Je to náš domov a chceme mu pomoci, říkají Kristýna a Eva Audiovy z Českého Švýcarska. Poslední týden prý proto skoro nespí a na vlastní náklady se snaží přilákat do svého regionu turisty, kteří po zprávách o ničivém požáru masivně rušili a ruší rezervace svých pobytů.

Velká část národního parku je ale mimo ohrožení a matka a dcera Audiovy se proto přes sociální sítě své platformy Úžasná místa, kterou sleduje přes milion lidí, snaží turisty do regionu přilákat zpátky. „Je důležité, aby se turisté rychle vrátili,“ říká v rozhovoru Kristýna Audiová.

Za svoji aktivitu si však na sociálních sítích ženy vysloužily i mnoho urážek. „Lidé jsou strašně zlí, vyčítají nám, že vodíme turisty do národního parku, kde hoří, a ti pak překážejí hasičům. Přitom lokalitu parku vůbec neznají a netuší, že ve většině parku není ani stopy po požáru a hasiče tu nepotkáte,“ říká Kristýna.

Předtím než však vyslyšíte jejich výzev a do národního parku se vydáte, zjistěte si, které jeho části jsou přístupné bez omezení, a které nikoli. Aktuální stav se můžete dočíst například na oficiálních stránkách Českého Švýcarska.

Co přesně děláte?

Propagujeme ubytování v oblasti zdarma u nás na Facebooku a Instagramu. Tvoříme stories a příspěvky o tom, jak se konkrétní ubytování ocitlo v nouzi, že mu většina hostů zrušila pobyt a že prosíme naše fanoušky, aby přijeli a podpořili je svým pobytem. Některé osobně navštěvujeme a točíme s nimi minireportáže. Propagujeme i konkrétní tipy na zajímavá turistická místa, která jsou naprosto nedotčená požárem a bezpečná.

Jak se podnikatelům v Českém Švýcarsku teď daří? 

Jsme v kontaktu s několika desítkami ubytování a všichni vesměs řeší to samé. Letošní sezona po pandemii vypadala konečně slibně, všichni měli z osmdesáti až devadesáti procent plno do konce září. Až do minulého úterka, kdy začali hosté ve velkém rušit pobyty. V parku zůstala jen hrstka turistů, kteří tu měli zaplacené delší pobyty. Jinak se to tu ze dne na den úplně vylidnilo, hosté rušili své rezervace a nové přestaly chodit úplně.

Máte nějaký konkrétní příklad?

Třeba v Pensionu Růžák v Růžové, které je šest kilometrů od Hřenska, klesla obsazenost z osmdesáti procent na třicet. Zůstalo jen pár srdcařů, kteří tu už byli a oblast znají. Byli jsme tam v sobotu a o požáru tam člověk vůbec neví, není vidět ani cítit kouř, jen jsou vidět na obzoru vrtulníky. Stejně tak bych mohla pokračovat o dalších třiceti ubytováních v Českém Švýcarsku, se kterými jsme v přímém kontaktu a která jsou na tom úplně stejně.

Jaký je zájem o pomoc? 

Velký. Tím, že jsme všem veřejně nabídli propagaci zdarma, se nám každý den ozývá zhruba deset nových ubytování. Je to pro ně obrovská rána. Protože jen co se vzpamatovali po covidu, začala vysoká inflace, která lidi nutí šetřit, takže letos část turistů prý volí spíš kratší pobyty.

Ale i přesto se jim podařilo letošní sezonu téměř plně vybookovat. Většina ubytovatel považovala tuto sezonu konečně za velmi slušně našlápnutou a návrat do normálu, který jim pomůže smazat ztráty z předchozích let, zase se nadechnout a začít konečně naplno. A pak vypukl požár a všechno se změnilo od základů. 

Je problém i v tom, že sezona brzy skončí? 

Přesně tak, v Českém Švýcarsku je totiž daleko kratší než třeba v Krkonoších. Nelyžuje se tady, takže sem v zimě turisté nejezdí, a naprostá většina ubytování má od listopadu do března zavřeno. Proto je teď tak důležité, aby se lidé vrátili.

Funguje to? Jaké jsou zatím reakce? 

Ačkoli se najde i dost lidí, kteří nás kritizují, že lákáme lidi do oblastí postižených požárem, místní a většina našich sledujících jsou nadšení. Snažíme se co nejvíc informovat o tom, jaká místa jsou přístupná a jak to vypadá v celém parku. Všechno děláme v souladu s parkem i jednotlivými obcemi.

V pátek ještě všichni kvůli médiím věřili, že většina parku hoří a nikam se nesmí. Potom, co jsme tři dny v kuse informovali, že to tak není, se to začalo obracet. Už v pondělí nám ubytovatelé, které jsme narychlo zpropagovali, začali psát, že se jim plní pokoje. A naši fanoušci nám začali psát zprávy typu: Chtěli jsme jet do Chorvatska, ale díky vám jedeme do Českého Švýcarska a nemůžeme se dočkat. To mě obrovsky nabíjí.

Co ještě chystáte? 

Nově spouštíme náš velký komunikační plán na podporu jednotlivých ubytování a turistických míst, která jsme v posledních dnech fotili, natáčeli a dokumentovali. Věřím, že to obrovsky pomůže. 

Proč to všechno děláte? 

Pocházíme odsud a můj velký sen je zasloužit se o to, aby se České Švýcarsko jednou vyrovnalo, co se týče zázemí pro turisty a služeb, Krkonoším nebo Šumavě. Je to tu pořád hodně pozadu. Přitom je tu obrovský potenciál a řekla bych, že tady konečně začíná vznikat i podhoubí schopných podnikatelů, kteří budují služby na skvělé úrovni. A my chceme, aby to tak pokračovalo i teď.