Počet registrací nových aut v Evropské unii se v únoru snížil o 3,4 procenta na 853 670 vozů. Mohl za to hlavně nižší prodej vozů s benzinovým a naftovým motorem. Z velkých trhů největší pokles zaznamenalo Německo a Itálie. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů.
V Německu prodej v únoru meziročně klesl o 6,4 procenta a v Itálii o 6,2 procenta. Ve Francii se prodej snížil o 0,7 procenta a ve Španělsku naopak vzrostl o jedenáct procent. V Česku počet registrací v únoru klesl o tři procenta.
V Česku kromě prodeje klesla také výroba aut. Automobilky vyrobily v lednu a únoru celkem 234 341 osobních aut. V porovnání se stejným obdobím loňského roku to bylo o 10,9 procenta méně. Podíl elektromobilů meziročně stoupl z loňských sedmi procent na téměř sedmnáct procent. Dařilo se rovněž výrobě autobusů, která stoupla o více než čtvrtinu.
Osobních aut s čistě elektrickým pohonem bylo v Česku od začátku letošního roku do konce února vyrobeno 30 532. Dalších 9058 vozů mělo plug-in hybridní pohon.
Motocyklů se v Česku za leden a únor vyrobilo 101 kusů. V porovnání se stejným obdobím loni to bylo o třetinu méně. Výrazně naopak letos stoupla produkce autobusů, uvádí Sdružení automobilového průmyslu. Za první dva měsíce jich z výrobních linek sjelo 863, meziročně o 27,3 procenta více.
Prodej elektromobilů se na území Evropské unie v únoru zvýšil o 23,7 procenta. Prodej hybridních elektrických vozů (HEV) stoupl o 19 procenta, ale prodej plug-in hybridních vozů (PHEV) se snížil o 1,4 procenta. Rozdíl mezi HEV a PHEV je, že PHEV mohou být nabíjené ze sítě, mají větší baterii a mohou delší dobu jet čistě na elektřinu. Baterie u HEV je malá, nenabíjí se ze sítě a funguje hlavně jako podpora spalovacího motoru.
Všechny elektrifikované vozy měly v únoru podíl na celkovém počtu registrací 58,4 procenta, loni to bylo 48,2 procenta. Prodej vozů na benzin se propadl o 22,4 procenta. Prodej naftových vozů klesl o 28,8 procenta.
Z jednotlivých automobilek nejvíce vozů, 232 169, prodala skupina Volkswagen. Její prodej v únoru stoupl o 4,9 procenta a podíl na trhu se zvýšil na 27,2 procenta. Součástí skupiny je i česká Škoda Auto, jejíž prodej v Evropské unii klesl o 7,1 procenta a podíl na trhu se snížil na 5,8 procenta. Prodej Stellantisu se snížil o 16,4 procenta a Renaultu naopak stoupl o 11,3 procenta.
Prodej výrobce elektromobilů Tesla se však v únoru propadl o 47,1 procenta a podíl na trhu klesl na 1,4 procenta z loňských 2,5 procenta. Agentura Reuters připomněla, že Tesla čelí v Evropě řadě problémů. Má menší a stárnoucí modelovou řadu, zatímco tradiční automobiloví rivalové i noví čínští účastníci trhu stále uvádějí nové, často levnější elektrické modely.
Generální ředitel automobilky miliardář Elon Musk také vyvolal kontroverze svou blízkostí stávající americké administrativě prezidenta Donalda Trumpa a tím, že se v Evropě dvoří krajně pravicovým stranám, což také může mít vliv na propad prodeje Tesly.
Za první dva měsíce letošního roku se počet registrací v EU snížil o tři procenta. V Itálii se prodej propadl o šest procent a v Německu o 4,6 procenta. Ve Francii byl nižší o 3,3 procenta. Ve Španělsku stoupl o 8,4 procenta.
Podíl elektromobilů na celkovém prodeji v EU za dva měsíce stoupl na 15,2 procenta z loňských 11,5 procenta. HEV měly na celkovém prodeji podíl 35,2 procenta. Podíl vozů se spalovacím motorem, tedy benzinových a naftových, se snížil na 38,8 procenta z 48,5 procenta loni.