Vysoká pořizovací cena, málo výhod pro majitele, zvýšené ceny elektřiny. To vše můžou být důvody, které mnohé řidiče a řidičky odrazují od přechodu na elektromobil. Přesto se prodej vozů s čistě elektrickým pohonem i v Česku zvýšil. Do Evropy navíc přicházejí noví výrobci, kteří v konkurenci tlačí na již zajeté automobilky. Rozvíjet se má také nákladní doprava, na kterou bude vyhrazena část evropských dotací zacílených na elektromobilitu.

Oproti už existujícím dotačním motivacím na západě jsou však v Česku možnosti omezené. „Současná vláda se v reakci na dnešní energetickou krizi rozhodla kompletně zrušit silniční daň, čímž odpadla jedna z mála daňových výhod pro uživatele elektromobilů,“ vysvětluje Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

„Aktuálně zde však existuje podpora ministerstva životního prostředí na nákup elektromobilů pro municipality, neziskový sektor či církve. A jistou, byť omezenou formu podpory pro podnikatele plánuje i ministerstvo průmyslu a obchodu,“ dodává.

Majitelé elektroaut mají zatím výjimku ze zpoplatnění, ať už jde o dálniční známky, nebo o mýtné v případě nákladních vozidel, popřípadě parkování na vyhrazených stáních. A stát se chystá na podporu elektromobility vyhradit více prostředků. „V období 2017 až 2020 bylo na rozvoj elektromobilní infrastruktury i na jiná alternativní paliva vyhrazeno 1,2 miliardy korun. Nyní je pro roky 2023 až 2026 plánováno šest miliard,“ vypočítává Bezděkovský. Právě kvůli rozvoji elektromobility i v nákladní dopravě se bude podpora týkat širšího segmentu trhu.

Mnoho tuzemských zájemců momentálně trápí pořizovací cena. Tu vyhání nahoru náklady spojené s výrobou – elektromobily mají téměř všechny typy systémů odlišné od běžných benzinových a hybridních vozidel. Dalším důvodem je drahá výroba lithiových baterií a také ceny za pojištění vozu. Tím, že většina automobilek nadále vyrábí více běžných vozidel, je pro ně výroba elektromobilů nákladnější, a to se pak musí promítnout na ceně.

Právě v tomto ohledu jsou evropské i americké značky doháněny čínskými firmami. Komunistická velmoc těží z výhod ve většině dodavatelského řetězce pro elektromobily, baterie, větrnou i solární energii. Čínské automobilky zároveň aktivně budují závody na výrobu vozidel v zahraničí, aby rozšířily kapacitu a snížily náklady na dopravu.

Například čínská automobilka BYD už ve třetím čtvrtletí letošního roku překonala Teslu o 200 000 prodaných vozidel – a Čína doráží i na evropské výrobce. Příkladem může být NIO, která si otevřela evropský showroom v Oslu a plánuje další. Do povědomí se dostává i díky projektu výměnných stanic pro baterie Power Swap Station.

Prodej vozů s čistě elektrickým pohonem se v rámci Evropské unie ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil o dvacet dva procent. Podle Evropského sdružení výrobců automobilů tak jejich podíl na celkovém prodeji osobních aut v Unii vzrostl z původních 9,8 procenta na 11,9 procenta. A zvýšil se také prodej aut s hybridním pohonem, konkrétně o 1,4 procenta.

V současnosti po Česku jezdí přibližně 11 tisíc elektromobilů.

V Česku se prodej elektromobilů konkrétně zvýšil téměř o šedesát šest procent na 962. Podle Centra dopravního výzkumu se u nás pak nejvíce prodávají elektromobily značky Škoda, následuje je Volkswagen a třetí místo obsadilo Hyundai. Zájem je také o elektrické ojetiny, tvořící zhruba pětinový podíl z celkového počtu elektrických aut.
V po Česku jezdí přibližně 11 tisíc elektromobilů, dvě pětiny mají registraci v Praze.

Ačkoliv jsme podle mnoha názorů spíše konzervativním trhem, počítá se s tím, že čísla nadále porostou. „V současnosti již není cesty zpět. Elektromobilita má jednoznačně našlápnuto vpřed a automobilky s ohledem na evropskou regulaci oxidu uhličitého z nových vozidel nemají moc na výběr,“ konstatuje Bezděkovský.

Z toho vyplývá i poměrně vlažný postoj Evropské komise unii k možným dotacím na nákup osobních elektromobilů z evropských fondů. Komise spoléhá, že elektromobilní trh bude v příštích letech dále poroste z iniciativy samotných automobilek, aby splnily své závazky vůči zmiňovaným regulacím. Doba, kdy bylo potřeba elektromobilitu podporovat přímými pobídkami na nákup, tak v Evropě pomalu končí.