skip to main content
Český byznys

Příběh Applu mu pomohl nastartovat byznys. Dnes vyrábí ponožky pro světové značky

Podobně jako Steve Jobs začínal v garáži. A přestože jeho podnikání a byznys zakladatele Applu se ani zdaleka nedají srovnávat, nebýt téhle otřepané paralely, Radek Lošák by dnes nevyráběl ponožky pro největší tuzemské firmy i globální značky.

Pokrývky nohou pocházející z jeho hořovické výroby si v posledních letech objednali například v americké centrále technologického giganta Google, organizátoři závodu formule 1 v Saúdské Arábii nebo jedni z největších českých zaměstnavatelů, společnosti Škoda Auto, ČEZ či Česká spořitelna. Oblékali je také zástupci předních fotbalových klubů, jako jsou Sparta Praha a Sigma Olomouc, nebo čeští basketbaloví reprezentanti.

„Svět ponožek se pro mě stal srdeční záležitostí,“ komentuje Radek Lošák. „Líbí se mi, že jsem začínal od nuly a každý rok mohu vidět, jak se zdokonaluji sám i má firma,“ pokračuje.

Produkty, za které ročně utrží kolem deseti milionů korun, dlouho prodával pod značkou s příznačným názvem Výroba ponožek. S ambicí dostat své produkty více za hranice ale přišla také potřeba vytvořit silný mezinárodní brand, což nedávno vedlo k přejmenování firmy na Radisox.

„Chceme se nyní zaměřit na výrobu ponožek ve větším obratu, vymýšlet nové funkční technologie a nad rámec toho bychom také rádi zavedli prodej a servis pletacích strojů do celého světa,“ popisuje vysoké cíle pětatřicetiletý podnikatel.

„Z důvodu zdražování veškerého materiálu, pohonných hmot, energií, nedostatku lidských zdrojů a také války na Ukrajině bych ale hlavně chtěl udržet celý tým, který toto české řemeslo drží nad vodou,“ konstatuje s tím, že by se letos spokojil s dvacetiprocentním meziročním růstem.

Radek Lošák začínal po škole jako prodejce náhradních autodílů. Uchvácený obchodem ale časem automobilový průmysl opustil a založil svůj e-shop, skrze který nabízel ponožky, podkolenky či spodní prádlo s vlastním designem. A jak povědomí o jeho službách rostlo, začali jej oslovovat klienti s požadavky, že by rádi ponožky se svým vlastním logem.

„Tak jsem si řekl – proč do toho nejít?“ ohlíží se Lošák. „Jenže před Vánoci byly zakázky tak obrovské, že dodavatelé nestíhali pro mé zákazníky vše vyrábět. To byl okamžik, kdy jsem se rozhodl koupit svůj první pletařský stroj, abych jim mohl sám vyhovět a zákazníci obdrželi objednávky včas,“ přibližuje.

Reklama

S výrobou tehdy začínal v garáži, kam zakoupený pletařský stroj umístil. Základy jeho obsluhy a vůbec řemeslné produkce ponožek přitom získával postupně zcela sám. O to více symbolicky vnímal, když se mezi prvními objednávkami objevila i poptávka z pražského Apple Musea na podkolenky s proslulým pestrobarevným logem nakousnutého jablka.

Pohled do pletacího stroje

„Pomyslel jsem si, že to snad musí být osud. Vždyť Apple začínal v garáži stejně jako já,“ vzpomíná. „Dodalo mi to tak motivaci, že jsem se pustil správným směrem, a dal jsem se do práce na plné pletací obrátky,“ usmívá se.

Podnikatelský zlom nicméně nastal až zhruba po roce pletařiny. Tehdy se zapojil do výběrového řízení na pětadvacet tisíc párů ponožek pro českou a slovenskou odnož nápojářské společnosti Pepsi.

Na zakázce mu hodně záleželo, a proto je i dnes schopen velmi barvitě líčit, jak mu tři dny před termínem odevzdání zakázky dopravce zkroušeně oznámil, že zásilku odeslanou na Slovensko nemůže nikde najít. „Nakonec jsem zakázku nalezl ve skladu dopravce, tak jsem ji osobně dodal na příslušné místo, a tenhle úspěch mě ještě více nakopl,“ vzpomíná.

Mezi firmami, které tematické „fusky“ objednávají pro své zaměstnance nebo jako pozornost hostům v rámci eventů, poptávka po Lošákových službách rok co rok roste. Nezáleží už jim přitom pouze na designu. Více než kdy jindy se zajímají i o materiál a funkčnost, což jen svědčí o tom, že ponožky už dávno nejsou přehlíženým doplňkem oděvu.

Vůbec nejžádanějším materiálem je díky své odolnosti a prodyšnosti polyamid. Mezi často poptávané se ale řadí i hedvábí, které má výborné termoregulační vlastnosti, jelikož v zimě hřeje a v létě chladí. Zároveň nezadržuje pach a je antibakteriální.

Kromě toho v Radisoxu vyvíjejí vlastní materiály a technologie. Momentálně pracují na podpůrných ponožkách pro sport, zaručujících lepší stabilitu nohy a tím lepší výkon při rychlém směru pohybu, či speciálních ponožkách, které chodidlům dopřejí „wellness zážitek“.

„Snažíme se lidi naučit, že určité typy a materiály ponožek jsou vhodné na určitý druh pohybu, ať už jde o sport, turistiku, procházky v lese nebo třeba práci ve zdravotnictví či v kanceláři,“ podotýká Radek Lošák.

„Nohy jsou velmi namáhaná část těla, a proto je důležité na ně hodně myslet, starat se o ně a dávat jim ten největší komfort, a to nejen pedikúrou či masáží,“ dodává muž, který by se v technologické výrobě ponožek jednou rád stal evropskou jedničkou.