Je to možná překvapení, ale první elektrický Rolls-Royce je prodejní trhák. Dostat se k novému modelu Spectre tak vyžaduje dlouhé čekání. Dá se předbíhat, jenže před tím šéf luxusní značky Torsten Müller-Ötvös varuje.

V Goodwoodu, domově automobilky Rolls-Royce, je ručně psaná kniha, ve níž je zapsaný každý, kdo si rolls-royce někdy pořídil. Je přitom možné, že jména některých už v ní nikdy nebudou.

Torsten Müller-Ötvös totiž na představení elektromobilu Spectre mezi kalifornskými vinicemi varoval, že kdo z nových majitelů novinku rychle přeprodá, může se rozloučit s tím, že by si ještě někdy v budoucnu koupil vůz přímo od Rolls-Royce.

Možná to zní nabubřele, ale automobilka, která loni prodala rekordních 6021 aut, si to zkrátka může dovolit. U modelu Spectre slibujícím dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití se na jeho dodání aktuálně může čekat až dva roky, což je důvod, proč automobilka zvažuje navýšení výroby.

Superbohatých lidí toužících po autě se soškou Spirit of Ecstasy na kapotě je zkrátka pořád víc, než jaká je kapacita výroby. Když jich tedy teoreticky část vyškrtne, zas tak moc ji to bolet nebude.

I tak ale Rolls-Royce tohle auto neprodá úplně každému, kdo přijde. A je jedno, jak naditý je jeho bankovní účet. „Mohu vám říci, že opravdu zjišťujeme, kdo jste a co chcete s vozem dělat. Musíte se kvalifikovat a teprve poté možná dostanete možnost si auto objednat,“ řekl Müller-Ötvösmagazínu Car Dealer.

A zopakoval, že pokud úspěšný zájemce projde sítem výběru a auto následně přeprodá, u superluxusní značky skončil. „Okamžitě se dostane na černou listinu a tím to končí – už nikdy nebude mít šanci si auto od nás pořídit,“ dodal.

Pro britskou automobilovou ikonu bude Spectre zkouškou i z toho pohledu, že až čtyřicet procent jeho nových majitelů bude řídit svůj vůbec první Rolls-Royce. Navíc vzhledem k tomu, že nejde o limuzínu, k níž byste potřebovali řidiče, zákaznické spektrum značce také velmi pravděpodobně omládne.

Rolls-Royce Spectre a šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek
Foto Rolls-Royce

I proto Müller-Ötvös situaci, kdy vás někdo uvidí v prvním elektrickém modelu Rolls-Roycu, přirovnal k tomu, jako když jste v roce 2007 v kapse nosili vůbec první Apple iPhone.

Jak jeho varování zafunguje, bude jasné už za pár měsíců. První modely Spectre se totiž k zákazníkům dostanou během listopadu a v tu chvíli se zcela jistě rozjede i sekundární trh s přeprodanými kusy s výkonem slibujícím skoro 600 koní a zrychlením z nuly na sto za 4,5 sekundy. Samozřejmě s odpovídající přirážkou k základní ceně, která se má včetně daně v Česku pohybovat nad deseti miliony korun.

Že ne všichni se zmíněného varování zaleknou, potvrdil i Milan Vopička, majitel společnosti Advantage Cars, která se v Česku zaměřuje na prodej luxusních aut různých značek.

„Zájemce o Rolls-Royce Spectre máme a také mu ho dodáme,“ uvedl Vopička s tím, že nový majitel takového auta si nad rámec oficiální ceníkové ceny připlatí řádově stovky tisíc korun navíc. Čas přitom hraje do rukou těm, kdo auto přeprodávají. „Čím víc zájemce o auto spěchá, tím víc musí připlatit,“ popisuje jednoduchou rovnici.

Vopička zároveň dodává, že varování z úst vedení šéfa Rolls-Royce není až tak překvapivé, jak by se mohlo zdát. „Stejně k tomu přistupují i ostatní luxusní a sportovní automobilky. Ani například Ferrari, Lamborghini nebo Bugatti nechtějí, aby na jejich autech vydělávali jiní. Chtějí je prodávat přímo zákazníkům,“ dodává šéf Advantage Cars.

Že situace pro ty, kdo nejsou na čekací listině automobilky, není tak zlá, magazínu Car Dealer potvrdil britský prodejce sportovních aut Tom Hartley, který přiznal, že se už domluvil na koupi dvou kusů Spectre přímo od zákazníků, jimž Rolls-Royce objednávku potvrdil. Ty pak dá do prodeje jako superluxusní second hand zboží do dvou týdnů od uvedení na trh.

„Money talks,“ suše poznamenal Hartley, podle kterého výrobci nikdy nezabrání úspěšným podnikatelům, byznysmenům a aristokratům, aby prodávali svá auta. 

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

„Nemyslím si, že je fér, aby automobilky říkaly zákazníkům, kteří za auto utratili téměř půl milionu liber, co s ním mohou dělat. Není to správné. Okolnosti můžou být různé a lidé můžou mít k prodeji skutečný důvod, například finanční problémy,“ dodal Hartley.

Podle obchodníka, jenž prodává ty nejlepší a nejrychlejší vozy nejbohatším lidem v Británii, roli při uvádění takového auta, jako je Rolls-Royce Spectre na trh, hraje i to, že pro určitou skupinu lidí bude důležité, aby byli mezi prvními, kdo budou na ulicích Londýna vidět s novou „hračkou“. A právě to dalším dává krátký prostor k tomu, aby na prodeji nového Spectre dokázali vydělat.

Rozsáhlou reportáž z Napa Valley, kde proběhly první jízdní testy elektrického Rolls-Royce Spectre, si budete moct přečíst v srpnovém vydání tištěného magazínu Forbes.