Nevera. Chorvaté tak říkají nečekané bouři, která se prohání po tamním moři. Obvykle bývá extrémně silná a nabitá blesky. Nevera je ale i chorvatský hypersportovní elektromobil s výkonem skoro dva tisíce koní. A teď se jeho první kus dostal ke svému majiteli.

Klidně by si do něj mohl sednout Batman a prohánět se s ním po Gotham City. Tak temné tohle konkrétní auto je. Černý lak Stellar Black, leštěná kola Vertex a leskle černé brzdové třmeny. Interiér pak kompletně v černé alcantaře, jen s decentním podpisem nového majitele na štítku loketní opěrky.

Jenže Batman na štítku napsaný není. Svítí na na něm totiž jméno mistra světa ve formuli 1 z roku 2016 Nica Rosberga. A ještě čísla 001/150. Takže žádný Gotham. Nevera místo toho zamíří do Rosbergova domovského Monackého knížectví, kde se tak stane vůbec prvním plně elektrickým hyperautem. Nic divočejšího na čtyřech kolech do zásuvky totiž momentálně koupit nejde.

„Od chvíle, kdy jsem se poprvé setkal s Mateem (Mate Rimac je zakladatelem automobilky, pozn. redakce) a pochopil jsem, v čem spočívá genialita nevery, bylo mi jasné, že chci vůz číslo jedna. Představuje to nejlepší z inovativních technologií a přináší je do vozu navrženého tak, aby byl nejen nejrychlejší, ale aby se s ním také opravdu skvěle jezdilo. Nemůžu se dočkat, až uvidím, co všechno dokáže,“ prohlásil Rosberg.

A dokáže toho nejspíš dost. V autě za víc než padesát milionů korun se čtyřmi elektromotory s výkonem 1914 koní, zrychlením z nuly na sto za 1,85 sekundy a maximální rychlostí 420 kilometrů za hodinu, si Rico ani doma v Monte Carlu plném těch nejdražších a nejrychlejších sportovních automobilů světa ostudu rozhodně neudělá.

Rosberg si vůz převzal ani ne měsíc potom, co Mate Rimac, čtyřiatřicetiletý zakladatel a majitel Rimac Group, rozjel novou továrnu na předměstí Záhřebu a po pěti letech vývoje spustil výrobu, která počítá s tím, že na jejím konci bude jen 150 aut.

Ještě před Rosbergovým „batmobilem“ z linky sjel úplně první kus, který má na štítku číslovku 000. Ten do prodeje nejde a zůstává v majetku automobilky, nicméně naživo zahlédnout už se dal.

Úplně první vyrobené sériové auto s chorvatskou registrační značkou ZG 2360 NM, odkazující na hodnotu točivého momentu nevery, totiž sehrálo jednu z hlavních rolí při nedávném spektakulárním otevření pro Chorvaty extrémně důležitého 2,4 kilometru dlouhé Pelješského mostu za téměř třináct miliard korun. Stalo se totiž prvním autem, které otevřený most projelo.

Sériová výroba sice běží, ale její pojetí odpovídá výjimečnosti a ceně auta, které Mate Rimac před dodáním zákazníkovi vždy osobně otestuje a podepíše. Některým ho pak zřejmě osobně předá v bílých rukavicích stejně jako Nico Rosbergovi. 

Téměř každá důležitá součástka je navržena, zkonstruována a vyrobena týdny i měsíce před dokončením vozu. Vše se pak na samém konci ručně skládá dohromady jako 3D puzzle, jehož finální sestavení zabere přibližně pět týdnů. Výroba počítá s kapacitou pěti desítek aut ročně. A na rok dopředu Rimac hlásí vyprodáno.

Zrození nevery je pro Rimac podle všeho jen začátek. Dnes už skupina, pod níž spadá i legendární automobilka Bugatti, totiž pracuje na vzniku nového obřího komplexu, který bude stát na dvousethekarovém pozemku poblíž Záhřebu. Náklady na něj mají dosáhnout na téměř pěti miliard korun a práci v něm najde až dva a půl tisíce lidí.

Nebudou se v něm ale rodit jen hypersportovní elektroauta. Vedle nově vzniklé značky Bugatti Rimac tady domov najde i firma Rimac Technology, která nejrůznějším automobilkám plánuje ročně dodávat desítky tisíc kusů baterií a elektromotorů. Hotovo by mělo být během příštího roku.