Tři roky čekání jsou u konce. Poslední zákazník, který si v roce 2018 objednal jedno ze čtyřiceti Bugatti Divo, konečně může začít jezdit. Modré Divo bylo zároveň vůbec poslední, které francouzská automobilka vyrobila. Divo navždy končí.

Tohle auto jste si nemohli koupit jen tak. V roce 2018 se do francouzského Molsheimu, sídla Bugatti, začali z celého světa sjíždět vybraní majitelé Bugatti Chiron s tím, že budou mít možnost vidět auto ještě exkluzivnější, než jaké už od Bugatti mají. Tím vozem bylo Divo. Mimochodem postavené právě na základu Chironu.

Reakce byla taková, že ještě než automobilka Divo představila celému světu na slavné přehlídce Concours d’Elegance v Pebble Beach, všech čtyřicet do výroby naplánovaných kusů už mělo své majitele. „Po prvním spatření modelu Divo byla zpětná vazba zákazníků mimořádně pozitivní. Auta se prodala během několika týdnů,“ vzpomíná Hendrik Malinowski, ředitel prodeje Bugatti. 

Čtyřicet prodaných aut znamenalo, že Bugatti bude při prodejní ceně pět milionů eur bez daně za jedno auto inkasovat dohromady 200 milionů eur, tedy víc než pět miliard korun. A to už je pádný argument, proč tenhle projekt neposlat k vodě. V roce 2018 to bylo nejdražší auto, jaké kdy Bugatti zákazníkům nabídlo.

První Bugatti Divo se k zákazníkovi dostalo loni. Prakticky žádné z prodaných aut není stejné. Zákazníci ochotní utratit miliony eur v rámci individuálních přání dostali vše, co bylo technicky možné. Jako příklad Bugatti uvádí kus pojmenovaný Lady Bug, tedy slunéčko sedmitečné.

Jeho majitel, americký sběratel vozů, si vymyslel červený design karoserie s geometrickými vzory ve tvaru diamantů. Navíc bylo potřeba vyvinout speciální barvy v metalickém odstínu, které by zvýraznily dostatečný kontrastní efekt. Hledání a realizace technických a grafických řešení jen u tohoto jednoho auta trvala týmu designérů víc než rok a půl. 

Lady Bug | Foto Bugatti

Že Lady Bug bylo z výrobního hlediska extrém, připustilo i Bugatti, nicméně přání zákazníka je u téhle značky vším. A hlavně, pořád je tu filozofie daná zakladatelem automobilky Ettorem Bugattim, který kdysi řekl jednoduchou, ale naprosto jasnou větu: „Pokud je to srovnatelné, už to není Bugatti.“

I úplně poslední Bugatti Divo má vlastní design. Jeho nový majitel podle všeho dbá na tradice, jelikož při objednávce zvolil modrou barvu Bugatti EB 110 LM. Ta připomíná poslední oficiální tovární závodní vůz Bugatti, který se zúčastnil závodů v Le Mans. 

Co ale mají všechny modely Divo stejné, je francouzská vlajka na pravém i levém blatníku. Má totiž vzdávat hold francouzskému závodníkovi Albertu Divovi, který v první polovině 20. století získal pro Bugatti řadu závodních vítězství. Mimo jiné v šesti závodech Grand Prix a dvakrát v Targa Florio, kde soupeře porážel ve voze Bugatti Type 35, s nímž jezdila například i Eliška Junková.

Bugatti Divo s šestnáctiválcovým osmilitrem s výkonem 1500 koní a schopností zrychlit z 0 na 100 za 2,4 sekundy končí. Vyprodáno. Je dost dobře možné, že tohle auto schopné jet rychlostí 380 kilometrů za hodinu bylo jedno z posledních s logem Bugatti na kapotě, které se obešlo bez elektromotorů.

Máme ale jednu dobrou zprávu. Sekundární trh vcelku snadno pochopil, že Divo bude pro sběratele lákadlem. Už teď tak stačí do vyhledávače zadat „Bugatti Divo for sale“ a vybírat. Pod pět milionů eur už se ale s cenou nedostanete. Levnější zkrátka nebude.