatními umělci, díky kterým se rozšíří okruh jejích potenciálních zákazníků a díky čemuž vytvoří pro prezentaci šperku nový kontext – je součástí stylingu, je vidět v pohybu či z různých úhlů. 

Momentálně se Magdalena plně soustředí na nový ateliér, který se chystá společně s Jarda Praha na pražských Vinohradech. Rozjednané má ale už i další kolaborace s designéry a tvůrci. „Jedním z nich bude umělec Martin Pondělíček, dalším návrhář Tomáš Němec. Do toho pracuji na své vlastní kolekci, kterou bych už ráda prodávala přes vlastní e-shop,“ uzavírá.