skip to main content
První milion

První milion Marka Moravce: Návody jsou k ničemu, každý si musí najít vlastní cestu

Marek Moravec je podnikatel v oblasti e-commerce, automotive a travel, který s dalšími třemi kolegy stojí za vznikem venture kapitálového fondu Nation 1 VC. Jako jeho managing partner přispívá k rozjezdu nadějných startupů v raných fázích jejich existence.

To si už dříve vyzkoušel s fondem Rocket Internet se sídlem v Berlíně, který patří mezi přední VC fondy na světě a stál například za rozjezdem online prodejce módy Zalando.

Marek Moravec se nyní dělí o to, co si vzal ze své cesty k prvnímu milionu.

Odmalička jsem závodně hrál tenis a dodnes je pro mě sport velmi důležitou součástí života. Tenis je krásná hra: fyzicky, technicky a mentálně velmi náročná. Kdo chce vyhrát, musí na kurtu nechat vše a zachovat při tom chladnou hlavu.

Podobně to mám v podnikání, kde člověk musí také nechat maximum. Je to velká dřina, ale když se soustředíte na každý fifteen, tak z toho může být gem, set a match. 

Reklama

Ať už jsem se hlásil na Oxford a bojoval o potřebná stipendia, nebo jsem musel přesvědčit největší venture fond v Evropě o svých schopnostech, sílu mi vždy dodávalo to, že vím, za čím jdu. Že na tom budu dřít a nevzdám se.

Tenis naučí člověka velmi kritickou věc – schopnost odpoutat se od poslední chyby, kterou jste udělali, a soustředit se rychle na další bod. V podnikání je tím bodem další výzva či překážka.

Do Říma vede více cest

Často se skloňuje, že pokud chce být člověk úspěšný v byznysu, je potřeba začít s podnikáním co nejdříve. Pro někoho to může fungovat, ale určitě nejde o univerzální recept pro všechny.

Pro mě bylo velmi obohacující delší období, které jsem buď studijně či pracovně strávil v zahraničí – ať už v Paříži, Itálii, Londýně, Saigonu, nebo na Oxfordu. K nezaplacení.

Prošel jsem si také rozmanitými pracovními zkušenostmi: od softwarového vývojáře v italské farmaceutické firmě investičního managementu v nemovitostech až k založení své první firmy, která stavěla weby na zakázku. Cílem vždy bylo rozšířit si obzory a posbírat zkušenosti.

Jízda na dolarovém jednorožci

Zlom přišel v období, kdy jsem dostal nabídku od Rocket Internetu, v té době největšího a nejagresivnějšího evropského venture investora. Tam jsem poprvé viděl, jak se dá byznys dělat s velkou ambicí a odvahou.

Šel jsem do toho, protože mě lákalo dobrodružství budovat firmy od nuly, navíc na velkých vzdálených trzích, jako je Afrika nebo jihovýchodní Asie. Měl jsem to štěstí, že jsem mohl být u zrodu dolarového jednorožce v jihovýchodní Asii, který se prodal Alibabě.

Z nuly na miliardovou valuaci za pouhé tři roky a pár měsíců. V tu chvíli jsem si uvědomil, že když máte promyšlený plán, skvělý tým, produktový fit na velkém trhu, správné načasování a vhodné investory… Podaří se velké věci.

Reklama

Energie a value creation

Na mé cestě jsem si postupně uvědomil, že mě baví být na začátku něčeho, co teprve vzniká. Že mi dává smysl to nakopnout, být při tom, když se tvoří hodnoty, a že mě fascinuje ta velká energie, která je přítomná.

S nadsázkou někdy říkám, že venture capital je svým způsobem i adventure capital, jízda na horské dráze. A právě realizace smysluplné vize, která přinese i velký finanční úspěch, se mi na investování líbí nejvíc. Dává mi pocit smyslu a naplnění.

Každý má jinou osobnost a má šanci být úspěšný jinak.

Při porovnání investičního ekosystému, ať už s Asií, nebo západním světem, je dnes pořád zřetelné, že jsou u nás inovace stále podkapitalizovaným segmentem. Apetit pro investování v tzv. pre-seed a seed fázích, kde je vysoké riziko, je například oproti blízkému Německu či Velké Británii stále velmi nízký.

Na druhé straně tu máme dorůstající novou generaci skvělých a šikovných lidí, kteří mají chuť podnikat, a proto chci toto prostředí kultivovat, investovat a pomáhat na cestě za úspěchem novým inovativním firmám – přestože jsme zde na velmi malém startovním trhu.

O to více musí zakladatelé hned zkraje přemýšlet, zda obstojí v globální konkurenci, nebo jestli dokážou být lokálním vítězem, aby ta dřina stála za to. Za první dva roky od spuštění Nation 1 jsme zainvestovali šestnáct nadějných firem a vidíme nové příběhy, které se budou teprve psát.

Nebát se chybovat a poznat sám sebe

Nutno zdůraznit, že celá moje cesta byla plná různých odboček a „fuck-upů“. Jsem za to ale rád. Právě na těch negativních zkušenostech je hodnotné to, že si člověk uvědomí, co mu nejde, v čem je naopak silný a jaká motivace ho žene. I proto si myslím, že není na škodu si vyzkoušet více rolí a pozic.

Předplatné Forbesu

Velmi smutné mohou být příběhy podnikatelů, kteří začnou spíše z popudu externí motivace, potřeby něco si kompenzovat či dokazovat. Výsledkem může být sice velký finanční úspěch, ale v pozadí pak osobní příběh bohatého chudáka.

Příběhy úspěchů, které kolem sebe slýcháte, mohou být velmi dobrou inspirací, ale vždy uvidíte jen tu nablýskanou špičku ledovce.

Napodobovat cizí úspěchy může být nebezpečné a pravděpodobně nereálné.

Každý má jinou osobnost a má šanci být úspěšný jinak, po svém, a s tím přijdou i první miliony. Samozřejmě existuje riziko, že to napoprvé nebo i napodruhé nevyjde – ale i tato zkušenost je hodnotná a je to vaše školné.

Reklama
Reklama