skip to main content
Módní byznys

Přes internet se prodá pětina oblečení. Češi loni za módu utratili online přes 31 miliard

2 minuty čtení

Pandemie koronaviru a uzavřené kamenné obchody nasměrovaly na internet i ty zákazníky, kteří na něm dříve nenakupovali, nebo aspoň ne v takovém množství. Není proto divu, že módní e-commerce loni vyrostla o čtrnáct procent.

Češi loni zaplatili za oděvy, obuv a další doplňky koupené na pár kliků z pohodlí domova celkem 31,31 miliardy korun, tedy bezmála o čtyři miliardy více než v roce 2019. Vyplývá to z každoročního průzkumu Fashion (Re)search módního vyhledávače Glami. Celý trh s módou, na němž se online prodeje podílejí přibližně 23 procenty, se podle něj nicméně o necelou desetinu propadl.

„Mnohým kamenným obchodům nezbylo nic jiného než si založit nebo posílit e-shop. Často jsme registrovali úplně nové uživatele, kteří neměli s online nákupy vůbec žádné zkušenosti,“ komentuje Tomáš Hodboď, spoluzakladatel a CEO vyhledávače Glami, který soustřeďuje internetové obchody s módou na jednom místě.

Reklama

Z pohledu na křivku vývoje loňských tržeb módní e-commerce lze velmi dobře odvodit, jaká v Česku zrovna panovala covidová opatření. Přesně totiž kopíruje průběh pandemie u nás.

Nejprve počátkem roku kvůli strachu z blížícího se viru křivka klesla, aby posléze během prvního lockdownu na jaře otočila a vystřelila vzhůru. V létě, kdy vláda rozvolnila pravidla a znovu otevřela obchody, pak přišel mírný propad, který se zastavil na konci prázdnin.

Reklama

Následný pozvolný vzestup na podzim se přeměnil ve strmý růst způsobený vánočními nákupy, slevovým šílenstvím Black Friday a také dalším uzavřením kamenných prodejen do 3. prosince. Pandemie a s ní spojené restrikce, které lidi „uvěznily” doma, mimo jiné výrazně promluvily do jejich nákupních priorit.

Oproti roku 2019 zaregistrovalo Glami mimořádně zvýšený zájem o pohodlné mikinové šaty (+737 procent), kabelku 2v1 (+714 procent), džínové šaty (+549 procent) či teplákové soupravy (+423 procent). Mnohem více také Češi poptávali oblečení na spaní (+105 procent) a spodní prádlo (+67 procent). Pohoršily si naopak plavky (-80 procent) nebo svatební a společenské šaty (-67 procent).

O pozici nejnavštěvovanějšího e-shopu přišel řetězec se sportovním oblečením Sportissimo, který se propadl až na čtvrté místo. Prvenství poměrně jednoznačně připadlo německému About You, které za sebou nechalo národní konkurenty Zalando a Bonprix.

Do elitní desítky internetových obchodů s oblečením s největší návštěvností webu se vešly postupně ještě Decathlon, Eobuv, Tchibo, Astratex, Zoot a Answear. Vypadl z ní naopak Urbanstore.

Velké oblibě se u zákazníků těší rovněž platforma Vinted, na níž se prodává oblečení z druhé ruky. Kdyby se řadila mezi „klasické“ e-shopy, vysoká návštěvnost by ji v žebříčku vynesla na třetí příčku.

Reklama
Reklama