skip to main content

Pusa plná jižních Čech. Lokálové ukazují, jak dělat food bedny stylově

Řemeslný chleba, marmelády, čerstvé ovoce, nakládaná zelenina, pivo nebo sýry. To není úryvek nákupního seznamu, ale ukázka toho, co ve svých bednách nabízí firma Lokálové. Tahle nová služba dvou kamarádek si dala za cíl turistům ukázat to nejlepší, co tenhle kraj nabízí. A kromě chuti u toho dbá i na design.

Za projektem stojí dvojice kamarádek, Klára Slavíková a Barbora Kuželová. Společně s přáteli z jižních Čech a více než čtyřicítkou lokálních farmářů a producentů se rozhodly vytvořit službu, která turistům dodá dobré potraviny z bezprostředního okolí.

„V jižních Čechách je trochu problém s gastro scénou a turistům často nic jiného než špatné jídlo nezbývá,“ povzdechne si Slavíková. Aby se nemuseli spoléhat na smažené pokrmy ze stánků, nabízí jim spolu s Kuželovou, jejíž rodina z oblasti pochází, kurátorský výběr foodie produktů od lidí, kteří mají zajímavý příběh a snaží se produkci tvořit s důrazem na kvalitu i designovou stránku produktů.

Kromě toho do beden přihazují i drobnou pozornost, jako třeba kytičku, místní bylinky nebo pohled od Tomski&Polanski. „Nikdy přesně nevíte, co dostanete. Je to pro vás překvapení, ale máte jistotu, že to bude dobré a čerstvé,“ usmívá se Kuželová a dodává, že je pro ně zásadní, aby turisti přijeli a nechávali peníze v regionu lidem, kteří jejich snídani nebo večeři vyrobili.

V klasických supermarketech ale bedny od firmy Lokálové nenajdete. Zatím totiž cílí primárně na B2B segment, navázali spolupráci s několika místními hotely a glampingy. Hosté, kteří se nechtějí dopředu vybavit velkým nákupem, si prostě na doporučení provozovatele vyberou jednu z pěti beden, jejichž složení se obměňuje podle sezony i aktuální nabídky farmářů.

„Nesuplujeme supermarket, jsme služba, která znásobí zážitek ze super dovolené, na které si chcete užít svobodu nicnedělání a zároveň poznat, co tamní kraj nabízí,“ zdůrazňuje Kuželová.

„Naše cílovka není široká veřejnost, máme produkt zaměřený na klientelu, která vyhledává lokální věci, je ochotná si za ně připlatit. Oslovujeme i podobný typ ubytování, kam takoví lidé jezdí,“ doplňuje Slavíková.  

Nápad vznikl ještě před vypuknutím pandemie. Dvojice si začala pohrávat s myšlenkou vytvořit katalog toho nejlepšího, co Česká republika nabízí: od restaurací přes doplňky až po výlety.

Reklama

„Uvědomily jsme si, že je to moc široký koncept, tak jsme jej postupně zužovaly, až jsme to dostaly do aktuální podoby, kdy je to udržitelný byznys,“ vzpomíná Kuželová.

Kromě beden se dvojice inspirovala v zahraničí a v partnerských ubytováních nabízí takzvané „honesty bary“, tedy koncept, v rámci něhož na vybraném ubytování udělají volně přístupný prodejní soubor místních produktů. Hosté si vyberou, na co mají chuť, udělají čárku u svého čísla pokoje a zaplatí na konci pobytu.   

„Je to založené na poctivosti. Můžu si tam dát něco na večer, ale zároveň si věci odvézt domů jako dárek a nestydět se za to, protože budou mít přidanou hodnotu toho kraje,“ říká Kuželová.

Nezbytnou součástí projektu jsou místní, které nejen baví jídlo, ale hlavně mají přehled o místní gastro scéně a vědí, kteří z lokálních producentů mají to nejlepší máslo, med nebo třeba špekáčky.

„Vycházíme z myšlenky, že když někam jedu a chci se tam opravdu dobře najíst, nejlepší je zeptat se někoho místního. Je pro nás důležité, aby měli naši lokálové stejný mindset jako my, rozuměli tomu a dokázali z nekonečného množství producentů vybrat toho jednoho nejlepšího,“ vysvětluje Slavíková.

Nově také spustily e-shop, na kterém budou moci ochutnat trvanlivé produkty z jižních Čech i lidé odjinud. Výhledově ale zakladatelky chtějí, aby platforma zahrnovala i jiné regiony, a možná se tak vlastně přiblížila původnímu plánu ukázat to nejlepší z Česka.

Barbora Kuželová a Klára Slavíková se totiž poohlížejí po další lokalitě, kam svůj byznys rozšířit, a míří na opačný konec země, do Libereckého kraje a výhledově na jižní Moravu. „Nebereme to geograficky, ale jdeme tam, kde jsou zajímavé projekty,“ vysvětluje Slavíková, „Pořád jsme ve fázi růstu, hledáme nové partnery a poohlížíme se, co bude dál. Nikdy to nebude hotové,“ směje se.