Na Forbes.cz se budeme ptát úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním. Tomáš Čupr je první z těch, které jsme oslovili. Před čtyřmi lety se svým Slevomatem rozjel éru slevových portálů, poté založil službu Damejidlo.cz a dnes se soustředí hlavně na online supermarket Rohlík.cz.


Svůj první milion vydělal ve 27 letech. Tomáš Čupr popisuje pět kroků, které ho k tomu dovedly. A tohle je jeho hlavní rada: „Zapojte do svého byznysu víc lidí, protože vám od vašeho nápadu nedovolí couvnout.“

Krok první: Pět let života v Anglii

V Anglii jsem strávil pět let, začínal jsem jako pomocník v tiskárně a dotáhl jsem to až na spoluvlastníka marketingové agentury. Zkušenost, jak to funguje jinde, pro mě byla klíčová. Když přemýšlíte jinak, vypadáte sice jako arogantní blbec, ale já se na svět nechci dívat jen českou optikou. V tom mi Anglie otevřela oči. Rozšířit si obzory radím každému.

Dokud neodjedete do zahraničí, neuvědomíte si, co tady chybí. V Anglii je třeba strašně důležitá zákaznická zkušenost – nevíte sice, jaká bude pizza, kterou jste si objednali, ale víte, že když nebude dobrá, dostanete kompenzaci. Na tomhle tam většina firem vyrostla a já to samé udělal i ve Slevomatu. V Anglii jsem se naučil, že na zákazníky nikdy nesmíte kašlat.

Krok druhý: Slušný plat nebyl cíl

Se svými zkušenostmi z Anglie jsem dnes mohl pracovat v nějaké korporaci a brát třeba 80 až 100 tisíc měsíčně a byl bych možná spokojený. Jenže pro mě to už přestala být meta. Měl jsem větší ambice a řekl jsem si, že chci něco udělat se svým životem. Podle mě na podnikání má velké procento populace, jen si musí říct to samé. I dneska vidím příležitosti, jaké jsem tehdy měl já.

Kdybych chtěl vydělat opravdu velké peníze, šel bych do třeba energetiky, ale o tom jsem nic nevěděl. To je další věc. Být k sobě hned na začátku kritický a říct si, co umím a co ne. Proto jsem se tehdy zaměřil na internet. Začal jsem víc číst články o byznyse na internetu, víc jsem o nich přemýšlel a uvědomil jsem si, že model slevového serveru, jakým byl tehdy Groupon, může fungovat i v ČR.

Krok třetí: Kniha o Stevu Jobsovi

V jednu dobu jsem začal hodně číst – hlavně biografie úspěšných lidí. Dělám to dodnes, ale tehdy mě to hodně nakoplo. Zlomovým bodem pro mě byla knížka iCon o Stevu Jobsovi. Když jsem ji četl, uvědomil jsem si, že to jde, a že můžu být úspěšný i já. Nechci se s ním srovnávat, to rozhodně ne, ale když se podíváte na můj byznys, inspirace Jobsem je tam zjevná.

Krok čtvrtý: Kolegové, kvůli kterým necouvnete

Nejtěžší je začít, proto se spousta lidí zastaví jen u nápadu. Dokud ho máte jen v hlavě, je strašně jednoduché se na něco vymluvit. Třeba: Čekáme s manželkou první dítě, tak se zatím nebudu pouštět do žádných velkých akcí. Takhle z toho někteří couvají a pořád na něco čekají. Pro mě bylo hodně důležité, že jsem si k sobě našel další spolupracovníky. To vás totiž zavazuje.

Když řeknete třeba pěti lidem, jestli do toho nechtějí jít s vámi, už se vám z toho couvá špatně. Právě oni mě podrželi, kdyby bylo nejhůř. Už jsem v tom nebyl sám a musel jsem myslet i na ostatní. Tehdy jsem potkal Romanu Sudovou, která sice přemýšlela o jiném nápadu, ale nakonec z toho vznikl Slevomat, Velkou roli hrál i Petr Bartoš. Dnes vím, že sám bych to neudělal, bez týmu kolem mě by to nevzniklo.

Krok pátý: Prodej části Slevomatu

Velký impuls pro mě byl, když nás hned tři dny po spuštění Slevomatu oslovili lidé z Miton Investments, že by se na projektu chtěli podílet. Spousta lidí se mě ptá, jestli byl dobrý nápad jim prodat podíl. Získali nakonec 49 procent, to je velká část firmy, ale myslím si, že to bylo klíčové rozhodnutí. Bez nich bych možná dnes Slevomat už ani neměl.

Kdyby Miton nepřišel, asi bych Slevomat prodal. Už za šest měsíců jsme měli nabídky na menší desítky milionů korun. Tak bych ho po roce prodal za 40 milionů, řekl bych si, že je to pecka, a pak byl asi velmi smutný, protože bych dnes zjistil, že to má hodnotu přes jednu miliardu. Z toho plyne jedna rada – nebojte se do svého byznysu vzít partnera. Celé uskupení je s ním silnější.

….a chyba, kterou bych dnes neudělal

Byl jsem se Slevomatem příliš spjatý a asi jsem to s tím srdcařstvím přepískl. Byl to můj první velký úspěch a já se od toho neuměl oprostit – a to mě psychicky ničilo. Totálně mě to pohltilo. Je to stejné, jako když máte na účtě 100 milionů korun a místo pocitu štěstí přijde strach, že je ztratíte. Bál jsem se, že Slevomat přes noc zmizí. Dnes už vím, že se kvůli ničemu nenechám takhle semlít. Ke všemu už přistupuju víc pragmaticky a nedávám do toho tolik emocí.