To, že ekonomika elektromobilů stále stojí pouze na dotacích a legislativních regulacích, potvrdily statistiky prodejů v Číně, která je dlouhodobě jejich největším světovým trhem. Poté, co tamní vláda loni v polovině roku výrazně omezila subvence na jejich nákup, klesly prodeje v posledním čtvrtletí o 30,8 procenta.

„To znamená meziroční pokles o více než čtvrt milionu nových registrací,“ komentoval aktuální statistiky Pavel Štefek, partner PwC ČR a expert na automobilový průmysl.

V Číně vláda dotuje nákup elektromobilů už déle než 10 let, postupně ale objem dotací snižuje. Naposledy v červnu poklesla podpora přibližně na polovinu, což vyvolalo výrazný pokles poptávky po drahých elektrických autech.

Registrace elektromobilů podle typu

Typ vozuNové registrace
2019
Změna
2019/2018
4. čtvrtletí
2019/2018
Bateriové elektromobily (BEV)1 391 25213,8 %-20,4 %
Plug-in hybridy (PHEV)449 660-13,2 %-23,9 %
Hybridy1 363 12623,2 %30,5 %
Celkem3 204 03812,5 %-5,4 %

Podobně slabý závěr roku ovšem zaznamenaly prodeje elektromobilů i v USA. Tam celkově trh bateriových elektromobilů (BEV) poklesl o 27,3 procenta. Za celý rok 2019 sice ještě Čína a USA díky silnému prvnímu pololetí zůstaly v kladných číslech, otázkou ale je, jak se budou tyto důležité trhy vyvíjet letos. Pro představu, v obou zemích se dohromady loni registrovalo 1,067 milionu čistě bateriových elektromobilů, zatímco v silné evropské sedmičce (Německo, Británie, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko a Norsko) to bylo 286 tisíc.

Evropa ovšem pravděpodobně bude pokračovat v růstu. I když jsou elektromobily stále dražší než vozy se spalovacími motory a zároveň mají výrazně nižší užitnost (což ve výsledku znamená, že bez dotací a regulatorních nařízení nemají na volném trhu šanci), v Evropě se jim bude muset dařit.

Registrace čistě bateriových elektromobilů podle trhů

TrhNové registrace
2019
Změna
2019/2018
4. čtvrtletí
2019/2018
Čína825 527+ 4,2 %-32,6 %
USA241 912+ 1,3 %-27,3 %
EU 5+2286 330+ 76,4 %+ 60,5 %

„Přísnější emisní normy nutí výrobce prodávat výrazně víc elektrických aut. Ambiciózní cíl v průměru 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr může být dosažen jen přes portfolio, ve kterém budou mít nízkoemisní automobily významné zastoupení. Masivní investice minulých let tak teď budou muset dokázat své opodstatnění,“ říká Felix Kuhnert, globální lídr automotive PwC a partner PwC Germany.

Automobilky se je tak budou muset snažit tlačit maximálně do prodeje, budou u evropských vlád lobbovat za jejich větší podporu a celkově to do odvětví přináší velkou míru nejistoty. Pokřivený trh si může vybrat oběti v obecném růstu cen nových vozů a zároveň už se projevují také potíže se samotnými elektromobily, jimž začínají chybět (drahé a ekologicky velmi problematické) baterie. Audi, Jaguar a Mercedes musejí kvůli nedostatku baterií na trhu omezovat výrobu.

Na celém sledovaném globálním trhu představovaly loni elektromobily v širším slova smyslu (včetně hybridů a plug-in hybridů) 6,1 procenta všech nových registrací. V USA šlo o 4,3 procenta  (ovšem čistě bateriových bylo jen 1,4 procenta), v Číně o 5,8 procenta a ve sledované „evropské sedmičce“ to bylo 9,1 procenta nových registrací.