Říkají mu obchod budoucnosti. V téhle budoucnosti ale nejde ani tak o technologické vychytávky jako spíš o zboží, které se nikde jinde koupit nedá. Zatím.

V supermarketu Go2Market, který funguje v centru Vídně a od začátku června i v německém Kolíně, totiž různí výrobci zkoušejí v praxi své novinky.

Místo tradičních průzkumů trhu nabízejí svoje nové zboží v testovacím supermarketu a pak sledují, jaký má u zákazníků ohlas. Podle toho se rozhodnou, jestli a jak konkrétní výrobek nabídnou i na běžném trhu ostatním. Velkou výhodou je pro ně i to, že přesně vědí, jaký zákazník si zboží zakoupil.

Do obchodu Go2Market se ale nedostane každý. Je určený jen pro lidi, kteří jsou jeho členem. Měsíční poplatek vyjde na necelých třináct eur, pokud se člověk zaváže nejméně k ročnímu členství. Výměnnou za to ale potom každý měsíc získá na svůj účet ve speciální aplikaci poukaz na 55 eur, které může v obchodě utratit.

Pokud se zapojí do výzkumu ještě víc a vyplňuje dotazníky o zboží, které kupuje, peněz v jeho virtuální peněžence přibývá. Za co je pak utratí, je jen na něm.

Není ale žádnou samozřejmostí, že člověk členství získá. To se totiž odvíjí od toho, k jaké cílové skupině patří, kolik je mu let, jaké má vzdělání, nebo jaký je jeho příjem.

Celkem má ve Vídni Go2Market patnáct set členů, kteří mají být reprezentativním odrazem rakouské společnosti, což výrobcům pomáhá použít zde získané znalosti na celou populaci země.

S tím je však spojené také to, že lidé musí při nákupu počítat s tím, že je v obchodě mohou natáčet kamery. Díky nim se dá totiž například vyhodnotit, jaké zboží nebo balení lidi víc zaujalo a jak se zákazník v obchodě choval.

V supermarketu je sortiment podobný jako jinde: běžné potraviny, nápoje, sladkosti, ale i drogerie nebo třeba krmení pro psy. Předem ale člověk, který může v obchodu nakupovat pouze jednou měsíčně, neví, co bude zrovna k mání.

V Česku na to jdou výrobci jinak

Testování inovací je běžné už dlouho, a to i v Česku, ale ne v takové podobě, jako to dělá Go2Market. „I u nás si výrobci nechávali či nechávají testovat produkty a způsoby i efekty jejich vystavení, někdy v laboratorních podmínkách, někdy pro ně profesionální výzkumné agentury provádějí různé in-store výzkumy přímo v prodejnách,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incomind.

Samotný koncept Go2Market podle něj dokázal vše dostat do podoby systémového řešení v reálné prodejně.

Jak ale Drtina připomíná, takový koncept je finančně náročný, a proto je podmínkou dlouhodobé finanční zapojení velkých značkových výrobců. Právě takové firmy, jako jsou třeba Nestlé, Danone, Knorr, Red Bull, Barilla a další, už nyní Go2Market využívají.

Spolupracují s ním ale i malé začínající značky, které si nemohou dovolit tradiční výzkum trhu a pro které je podle zakladatele konceptu Thomase Perdolta možnost vyzkoušet si prodej pár měsíců v jeho obchodě lákavá.

Expanze po Evropě

Po pilotním projektu v Rakousku a nově otevřeném obchodě v Německu má přibýt až desítka dalších poboček v silných evropských trzích, jako je Francie, Švýcarsko nebo Španělsko.

Společnosti, které testování vyzkoušejí, mohou dostat cenné informace pro rozhodování například o tom, jaká inovace nebo typ a velikost balení má větší šanci se uplatnit na trhu.

„Určitým rizikem je, že jde přece jen o umělý koncept a že tento testovací mód nemusí sedět všem nakupujícím. Členové zákaznického klubu této prodejny jsou tudíž trochu specifičtí a nepředstavují reprezentativní vzorek populace, což u některých kategorií výrobků může hrát roli,“ dodává Tomáš Drtina.

Z českých značek se v Go2Market objevuje například zboží z Pivovaru Kozel. „Koncept využívá rakouská společnost, která na tamním trhu prodává naše produkty. Tento prodej využívají k testování nových produktů mezi spotřebiteli, například ke zjištění, jaká balení u kterých značek lidé preferují,“ uvádí k tomu mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Z testovacích obchodů mají navíc jednou být skutečná centra budoucnosti, kde by měli lidé nakupování prožívat všemi smysly. Kromě hudby má nakupování doprovázet například vůně a společně mají za cíl přimět zákazníka, aby v obchodě strávil více času. I reklamy mají být na míru střižené zákazníkům, kteří zrovna budou v obchodě.