Svou první firmu Alex Ilyash stihl prodat ještě na střední škole. Druhá jej v roce 2019 dostala do našeho výběru 30 pod 30. Slibně rozjetý byznys Davinci Travel System propojující cestovky s hotely generoval stamilionové tržby, jenže covid ho srazil na nulu. Ilyash se však z krize rychle oklepal a ještě v roce 2020 přišel se zbrusu novým digitálním produktem pro gastronomii.

Jeho platforma Choice začala jako jednoduché řešení pro pandemickou dobu, když pomocí QR kódů umožňovala bezkontaktně zobrazovat jídelníčky restaurací nebo menu v hotelech. Dnes je z ní komplexní B2B řešení zahrnující veškeré digitální nástroje potřebné k restauračnímu podnikání. Už ho využilo přes šestnáct tisíc podniků ve více než pětadvaceti zemích světa.

Startupu během loňska stouply pravidelné měsíční tržby z předplatného na trojnásobek. „Tohle je hlavní metrika výkonu firmy. Počet objednávek přes naši platformu loni stoupl na čtyřnásobek,“ upřesňuje Ilyash.

Zleva: Adam Kočík, Přemysl Rubeš, Alex Ilyash, Ondřej Fryc
info Foto Choice
Foto Choice

A zatím rozhodně nehodlá zpomalit. Pomůže mu v tom nová investice 58 milionů korun, kterou jeho startup Choice získal od venture kapitálových fondů J&T Ventures, Reflex Capital a Presto Ventures. Stejná trojice fondů do něj investovala už před dvěma roky, tehdy je doplnily také fondy Purple Ventures a Seedcamp.

„Pokračujeme v podpoře Choice, protože vidíme jejich exponenciální růst a obrovský potenciál,“ říká řídící partner Reflex Capital Ondřej Fryc.

A stejně to vidí zakládající partner Presto Ventures Přemysl Rubeš. „V Prestu od začátku věříme v Alexovy schopnosti obklopit se skvělými lidmi a dovést je k úspěchu, a to i na úplně nových a těžkých trzích. Choice se stává hvězdou CEE trhu ve svém sektoru, ještě o nich hodně uslyšíme,“ říká.

Ve dvou investičních kolech startup nabral dohromady 96 milionů korun. Poslední investici hodlá firma využít k expanzi do Rumunska, Chorvatska, Maďarska a Gruzie. Do konce letošního roku chce také rozšířit svůj tým lidí ze 120 na 240 lidí. Nábor probíhá ve všech osmi zemích, kde má nyní kanceláře.

V jádru byznysu Choice je jeho online služba pro restaurace fungující na bázi předplatného. Gastronomické provozy si s ní mohou vytvořit vlastní web, řídit rozvoz jídel nebo nabízet online rezervaci stolu. K dispozici je samozřejmě i online menu a platby přes QR kód. Základní forma tarifu je zdarma, nejdražší a nejkomplexnější verze stojí 1690 korun měsíčně.

„Své zákazníky nezná 99 procent restaurací. Neví, kdo jsou jejich nejvěrnější hosté, jak často restauraci navštěvují, jaké mají preference a alergie nebo kolik lidí do restaurace chodit přestane a z jakých důvodů. Choice jsme založili s cílem pomáhat restauracím digitalizovat jejich zákaznické portfolio a zvýšit tak zákaznickou retenci a spokojenost,“ popisuje Ilyash.

Řešení od Choice pokrývá všechny digitální kanály, které restaurace používají ke komunikaci s hosty, a vytváří jim jednu centrální klientskou databázi.

Podniky si tak budují bližší vztah se zákazníky, dostávají od nich okamžitou zpětnou vazbu a cenná data, která lze později využít například ve věrnostních programech. S vlastní organizací rozvozu jídel pak mohou ušetřit na provizích pro velké kurýrní služby.

Choice restauracím nabízí i integraci se službami Wolt, Bolt a Foodora, včetně spravování objednávek ze všech tří na jediném místě. Umí také pokladní systémy od Storyous nebo Dotykačky.

Český tým startupu Choice
info Foto Choice
Foto Choice

Platformu podle Ilyashe nyní aktivně využívá pět tisíc klientů. V Česku je to například Fruitisimo, Las Adelitas, Café Imperial nebo Modrý zub. Z tuzemského trhu pochází třicet procent tržeb startupu.

„Choice nabízí komplexní produkty, které pokrývají všechny potřeby restaurací. Jeho konkurence se zaměřuje pouze na určité funkce. Proto jsme přesvědčeni, že Choice trh vyhraje,“ tvrdí managing partner J&T Ventures Adam Kočík.

Do černých čísel se však startup zatím nedostal. „Na našich hlavních trzích už jsme v plusu, celkově zatím ne, protože s expanzí do nových zemí je spojena řada dodatečných nákladů. Naším cílem je dostat se na každém novém trhu do plusu do tří let,“ uzavírá Ilyash.