Tohle je čtrnáctý ročník žebříčku, který vám představí nejvlivnější ženy v českém byznysu, justici, veřejné sféře, filantropii i politice. A rekordní počet nových tváří. Jak ho tvoříme?

Je to už počtrnácté, co posíláme do světa žebříček Nejvlivnější ženy Česka. A jako někdo, kdo má tento projekt na starosti od samého počátku existence českého Forbesu na zdejším trhu (na prvním žebříčku vlivných žen jsme začali pracovat hned v roce 2011, kdy jsme český Forbes uvedli na scénu), mohu zcela zodpovědně říct, že mi dává rok od roku větší smysl – a také mi dělá stále větší radost.

Tehdy jsme vlivných žen z byznysu, veřejné sféry, politiky a filantropie dali dohromady padesát. Dnes je jich dvě stě. Přes dvacet z nich jsou letošní nové tváře. Longlist, z něhož vybíráme, čítá už šest set žen. A každý rok roste. Má to víc důvodů.

Jsou to nejen ty objektivní – vlivných žen v Česku přibývá na všech úrovních; i ženy se umějí o své místo u stolu čím dál důrazněji přihlásit, a to nejen v boardu velkých bank, nebojí se říct si o lepší plat i podmínky, jsou sebevědomější a emancipovanější a vědí, že můžou mít „všechno“, tedy rodinu, děti, soukromý život i skvěle našlápnutou pracovní kariéru.

Z tohoto „ženského sebevědomí“ ovšem těží všichni. Mužská a ženská energie spolu skvěle fungují, čím víc diverzity v týmu, tím lépe, a nejsou to prázdná slova. Ženy, muži, lidé různého věku, různého smýšlení, rozdílného zaměření. My ve Forbesu jsme toho, myslím, důkazem.

Radost mi však dělá ještě další věc – platforma, kterou jsme okolo žebříčku nejvlivnějších žen dokázali za těch čtrnáct let v Česku vybudovat. A atmosféra, jež okolo ní vznikla. Atmosféra optimistická, vřelá, sdílející, přející, pomáhající a podporující se navzájem.

Ženy z byznysu, politiky, justice, veřejné sféry, charity, sportu i umění spolu rády mluví, rády se potkávají, rády sdílejí svoje zkušenosti a rády spolu – i s námi, s Forbesem – tráví čas, jakkoli ho mnohé z nich skutečně nemají na rozdávání. Nedávný Forbes Women’s Summit byl toho důkazem.

Na konci května se na pražském Výstavišti na naše pozvání sešlo přes tisíc hostů. Nepřekvapivě především ženy. V Křižíkově pavilonu E to žilo od osmi ráno a ještě v osmnáct hodin jsme měli full house. A jak později vtipně prohlásil jeden z (asi tak pěti) přítomných mužů na svém LinkedInu, příjemnější atmosféru dlouho nezažil.

Akci jsme zahájili s mým drahým kolegou, šéfredaktorem Zdravkem Krstanovem, jemuž mám tu čest dělat zástupkyni, společně jsme vedli také řadu diskusních panelů. Pokrytí celé konference na našem webu řídil další kolega a druhý zástupce šéfredaktora Robert Sattler. Zdravkovi bylo nedávno třicet jedna let. Robertovi je třicet.

Mně bude zanedlouho čtyřiačtyřicet. Great minds think alike, říká se. A náš žebříček všechny tyhle trendy kopíruje. I když se věkový průměr nejvlivnějších žen Česka momentálně pohybuje spíše k padesátce, přibývá v něm velmi mladých úspěšných a vlivných žen.

Dvě z nich, obě podnikatelky – devětadvacetiletá Linda ŠejdováDenisa Materová, která letos v červnu slaví čtyřiatřicáté narozeniny –, mají v nejnovějším čísle velký rozhovor. Pochopíte, proč mají vliv a proč mohou být vzorem pro celou novou generaci žen – i mužů.

Mimochodem, byznysový sektor co do zastoupení žen v nejvyšších pozicích roste v našem žebříčku nejprogresivněji, ženy přibývají ve vedení firem, v topmanagementu i představenstvech, více je rovněž žen, které rozjely vlastní úspěšné podnikání.

V poslední době navíc významně přibývá vlivných žen na nejrůznějších úrovních vedení českého byznysu v odvětvích, jež dříve připadala především mužům – od bank po těžký průmysl, ale také mezi investorkami. A k naší metodice.

Forbes celý rok sleduje téměř šest set žen z nejrůznějších oborů: v širším výběru byly i letos majitelky firem, manažerky, ženy působící ve veřejné sféře, finančnictví nebo v justici, náš redakční tým však sleduje rovněž neziskový sektor, ženy z oblasti kultury, sportu či opinion leaders.

Jednotlivé ženy v každé kategorii hodnotíme podle několika základních kritérií, podle nichž přidělujeme body. Vycházíme při tom z metodiky amerického Forbesu. Ke spolupráci zve náš redakční tým i poradce, zejména znalce jednotlivých odvětví, se kterými pořadí konzultujeme.

U majitelek a manažerek sledujeme hospodářské výsledky firem, obrat, zisk, nové akvizice a porovnáváme je i několik let zpětně. Přihlížíme k situaci v odvětví, v němž dotyčné působí, využíváme svou znalost dění uvnitř firem.

Počítáme objemy peněz, nad nimiž mají kontrolu a přímý vliv, jejich podíly ve firmách, ale také počet zaměstnanců, kteří pod ně spadají. V sekci politiky a veřejné správy posuzujeme pozice, reálné pravomoci a počet lidí i objem peněz, které rozhodnutí dotyčných žen mohou přímo ovlivnit.

Důležitým kritériem je pro nás rovněž to, jak jsou tyto ženy ze svých funkcí odvolatelné a kdo všechno má přímý vliv na jejich rozhodování.