Český startup Campiri, jenž lidem online pronajímá obytné vozy, zažívá po třech letech existence velký milník, ze kterého podle něj budou těžit i zákazníci. Spojuje se s téměř identickou německou službou FreewayCamper, za níž stojí, stejně jako za Campiri, i čeští investoři v podobě investičních skupin Miton a Rockaway.

Dohodu potvrdily všechny zúčastněné strany, celá transakce bude finalizována do konce března.

„Jde o spojení firem. Z technického pohledu Campiri stoprocentně přejde pod FreewayCamper,“ říká pro Forbes spolumajitel a hlavní tahoun Campiri Lukáš Janoušek. „Story není taková, že Campiri prodáváme Němcům, ale že do všeho budeme šlapat dál společně,“ dodává.

„Spojení českého Campiri a německého FreewayCamper je logickým krokem v naší investiční strategii v tématu svobodného cestování. Obě firmy jsou navzájem velmi komplementární – regionálně, produktovou nabídkou, technologickým zázemím i osobnostmi svých zakladatelů,“ říká k dealu, který se domlouval od loňského léta, šéf Mitonu David Špinar.

„Jsem přesvědčený, že tímto krokem obě společnosti významně posílí svoji pozici na trhu a otevřou dveře novým příležitostem pro inovace a expanzi,“ doplňuje ho generální partner Rockaway Ventures Dušan Zábrodský.

Spojením vznikne největší hráč v oblasti pronájmu vozů ve střední Evropě a jeden z největších na celoevropském trhu s letošním očekávaným konsolidovaným obratem ve výši přes dvacet milionů eur. Příští rok by ale už měl být dvojnásobný se ziskem EBITDA přesahujícím dva miliony eur.

„Do tří let bychom se chtěli dostat do top dva,“ neskrývá ambice Janoušek, který ve firmě zůstává jako skupinový Co-CEO se zodpovědností za business development, komunikaci a fundraising.

Druhým Co-CEO, který bude mít na starosti operations, finance a akvizici zákazníků, bude spoluzakladatel německého startupu Nikolai Voitiouk. Leadership obou firem se tak sloučí, byť obě značky zůstanou na svých domovských trzích zachované, minimálně nějakou dobu.

V úzkém vedení zůstanou i další spoluzakladatelé. Za Campiri to bude Paul Tesar, který bude působit jako technický a produktový ředitel, a spoluzakladatelka FreewayCamper Julia Blum se usadí do funkce chief experience and people officera.

Zleva doprava: Lukáš Janoušek, Julia Blum, Nikolai Voitiouk a Paul Tesar

Spoluzakladatelé budou mít po spojení ve firmě stejně velký podíl a dohromady budou vlastnit více než třetinu společnosti.

„Campiri přináší do FreewayCamper značnou přidanou hodnotu, která posílí naši konkurenceschopnost a zajistí v následujících letech významný růst společnosti. A to nejenom díky skvěle se doplňujícím obchodním aktivitám a organizačnímu nastavení týmu, ale též s ohledem na vysokou schopnost škálovatelnosti jejich IT platformy,“ říká Blum.

Campiri i FreewayCamper jsou hodně podobné služby. Oba startupy nabízejí platformu pro online booking vlastních obytných vozů a karavanů. Campiri pak i svých partnerů, tedy lidí, kteří nechtějí své obytné vozy mimo dovolené nechávat nevyužívané a rádi si přivydělají jejich pronájmem třetím osobám.

„FreewayCamper provozuje franšízový koncept. To znamená, že ať už dealeři, půjčovny, nebo jacíkoli jiní podnikatelé si mohou pořídit franšízu FreewayCamper a provozovat pod jejich značkou půjčovnu,“ vysvětluje Janoušek.

Obě služby dnes jako jediné v Evropě nabízejí unikátní kombinaci online marketplacu a franšíz pro partnerské půjčovny, díky čemuž jsou schopny růst.

„Cílem je spustit v Německu marketplace pod značkou FreewayCamper na základě našich zkušeností. A naopak do Česka přivést franšízový koncept jako rozšíření služeb pod značkou Campiri.“

Campiri a FreewayCamper se pak vhodně doplňují i z geografického hlediska. Německý startup je aktivní hlavně v Německu, kde disponuje nejširší sítí půjčoven, konkrétně tam má deset vlastních poboček a 47 franšíz, a také v Itálii, kde má osm poboček.

Ani v jedné zemi Campiri zatím není. Startup působí hlavně v Česku a ve španělské Andalusii a částečně i v jižním Portugalsku, kam se lidé dostanou letadlem a po přistání si převezmou obytný vůz, kterým si pak mohou zemi projet a nemusí řešit ubytování.

Obě firmy jdou ale ještě dál. Například se snaží vzdělávat trh v tom, jak udržitelně cestovat, a zájemcům kromě běžného půjčení vozu nabízejí i další doplňkové služby včetně cestovatelských itinerářů, kam si s obytným vozem zajet.

Jak už jsme zmínili, samotná značka Campiri by zaniknout neměla. Alespoň prozatím. Obě služby podle Janouška nyní poběží vedle sebe, respektive poběží na etablovaných trzích.

Campiri tedy v Itálii a v Německu marketingově vidět nebude. Propojí se ale digitálně. FreewayCamper přechází na digitální platformu Campiri, a pro koncové zákazníky se tak obě služby v onlinu propojí – uvidí nabídku vozů od obou služeb.

Startupy zaměřující se na digitalizaci byznysu s půjčováním obytných vozů začaly ve velkém vznikat před pěti lety a jejich rozvoj urychlil i covid. Podle dat Mordor Intelligence se hodnota trhu s rekreačními vozy v Evropě pohybuje kolem třiceti miliard eur a má i nadále růst.

V posledním roce ale dochází k postupné konsolidaci trhu. Například německý Paulcamper byl koupen australským Camplify, francouzská platforma Yescapa se spojila s nizozemským Goobony.