skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Punk uprostřed studeného byznysu. V Praze vzniká netradiční centrum udržitelnosti

Zero waste bistro, které si bude pěstovat vlastní zeleninu na obří hydroponii zalévané recyklovanou vodou z baru, maximální úspora energií, eventy bez uhlíkové stopy, coworking. V pražském byznysovém centru Florentinum vzniká z bývalé kravaťácké restaurace unikátní prostor, který má ukázat, jak funguje cirkulární ekonomika. A podle toho se tu i bourá, staví a rekonstruuje. 

Tenhle zelený punk mezi sklem a betonem kancelářského komplexu Florentinum překvapivě nerozehrála žádná skupinka pražských hipsterů, ale nadnárodní korporát – vodárenský a energetický gigant Veolia. V centru Prahy vytváří podnik, který ponese jméno Less a má být ukázkou toho, jak se dá i korporátní byznys změnit v zájmu ekologie a udržitelnosti.

Česká pobočka globální vodárenské společnosti se inspirovala pařížským alternativním podnikem La Recyclerie, který s podporou Veolie vznikl v prostoru zchátralého nádraží v širším centru francouzské metropole, kde funguje jako ekocentrum, kavárna a bistro s lokálními produkty i jako místo setkávání na cestě mezi prací a domovem.

Pražský Less má být podobně otevřeným prostorem – moderním hubem, kde se budou potkávat jednotlivci, ale i firmy, kterým jsou blízká témata cirkulární ekonomiky, udržitelnosti, sociální odpovědnosti a ochrany klimatu. Akorát to nebude v romantickém prostoru staré železniční stanice, ale v přízemí obří kancelářské budovy. I to však má svou symboliku, vždyť cílem je měnit současný český byznys.

Prostor, který má zelenou duši

„Chceme ukázat, že i u nás už jsou společnosti, které udržitelnost berou velmi vážně, postupně se mění a dělají to dobře. Sami se udržitelností vážně zabýváme, investujeme do zlepšování provozů. Dobře víme, že není možné z přírody dál jen brát. Rádi bychom vytvořili prostor využitelný i pro další české firmy, které se o tato témata zajímají. A věřím, že výměna zkušeností nás posune zase o krok dál,“ vysvětluje motivaci Eva Kučerová, místopředsedkyně správní rady nadačního fondu Veolia a šéfka komunikace a marketingu celé skupiny pro střední a východní Evropu. „Zároveň jsme nechtěli jít povrchní, korporátní cestou a vytvořit studený prostor, kam se budou lidé bát vstoupit. Naopak bychom rádi ukázali skutečnou udržitelnost, která má duši. Musíme umět ukázat konkrétní dopad současných změn a bavit se o věcech, které jsou pravdivé,“ dodává.

Vizualizace interiéru  © crea-tura.com + dousek-zaborsky.com

Less zabere 650 metrů čtverečních v přízemí Florentina. Jedno křídlo obsadí multifunkční prostor pro výstavy, eventy, konference, přednášky či koncerty, připravuje se dokonce manuál, podle kterého by měla být každá pořádaná akce maximálně udržitelná, tedy s minimálním dopadem na životní prostředí. Druhá část s vchodem ze zahrady kancelářského komplexu bude fungovat jako coworking. Obě křídla pak propojí inovativní vegetariánské bistro, které si třeba saláty a menší zeleninu dokáže vypěstovat samo díky obří hydroponické stěně. Instalaci baru pak doplní jinak nevyužité materiály z přestavby celého prostoru, například upcyklované staré trubky. Voda z baru bude recyklována, část se využije pro zavlažování hydroponie, zbytek bude svedený do zásobníků Florentina a poslouží při zalévání zeleně na nádvoří.

Fungující cirkulární ekosystém

Energetická spotřeba by měla být co nejnižší, vybavení hlavně z recyklovaných materiálů. „Naším cílem je propojit vše do jednoho žijícího a fungujícího celku,“ říká Eva Kučerová. I proto Veolia spolupracuje s architekty ze studia crea_tura i s odborníky z Institutu cirkulární ekonomiky nebo s lidmi z pražské poradenské firmy CIRA Advisory, která pomáhá firmám posunout se k principům udržitelnosti. 

Projekt se tak vyvíjel postupně. „Už ve studii od architektů jsme vyžadovali například materiálový pas, kde je jasně specifikováno, zda je materiál z recyklátu, či z primární suroviny, jak byly materiály použity, v jakém množství a jak je dekonstruovat. Vznikla tak nedílná součást výběrového řízení a dle našich informací i první plně cirkulární výběrové řízení v soukromém sektoru,“ popisuje Laura Mitroliosová z CIRA Advisory. Dělníci při rekonstrukci maximálně využívají recyklované a upcyklované materiály. „Tak abychom už od prvního kopnutí dělali všechno cirkulárně, abychom maximálně využili materiály, které v tom prostoru jsou, i když jsme jim našli třeba jiné využití. Snažíme se co nejméně bourat, zachováváme podlahy i další části, abychom minimum věcí vyhazovali,“ doplňuje Eva Kučerová.

Žádné objímání stromů, jde o byznys

Less má začít fungovat na jaře příštího roku a ukázat, že méně (anglicky „less“) je někdy více, a názvem zároveň připomenout les (nejen ten český) jako ekosystém ohrožený klimatickou krizí.

Vizualizace interiéru  © crea-tura.com + dousek-zaborsky.com

Veolia se profiluje jako lídr inovací vedoucích směrem k udržitelné budoucnosti. Už třetím rokem jede podle své globální strategie, která má firmu přivést ke konkrétním cílům – primárně jde o snižování emisí a uhlíkové stopy. A jedním ze závazků je navyšování tržeb z aktivit spojených s cirkulární ekonomikou, v roce 2020 dosáhly tyto tržby v celosvětovém měřítku 5,2 miliardy eur. 

„Byznys může být do budoucna udržitelný, jen pokud bude užitečný,“ prohlašuje Veolia. Jako vodárenská a energetická společnost začala i v Česku měnit svoje provozy, primárně teplárny. Do roku 2030 chce zcela opustit spalování uhlí, například v Mariánských Lázních už teď teplárna jede stoprocentně na biomasu a v Karviné Veolia investuje desítky milionů, aby už do roku 2026 snížila emise teplárny o osmdesát procent. Částečně chce při výrobě tepla a energie využívat i pálení odpadu, popílek ze spaloven pak lokálně proměňuje na materiál využitelný při stavbě silnic.

Vedle dávno zavedeného čištění odpadních vod Veolia nově využívá v zemědělství a energetice i kaly z čistíren a snaží se zužitkovat další vedlejší produkty a odpady. Zároveň svoje čistírny postupně směruje k energetické soběstačnosti a snižuje celkovou spotřebu energie na čištění a distribuci pitné vody. „Udržitelný přístup k byznysu je v poslední době v Česku markantní, ale pořád spíš doháníme některé západní země, kde jsou firmy v tomto ohledu mnohem dál. A mnohem dál je tam i legislativa, která nutí velké i střední podniky k tomu, aby se chovaly zodpovědně,“ dodává Eva Kučerová.

——————————————————————————————————————–

Článek je součástí seriálu, který vznikl ve spolupráci s bankou ING. Ta se snaží v rámci své celosvětové kampaně „Do Your Thing“ maximálně podpořit odvážné firmy, které svým přístupem k principům ESG, udržitelnosti a cirkulární ekonomice mění trendy, perou se s legislativou, předsudky i nedůvěrou zákazníků a vyšlapávají cestu pro zbytek českého trhu. Udržitelnost ostatně mění i bankovní a finanční sektor. „Investoři nyní více zkoumají, co firmy v této oblasti konkrétně dělají,“ říká Eva Bučová, vedoucí komise pro udržitelnost v ING.