Zlínský e-shop s vlněnými výrobky Ovečkárna rozhodně není – jak se občas říká – v pr**li jak Baťa s dřevákama. A to i přesto, že dřeváky, vedle mnoha dalších více či méně tradičních výrobků, Ovečkárna skutečně prodává. Za poslední tři roky zaznamenala nárůst obratu o 510 procent, díky čemuž ji společnost Deloitte zařadila do padesátky nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě.

Martin Bernátek, zakladatel a majitel společnosti, se k byznysu v netradičně tradičním odvětví dostal díky svému otci. Ten začal po revoluci podnikat s produkty vyrobenými z vlny a obrážel s nimi trhy. Ačkoliv se na jejich výrobě sám nepodílel, jeho e-shop, který výrobky přeprodával, a navazující stánkový prodej dokázaly rodinu uživit.

Pro Martina samotného nastal zlom v roce 2009, když v 18 letech dostal od otce vlastní stánek, s nímž mohl poprvé vyrazit na trhy. Zboží, které ve stánku prodával, však nedostal za hubičku. Všechny produkty mu táta poskytl takříkajíc na dluh.

Větší potenciál než v tradičním stánkovém prodeji ale Martin viděl právě v oblasti e-commerce, na kterou se zaměřoval jeho otec. A tak si postupně začali konkurovat, což vedlo následnému rozvázání spolupráce a k úplnému osamostatnění.

„Tvrdé jádro našeho byznysu vymyslel táta. Ovečkárna ho však zmodernizovala,“ říká Martin Bernátek. Firmě se daří paradoxně i díky tomu, že dělá byznys v segmentu, který na první pohled už dávno není cool.

Velký úspěch tak loni e-shop zaznamenal třeba právě s dřeváky, které pomohl vrátil do módy v celé Evropě. Za uplynulý rok se jich prodalo kolem 28 tisíc kusů.

Dalším příkladem je pak zdravotní obvazová obuv nebo takzvané důchodky – obyčejné a jednoduché boty, kterých se prodalo asi 15 tisíc kusů.

„Produkty, které aktuálně nejsou v módě, vracíme na trh pro lidi, kteří je stále poptávají. S dřeváky jsme původně chtěli posílit nízké prodeje v letních měsících – firma totiž tradičně zažívá vrchol sezony v zimě, hlavně kolem Vánoc. A to se nám i povedlo. Nakonec jsme je ani nemuseli naskladňovat do regálů, ale z kamionů se rovnou balily pro zákazníky,“ přibližuje Bernátek.

Svůj hlavní artikl – vlnu – Bernátek považuje za léty prověřenou surovinu, která je navíc ekologická. A ačkoliv je někdy nedoceněná, hřejivou vlnu vnímá i jako jistou formu alternativní medicíny, jejíž teplo jak chrání, tak pomáhá urychlovat hojení. Ze „zázračného“ materiálu si zlínská firma nechává vyrábět své produkty po celé Evropě, a to hlavně u nás, na Slovensku, v Litvě, Polsku, Slovinsku a Německu.

„Produkty vyráběné přímo v Česku jsou samozřejmě populární, a o to se i my snažíme. Ne vždy se to vyplatí, ale pokud je to alespoň trochu ekonomicky zajímavé, vyrábíme u nás. Perfektní je, že místní výrobci a dodavatelé pak díky tomu rostou s námi,“ dodává majitel e-shopu, který momentálně existuje v pěti jazykových mutacích –české, slovenské, rumunské, maďarské a také anglické.

V roce 2020 měla firma tržby asi 95 milionů korun bez DPH. To je téměř trojnásobek tržeb z roku 2019. Díky tomu Ovečkárna drží zasloužené 49. místo v už zmíněném žebříčku společnosti Deloitte a 21. místo mezi českými firmami.

Prostor pro další růst tu ale stále je a firma očekává další rekordní rok, kdy by se podle ohadů mohly její tržby přiblížit až k hranici 200 milionů. Podle Bernátka totiž Ovečkárna nikdy nedokázala pokrýt celou poptávku, a v roce 2020 společnost dokonce jeden měsíc z 99 procent hodnotově vyprodala celý svůj sklad.

Loni tak firma, která zaměstnává přes 30 zamestnanců, prodala například 103 tisíc párů obuvi, 29 tisíc ponožek nebo 14 tisíc kusů lůžkovin. Rekordem je pak 1600 zabalených objednávek za den.