skip to main content
Český byznys

Prodal dům, aby koupil norské svetry. Dnes otevírá obchod v centru Prahy a fandí férovému byznysu

2 minuty čtení

Firma s všeříkajícím názvem Norská móda sídlí v bývalé nádražní budově v Litoměřicích, v jejíž blízkosti projíždějí vlaky. Z tohoto důvodu čelí její majitel Jiří Fidrant černému humoru, že je při aktuální nehodovosti na železnici hazardér. Skutečný risk však podnikatel podstoupil v roce 2002.

„Prodal jsem tehdy domeček, abych měl na vzorky norských svetrů,“ vzpomíná nyní pětapadesátiletý muž. „Jedno dítě jsem v té době měl, další bylo zrovna na cestě. Tenkrát mi to ani tak nepřišlo, ale ze zpětného pohledu to vidím jako hodně velký risk. Na druhou stranu jsem tomu, co jsem dělal, hodně věřil.“

Byla to oprávněná víra. Sázka na norské oděvy, jejichž hlavním poznávacím znamením je vysoká kvalita, vyšla Fidrantovi natolik, že právě dnes otevírá obchod s norským oblečením na pražské Národní třídě. Ten je přitom již třetí kamennou pobočkou v Česku. Dvě má v Praze a jednu v domovských Litoměřicích – a navrch franšízy v Peci pod Sněžkou, ve slovenském Popradu a Tatranské Lomnici, a zboží lze koupit i v dalších partnerských obchodech, jichž je 250.

„Je pro mě čest mít v tuzemsku výhradní zastoupení značek s více než stoletou tradicí, jejichž výrobky snesou absolutně nejvyšší měřítka,“ odkazuje podnikatel na textilní společnost Dale, producenta outdoorového oblečení Bergans a firmu Devold, specialistu na funkční oblečení z vlny. Tyto tři značky jsou vlajkovými loďmi Fidrantovy nabídky.

Společně s firmou Karitraa, zaměřenou výhradně na oblečení pro ženy, pak tvoří hlavní část obratu společnosti, pohybujícího se okolo částky sto millionů ročně. „Daří se nám,“ přiznává lakonicky Fidrant, který v současnosti zaměstnává 25 lidí.

Jeho podnikání odstartovala domluva se společností Dale – právě kvůli ní před osmnácti lety prodal dům. „Tenkrát se na nás v Norsku dívali téměř jako na nějakou zemi bývalého Sovětského svazu, takže jsem musel za vzorky platit cash,“ přibližuje obchodník duch doby.

Jeho podnikání odstartovala zmiňovaná dohoda, jeho láska k Norsku ale započala ještě mnohem dřív. V pozici obchodního ředitele české firmy obchodující s armaturami cestoval po Evropě a země mu přirostla k srdci.

Reklama
Co Nor řekne, to platí.

Roli v tom hrála i tamní mentalita: „Zatímco třeba Ital si vás pustí k tělu během pěti minut, ale zítra vás nezná, Nor roztaje po dvou letech, ale pak se k vám hlásí celý život. Co Nor řekne, to platí, písemné smlouvy prakticky nemusí být, a když už, tak někde hodně na konci veškerého jednání.“

Nějak podobně je to i s norskými výrobky, ke kterým se člověk nedostane úplně zadarmo, avšak za vyšší cenu dostane kvalitu, poctivost, trvanlivost a i udržitelnost směrem k životnímu prostředí.

„Norové nepotřebují mít na oblečení tři zlaté pruhy, potřebují takové, které ani za největšího nečasu nepromokne. Se značkou Bergans jsme svého času vyhráli konkurz pro vybavení horské služby a dodané věci jsou i po letech naprosto funkční. A když se něco přece poškodí, firma to dá zase do pořádku.“

Jiří Fidrant v litoměřické pobočce

Pozitivní zkušenost ze země, jejíž styl se mu zamlouval, vedla Fidranta po konci kariéry obchodní ředitele, aby si vzpomněl, že svetry s norským vzorem mu pletla už babička. Teď naopak říká, že pravé norské svetry budou nosit ještě vaši vnuci. „Začal jsem s nabídkou vzorků objíždět obchody a Norové byli až zaskočeni, jak se jejich oděvy u nás chytly.“

Jiří Fidrant je cestovatel i alpinista, takže jeho firma podporuje také jednoho z nejznámějších českých horolezců současnosti Marka Holečka. Především ale její zaměření koresponduje s podnikatelovým viděním světa. „Nejde jen o vydělávání peněz za každou cenu. Naplňuje mě krásný a férový byznys, ve kterém se každému mohu zpříma podívat do očí.“

Reklama
Reklama