skip to main content
Restart

Prokletí druhého vynechání. Proč se kvůli němu nic nového nenaučíte

2 minuty čtení

Zkoušíte si osvojit nový zvyk, začít běhat, jíst zdravěji nebo si třeba každé ráno ustlat postel hned poté, co z ní vylezete, ale pořád se vám nedaří z vámi zvolené aktivity udělat pravidelnou součást vašeho života?

Několikrát jste s ní začali, ale pak ji z nějakého důvodu vynechali a už jste se k ní nedokázali vrátit? Pak pro vás máme jednoduchý trik, který by vám mohl pomoct:

Reklama

Nikdy nevynechávejte dvakrát po sobě!
Teorie je jednoduchá – ať už chcete do svého programu dostat jakýkoli nový zvyk, musí se na něj nejdřív naučit váš mozek. Teprve on z něj totiž zvyk udělá. Zpočátku se mu bude ale bránit a to, aby novou pravidelnou aktivitu přijal za svou, obvykle vyžaduje opakování po dobu několika desítek dní.

Proto nejrůznější odborníci tak často doporučují, abychom při budování nových zvyků začali pomalu a s malými dávkami – na začátku totiž nejde ani tak o to, aby byla vaše činnost efektivní, ale spíš aby se vám vryla do hlavy. Sice to bude nejspíš vypadat divně, ale když budete každý den obíhat jen váš blok, za měsíc budete obíhat celý park mnohem snadněji, než když se k tomu budete nutit od samého začátku.

Když si svůj vysněný nový návyk navíc rozložíte na menší části, snadněji se vyhnete i pasti druhého vynechání, která je pro většinu našich snah o něco nového fatální. Když jednou vynecháte, nic se neděje.

Podle této studie nemá jednodenní přerušení na proces vytváření nových návyků žádný vliv, stejně tak jako na naši schopnost si je dlouhodobě udržet. Dvě opakovaná vynechání (po sobě) už ale naopak zakládají na další návyk – přece jen to nedělat.

Reklama

Pokud jednou běhání nestihnete, rozhodnete se dát si nezdravé jídlo nebo budete ráno spěchat a na stlaní postele zapomenete, zákonitě se dostaví pocit, že jste selhali, že je to ztracené, že si nejste se svým novým zvykem souzeni.

To se váš mozek brání a vy tomu nesmíte podlehnout. Vytváření nových zvyků není o tom, že budete za všech okolností perfektní, ale v dlouhodobém časovém horizontu důslední. Zkrátka to není všechno, nebo nic.  

Takže ať už zkoušíte cokoli, když dneska polevíte, nic se neděje. Dobře se vyspěte a zítra pokračujte. 

Reklama
Reklama