Elegantní, dynamické, dravé, futuristické. Stačí jeden pohled a člověka napadne hned několik příměrů, kterými by Porsche Taycan popsal. S velkou pravděpodobností ovšem mezi nimi na první dobrou nebude… rodinné auto.

Ale co když vám na poslední chvíli rupne hlídání a z romantické dovolené ve dvou je roadtrip s batoletem a předškolačkou? Vzali jsme dvě děti na dva tisíce kilometrů dlouhou cestu přes Dolomity až k Lago di Garda, abychom za vás ověřili, jak se první elektrické Porsche popere s největší výzvou – rodinným výletem plným nástrah. (Během kterého navíc ještě pořád prší.)

Výzva první

Jak je zabavit? Jestli patříte mezi ty šťastlivce, kteří ještě nikdy necestovali s malými dětmi, potřebujete vědět jednu věc: Cesta je cíl a cíl je přežít. Zkušení rodiče vám vysvětlí, že klíčem ke spokojenosti v uzavřeném prostoru automobilu je nekonečné množství svačinek a hlavně nedopustit, aby se malí lidé tam vzadu začali nudit.

Můj recept je mnohem prozaičtější – Porsche Electric Sport Sound, panoramatická střecha a dinosauři.

Triassic Park necelou hodinku od Salzburgu je strategická zastávka, která zachrání každou delší cestu přes Alpy. Vyjedete lanovkou z Waidringu a nahoře, těsně pod dvoutisícovou hranicí, na vás čeká prehistorický svět jako z Cesty do pravěku.

Zkamenělé korály, sochy dinosaurů i opravdové fosilie staré 200 milionů let, k tomu fantastické výhledy na hřeben bavorských Alp na straně jedné a hory okolo Kitzbühelu na druhé.

Ledová jeskyně, pískoviště, kde vyfasujete lopatku a můžete hledat vlastní zkameněliny, vodní hřiště s průzračnou alpskou vodou, 30metrová skluzavka a prosklený skywalk na kraji útesu s vyhlídkou na místa kdysi skrytá pod hladinou pravěkého oceánu Tethys.

Atrakcí tu na jeden kopec dokázali vměstnat nespočet, takže tu můžete strávit tři hodiny i celý den. A na jeho konci děti možná nebudou jediní, komu se nebude chtít pryč. Mám se tady nahlas přiznat k tomu, že jsem si dinosauří doupě na vrcholu hory užila taky, navzdory vypěstované averzi vůči všem druhům zábavných parků pro děti? 

Jenže i tenhle prehistorický ráj je nějakých pět hodin od Prahy. A jak přežít ty? Tady přichází ke slovu dva tajné trumfy – a strategické načasování.

Děti se dělí na ty, co cestování autem snášejí a nesnášejí. Ty moje mezi oběma kategoriemi fluktuují, většinou podle toho, jestli se jim podaří první tři hodiny cesty prospat. Jenže jak dosáhnout tohoto stavu sousedícího s Nirvanou a jediného zaručeného způsobu, jak se vyhnout devastující spirále “Už tam budeme?” otázek?

Místo toho, abych jim před cestou do pití drtila Kinedryl, mám kouzelné tlačítko. Ukrývá se v menu displeje na středovém panelu pod nenápadným heslem Porsche Electric Sport Sound.

Ve skutečnosti by se ale mělo jmenovat Star Trek Sound, protože zní, jako když vesmírná loď přepne na warpový pohon. A naše batole, jehož třetí a čtvrté slovo byly “autooo” a “jede” slastně přivírá oči. Deset, dvacet, třicet sekund a je v limbu. Ta starší se k němu přidá do pěti minut. Kouzlo. Ale funguje to pokaždé.

Příplatková výbava za necelých patnáct tisíc je k nezaplacení, modely jako GTS ho navíc mají jako standard v ceně. A navíc, když raubíři na zadních sedadlech spí, můžete na pár hodin propadnout iluzi, že přece jen jedete na ten plánovaný romantický výlet ve dvou – a auto vám k tomu navíc s každou akcelerací přede jako spokojená šelma.

Idylka sice netrvá věčně, ale tu zbývající hodinku a půl do Waidringu za dinosaury pomůže překlenout druhý zázrak: panoramatická střecha. Měli jsme možnost testovat modely s i bez – a neinvestovat těch čtyřicet tisíc (anebo trojnásobek za hi-tech variantu s tekutými krystaly) mi přijde jako úplně ztracená příležitost.

“Mami, koukej! Hory! Letadlo! Čáp!” hlásí starší s nadšením, pokud zrovna nesedí s otevřenou pusou a prostě jen tiše nehledí prosklenou střechou ven. “Autoooo! Jede!” dodává mladší. Na první “Kdy už tam budeme?” dojde 350 kilometrů od Prahy, a to je stejně nejvyšší čas dobíjet.

Je to tady! Moment, na který čeká každý zarytý dinosaurus, ehm, pardon, petrolhead, v diskusi o elektromobilitě. “Na benzince mám natankováno za tři minuty a jedu dál. Můžu ujet tisíc kilometrů bez zastávky!” Ano, můžete, ale evidentně nemáte děti, nebo s nimi nemusíte nikam jezdit.

Zastávku na benzince s dětmi stejně neobsloužíte za méně než dvacet minut. Za tu dobu se Taycan díky 800 voltové architektuře u nejrychlejšího 270 kW stojanu dobije z pěti na 80 procent.

Výzva druhá

Kam to všechno sbalit? Kočárek, tři tašky hraček a oblečení a sto padesát tisíc ponožek, protože přísahám, to dítě je tajně zahazuje každé tři sekundy. Když stojíte s horou zavazadel před Taycanem a jeho elegantními sportovními tvary čumáku i zádě, kterým designéři ve Stuttgartu říkají flyline, můžete mít chuť to vzdát. To se tam nevejde!

Jenže tohle auto mate tělem a celkem nabízí 491 litrů zavazadlového prostoru – z toho 84 litrů vepředu pod kapotou (které v elektrickém autě nezabírá spalovací motor žeroucí dinosauří ostatky).

Chce to sice trochu zkušeností s tetris, ale za dvacet minut jsou dvě děti a dva metráky zavazadel v Taycanovi naložené. Místo se našlo na i pohorky, takže plán na dobrodružství v Dolomitech nemusíme odpískat úplně – i když to místo romantiky ve dvou budou túry s kočárkem (ten se vešel taky).

Několik tras s kočárkem můžete objet a obejít třeba pod masivem Latemaru, kde je systém stezek s obtížnostmi i pro malé děti. Pro ně je navíc připravený i pohádkový příběh a interaktivní aplikace.

Jestli spíš než výhledy chcete dětem ukázat trochu lesního umění, tak vyrazte k malebnému jezeru Ledro hned vedle Gardy a do tamního environmentálního parku Ledro Land Art. Uprostřed borového háje tam děti čeká magický svět plný kouzelných zvířat z proutí, dřeva a kamení.

Pokud ale vaše ratolesti fandí akčnější zábavě, nebo prostě potřebujete, aby vybily energii, tak bude řešením Kids World v Olangu v údolí pod Kronplatzem. Nazvat to místo hřištěm by bylo jako říkat tyranosaurovi ještěrko. Prolézačky, vodní svět a přes padesát metrů dlouhá superskluzavka budou pro děti splněný prázdninový sen. Podobně akční je taky Adventure World v Klausbergu, kde se navíc v letních vedrech skvěle zchladíte.

Až budete hledat místo, kde s dětmi složit hlavu, podívejte se třeba na Plunhof v Jižním Tyrolsku, kousek od Sterzingu. Tenhle hotel založila matka osmi dětí, takže ji vaši raubíři jen tak nerozhodí, zároveň ale nemusíte dělat kompromisy – zdejší bazén a wellnes získaly před třemi lety jednu z cen v anketě v anketě World Luxury Spa Awards.

Výzva třetí

Jak to celé přežít? Rodinní koučové o tom určitě sepsali už několik knih a většina rodičů vám potvrdí, že i když můžete občast utéct do spa, tak dovolená s dětmi je krásná, ale fakt náročná disciplína. Já mám rady dvě – jedna je za tři a půl milionu a ta druhá k nezaplacení. Pořiďte si elektrické Porsche a dejte průchod svému vnitřnímu dítěti.

Běhejte v dešti v lese, cachtejte se batoletem v kaluži, lezte na stromy a stavte domečky pro skřítky. A nechte děti hrát si se všemi těmi páčkami a displeji, když leje tak, že by ani psa z auta nevyhnal. Však jste stejně chtěli změnit to nastavení individuálního jízdního režimu.

Kdyby mi někdo řekl, že nejlepší výpomoc k dětem na dovolenou je Taycan, ještě před pár týdny bych nevěřila. A svým očím možná nebudou věřit ani majitelé téhle sebevědomé šelmy (jež to v modelu GTS dává z nuly na sto za 3,7 sekundy a pod kapotou jí dupe 598 koní), kteří si tohle auto pořizují jako generátor adrenalinu.

To samozřejmě Taycan je – ale když vám děti ze zadních sedaček roztomile sladkými hlásky, které mají dokonale vypilované pro situace, kdy si potřebují obtočit rodiče kolem prstu, hlásí „Auto. Jedeeee!“ a „Maminko, mohla bys zase udělat takovou tu věc, jak mě to úplně zatlačí do sedačky?“, tak si gratulujete, že aspirujete na titul rodiče roku jenom tím, že svižně najíždíte na dálnici. Tohle auto je prostě Mary Poppins na čtyřech kolech.

Tip Forbesu: Isofixy na zadních sedačkách jsou u Porsche samozřejmost. Taycan má ale celou řadu bezpečnostních prvků, které oceníte, když vezete v autě děti. Ve všech čtyřech dvěřích má integrovanou ochranu proti bočnímu nárazu. Oponové airbagy jsou podél celého střešního rámu a bočních oken od A-sloupku po C-sloupek. Taycan má automatickou detekci převrácení, která je aktivuje, stejně jako předpínače bezpečnostních pásů. V případě hrozící kolize má Taycan systém, který varuje řidiče vizuálně, akusticky i brzdným rázem. Systém v tu chvíli podporuje řidiče při brzdění nebo sám zahájí nouzové brzdění s cílem snížit rychlost, aby zabránil nehodě.


Článek je součástí projektu Nabitá jízda, který vzniká ve spolupráci Forbes Česko a značky Porsche v ČR. V následujících měsících vás budeme na šestnácti cílových destinacích ve čtyřech jízdách směřujících na jih od Česka inspirovat, abyste necestovali pouze po dálnici, ale nebáli se odbočit do krajiny. Nepůjde o rychlost, jak by se dalo čekat. Půjde o prožitek z cesty.

Jak probíhá cestování elektrikou mimo hlavní tahy Evropou? Kde a jak na cestách v horách a průsmycích načerpáte energii vy i vaše auto? Trvá nabití baterie opravdu tak dlouho? Každý měsíc vás pozveme do dvou nových destinací, které jsme dobyli elektrickým Taycanem. Díky nabitým jízdám zjistíte, proč má někdy smysl odbočit z cesty.