Prodej elektrických aut ve světě za tři čtvrtletí vzrostl o 123 procent na 6,21 milionu vozů. Z toho 2,8 milionu připadá na Čínu. V Evropě mají téměř čtyři z deseti nově registrovaných aut elektrický nebo hybridní pohon. Česko zatím s podílem bateriových aut kolem 11 procent výrazně zaostává. Vyplývá to z nejnovější studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales.

Světovou produkci a odbyt čistě elektrických aut táhne Čína, která meziročně prodeje téměř ztrojnásobila. Trh v Evropě ve třetím čtvrtletí zpomalil z více než dvojnásobného růstu v předchozích čtvrtletích na 32 procent. Důvodem je obecný nedostatek komponentů, který ovlivňuje nejen auta s tradičními pohony, ale i elektromobilitu.

„V Evropě zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, i když čistě elektrická auta mají nejsilnější tempa růstu. Ještě většímu růstu poptávky po čistě elektrických autech brání stále nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Právě její rozvoj bude klíčovým impulsem pro to, aby i v Evropě čistě elektrická auta převzala současnou roli hybridů,“ uvedl Pavel Štefek z PwC. Za Čínou i Evropou přitom tradičně zaostávají USA, kde podíl elektro a hybridních aut dosahuje jen osm procent.

Hlavním světovým tahounem prodejů čistě elektrických aut je opět Čína. Ta ve třetím čtvrtletí na silnice uvedla 782 tisíc elektromobilů, což je meziročně téměř třikrát více než loni. Na deseti nejvyspělejších evropských trzích se přitom ve stejném období prodalo 275 tisíc čistě elektrických aut, tedy o 53 procent meziročně více.

Cash je king
Vydání Forbesu Cash je king

„Na Evropu obecně dopadly nejsilněji problémy s nedostatkem čipů. Řada automobilek musela alespoň na pár týdnů zcela zastavit výrobu. V tomto světle je více než 50 procentní nárůst zájmu o elektromobily skvělý výsledek.

Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen osm procent celkových prodejů v Evropě, nyní je to 38 procent,“ dodal Štefek. Podle něj by již v příštím roce mohl počet registrací elektrických a hybridních aut na nejvyspělejších trzích Evropy překonat prodej benzínových a dieselových aut.

Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15 milionů hybridních a elektrických aut. Růst přitom nepoleví, v průběhu následujících pěti let by se tento počet měl víc než ztrojnásobit, na konci roku 2026 by to mělo být 52 milionů vozů.