skip to main content
Český byznys

Pomáhali farmářům i lékařům, teď Svět bedýnek končí. Kvůli zdražování i únavě

Zákazníkům Světa bedýnek v úterý přistála v mailu smutná zpráva. Populární služba, která dvanáct let vozila až na prahy našich domovů ovoce, zeleninu, maso, vejce, mléko a další produkty z českých farem, končí. 

„Píše se nám to opravdu těžko, ale musíme k 30. červnu 2022 provoz Světa Bedýnek ukončit. Rozhodli jsme se po zralé úvaze,“ píše Jana Bínová, která Svět bedýnek před dvanácti lety založila s manželem Petrem, v úvodu svého aktuálního newsletteru. Ten rozeslala zákazníkům poté, co informovala všechny zaměstnance i dodavatele. 

„Opravdu jsme se snažili, aby to takhle nedopadlo, ale doba je proti nám. Snažili jsme se dvanáct let podporovat české farmáře a malovýrobce, vždy to byla spíš samaritánská činnost než super byznysový plán. Jenže v těžších dobách tyto činnosti bez investorů bohužel nemají moc šancí přežít – a do této fáze jsme se dostali i my,“ pokračuje Bínová. 

Za koncem jejich služby, která před lety vznikla se zcela unikátní myšlenkou podporovat drobné pěstitele proti velkým řetězcům, ale nestojí jen všeobecné zdražování.

Rostoucí ceny energií se pěstitelům samozřejmě odrážejí ve všem, co dělají, třeba i v provozu skleníků a skladů. A ¨firmu, která zeleninu rozváží po republice auty, citelně zasáhl i prudký nárůst cen pohonných hmot. Stejně tak se Světa bedýnek okamžitě a bolestně dotkla i všeobecná inflace. To je všechno pravda. Dnešní smutná zpráva je však výsledkem dlouhodobějšího boje, na který majitelům po únavných dvou covidových letech prostě už došly síly. 

Jejich příběh i z Forbesu už dobře znáte. Svět bedýnek kdysi Jana a Petr Bínovi založili, protože hledali kvalitní a dobrou lokální zeleninu pro svoje děti. Firmu rok za rokem rozvíjeli, pomalu rostli. A dařilo se. Během let se ze Světa bedýnek stala ve svém segmentu, tedy přímé distribuci ovoce a zeleniny od lokálních pěstitelů do domácností, největší firma v oboru.

Obliba farmářských potravin a všeobecné nadšení pro lokální produkci a malé výrobce dostaly maličkou rodinnou firmu až k tržbám přesahujícím šedesát milionů korun ročně.

„Po celou dobu byla základem jedna jediná myšlenka,“ popisuje Jana Bínová. „Podpora pro české farmáře a malovýrobce, a z toho jsme nikdy neslevili. Podařilo se nám dát dohromady tisíce českých produktů a výpěstků. Farmářské trhy v našich začátcích prakticky neexistovaly a najít českou zeleninu v supermarketech bylo tehdy před dvanácti lety téměř nemožné.“

Svět bedýnek si zároveň zakládal na tom, že všem malovýrobcům a pěstitelům platil férové ceny a neuchyloval se k dumpingovým praktikám, které jsou u velkých supermarketů často běžné.

„S našimi farmáři jsme byli vždy dlouhodobě. Netlačili jsme na ně s cenou, snažili jsme se je podporovat celoročně stálým zajištěným odbytem, a také jsme jim pomáhali prodávat, když třeba měli u některých produktů neplánované přebytky,“ popisuje Jana Bínová. „Zaměstnali jsme navíc skvělou partu lidí, která se za celou tu dlouhou dobu měnila jen minimálně,“ dodává. 

Nákupy tu navíc vozili i v době, kdy v tomto segmentu chyběla prakticky jakákoli konkurence. „V roce 2010 jsme s dovážkou nákupu až domů byli naprosto ojedinělou službou. Já tomu říkám, že jsme nákupy domů vozili už v pravěku, kdy se ještě rodiče velkých online supermarketů neznali, natož aby měli své šikovné děti, Rohlíky, Košíky a další,“ směje se Jana Bínová. 

Neortodoxní způsob spolupráce s farmáři a osobní přístup Světu bedýnek dlouho fungoval – a zákazníci jej oceňovali. A předloňský rok 2020, poznamenaný nástupem pandemie a s ní spojenými restrikcemi, byl i pro Svět bedýnek naprosto přelomový.

Reklama

Hned na jaře 2020 měli totiž Jana Bínová s manželem Petrem plné ruce práce. Jejich Svět bedýnek ze dne na den vyslyšel prosby desítek dodavatelů, zelinářství, řeznictví, mlékařství a pekařství, jimž vládní opatření uzavřela cesty do restaurací a na farmářské trhy.

Na Bedýnkách přes noc přeprogramovali web, aby zvládal velký nápor, a pokusili se pomoci. Na podzim a v průběhu zimy 2020/2021 se zase spontánně rozhodli pomáhat lékařům v přetížených nemocnicích.

„Pojďme společně koupit ovocné bedýnky s vitaminy pro lékaře a zdravotníky! Hodnota bedýnky je 500 korun. Jejím zakoupením přispějete padesát procent z této částky. Dalších padesát procent přidáme my a o vše se technicky postaráme,“ popsala tehdy Jana Bínová svou iniciativu na sociálních sítích. Během dalších vln pandemie tak z jejich skladů pravidelně odjížděly desítky vitaminových bedýnek pro lékaře do všech stran.

Roční tržby dál vyrostly na sto milionů korun, přibylo i zaměstnanců a rozvážkových aut. Jenže pak se Jana a Petr Bínovi začali zamýšlet, jak dál. Koronavirové dva roky je postavily před nové výzvy, před potřebu možného dalšího růstu a rozvoje jejich firmy. A možná i potřebu vstupu nového partnera do jejich byznysu.

„Jednoduše nám došla cíla,“ přiznává dnes Jana Bínová. „Po pandemii, kdy jsme pracovali téměř nepřetržitě, došla energie bojovat dál. Nápadů a myšlenek bylo a pořád je hodně, jen za klasického ostrého provozu nezbýval čas na jejich realizaci. Stejně tak se posunula doba, konkurence má úplně jiné možnosti i finanční prostředky na propagaci i samotný provoz. V tu chvíli si říkáte – dost, musíme něco změnit,“ popisuje zakladatelka Světa bedýnek. 

Celý minulý rok se tak ve Světě bedýnek věnovali vývoji nového e-shopu. „A také hledání investora, který by měl zájem s takovým projektem dál pokračovat, dodat mu svěží vítr, své zkušenosti a nás nabil novou energií,“ popisuje Bínová.

A takového investora také našli. „Jenže když se to povedlo, přišla rusko-ukrajinská válka, která všechny investorské příležitosti nejspíš nenávratně odvála. Bohužel vozit potraviny v době, kdy všechny náklady strmě letí vzhůru a ekonomická krize klepe na dveře, není zrovna bezpečný přístav pro případné kupce či investory. Ceny potravin letí strmě vzhůru, to vše působí okamžitě i na naše podnikání,“ dodává Jana Bínová.

„Je nám moc líto spousty malých farem, výrobců, kteří se v dnešní době ocitají na pokraji přežití. Věřte, že hlavně kvůli nim jsme rozhodnutí skončit odkládali, co nejdále to šlo,“ vysvětluje majitelka Světa bedýnek. 

Květen se ale stal měsícem rozhodnutí. Služba bude fungovat do konce června tak, jak jsou zákazníci Světa bedýnek po celé roky zvyklí. „Všem farmářům zajistíme ještě po celý červen plnohodnotný odbyt, pokud u nás vy zákazníci nakoupíte,“ uzavírá Jana Bínová, která se s manželem má v plánu věnovat svým dalším projektům Ovoce do práce a Dárek z farmy.

„I tyto projekty mají za cíl podpořit české výrobce a vytvořit smysluplnou věc s ohledem na ekologii,“ připomíná.

Co bude dál, prozatím netuší. „Teď našim dětem dopřejeme léto, prázdniny a dovolenou, která bude možná i čtrnáct dní v kuse. Protože to jsme vlastně dosud nikdy nezažili a trochu to dlužíme jak našim dětem, tak i sobě navzájem. V našich hlavách je zároveň hodně dalších nápadů, uvidíme, co budoucnost přinese,“ říká Bínová.