Finančník Igor Rattaj, hlavní akcionář skupiny Tatry Mountains Resort, letos celkem rozšafně nakupuje. Poté co TMR zkraje léta převzalo chronicky ztrátovou společnost 1. Tatranská, provozující lanovky a sedačky na Štrbském Plese ve Vysokých Tatrách, své portfolio aktuálně rozšiřuje o lyžařské středisko poblíž Innsbrucku.

Regionální tyrolská média minulý týden přinesla zprávu, že TMR získá areál Muttereralm. Prodej potvrdila Innsbrucká turistická centrála, která rodinný areál s patnácti kilometry sjezdovek vlastnila spolu s místními obcemi Mutters a Götzen.

Lyžařský resort byl na prodej už letos v únoru a dle prohlášení centrály předložili slovenští zájemci v uzavřeném výběrovém řízení nejlepší nabídku.

TRM za areál nabídli celkovou kupní cenu 4,5 milionu eur. První splátku ve výši 3,25 milionu EUR uhradí při jeho předání 1. dubna 2021.

Nový vlastník se rovněž zavázal k další investici 1,25 milionu eur v případě, že získá povolení k propojení areálu se sousedním střediskem Axamer Lizum, které v šedesátých letech hostilo zimní olympiádu. Přestože projekty na propojení obou středisek už existují, žádný konkrétní termín jejich realizace na stole zatím není.

Turistická centrála slíbila na propojení přispět pětimilionovou dotací. Tím se umaže dluh, který na areálu v současné době leží a TRM tak oddlužený skiresot získá za negativní kupní cenu.

Samotný Rattaj odmítá obchod oficiálně komentovat, připustil ale, že v Tyrolsku má rozjednané akvizice v pokročilém stadiu. Skupinu, která v Česku vlastní skiareál Ještěd a přes společnost Melida drží pětadvacetiprocentní podíl ve Špindlerově Mlýně, alpské sjezdovky lákají už nějakou tu sezonu.

Vydání Forbesu Zázrak

Loni koupila TMR korutanské ledovcové středisko Mölltaler Gletscher i jeho sesterský Ankogel Mallnitz, kde chce skupina v následujícím roce proinvestovat 10 milionů eur. V plánu jsou nové lanovky, rozšiřování sjezdovek a výstavba zhruba 1500 ubytovacích lůžek.

Podle slovenského byznysmena ale k expanzi na svahy nejvyšších evropských hor není nezbytně nutné je kupovat. Strategii, jak cíleně přivést lyžaře do konkrétních areálů a vydělat, spatřuje ve věrnostním programu GOPASS. Online prodej skipasů nabízí TMR aktuálně v pěti evropských zemích.

„Letos nabídku rozšiřujeme o šest nových lyžařských středisek v italských Dolomitech a v Rakousku, celkem máme do systému integrováno 489 kilometrů sjezdovek,“ upřesňuje Rattaj.

Obzvláště rakouská střediska podle něj volí stále velmi tradiční marketing. „V 21. století posílají papírové brožury a katalogy poštou,“ podivuje se miliardář, který lyžařský byznys provozuje také v Polsku a na rodném Slovensku.

Jeho systém online prodeje dokáže o lyžařích sesbírat data a pak marketing efektivně zacílit. „Aktuálně má GOPASS 35 000 členů, kterým dnes umíme nabídnout produkt přesně na míru,“ vysvětluje Rattaj. V praxi umí systém jinam nasměřovat rodinu s malými dětmi a jinam sportovní nadšence, kteří chtějí hoblovat sjezdovku po celou dobu provozu a na konci dne se poplácat po rameni, že je jízda vyšla na pár korun.

„Pro další vyjednávání a aktivity v Rakousku bylo důležité tamnímu prostředí dokázat, že lyžařský byznys opravdu umíme. Právě nedůvěra byla v minulosti hlavní překážkou v jednání,“ říká Rattaj. A to se po minulé sezoně povedlo.

„Do Mölltaleru jsme dotáhli hromadu Čechů a Slováků, v některých dnech tvořili až 80 procent všech návštěvníků. Byl to takový československý ledovec,“ konstatuje podnikatel sebejistě.

Přestože v letošním roce si TMR připíše ztráty v řádech desítek milionů korun a Rattaj v létě sám převzal manažerské vedení firmy, přeskupil a zrušil některé její části, propustil stovky lidí a omezil obecně investiční projekty, o budoucnost horského byznysu se neobává.

„Jakmile se epidemiologická opatření uvolní, lidé budou opět hladoví po zážitcích. Do budoucna se zcela jistě posílí podíl home officů, lidé budou více pracovat vzdáleně, takže proč ne ze Špidlu nebo z Tyrolska?“ ptá se výmluvně.