skip to main content
Pivo

Řekni, kde ta piva jsou. Prazdroj zavádí do obchodů senzory k usnadnění nákupu svých produktů

Bloudíte-li obchodem ve snaze najít polohrubou mouku, lze s politováním zavtipkovat, že byste byli mnohem méně zmatení, kdybyste šli místo mouky pro „tekutý chléb“, tedy pro pivo. Konkrétně pro pivo z Plzeňského Prazdroje. Známý pivovar začal pro rychlejší a pohodlnější nákupy využívat chytré senzory v lednicích, stojanech a na paletách.

Podle Pavla Císaře, který má v Prazdroji prodej v retailu na starosti, tím pivovar vychází vstříc trendu, v jehož rámci nechce většina zákazníků trávit v obchodech příliš času. Lidé chtějí oblíbené produkty snadno najít, i proto se zmenšuje nákupní plocha, což pochopitelně limituje množství vystaveného zboží.

Pandemie tento trend ještě urychlila, k příjemnějšímu nakupování tak vede cílená nabídka na základě pečlivých analýz informací. „Přemýšlíme koncepčně nad tím, co spotřebitel chce ve svém supermarketu najít. Do každého obchodu chodí jiný typ lidí, často hledají odlišné produkty, ale i různé velikosti balení,“ říká Císař.

„Proto dnes přizpůsobujeme sortiment pro každou jednotlivou prodejnu podle jejího charakteru, kupní síly a preferencí lidí v dané lokalitě. Nově jsme schopní se přizpůsobit tak, že nakupujícímu nabídneme jeho oblíbený produkt na konkrétním místě v konkrétním obchodě přesně tak, jak mu to vyhovuje,“ vypichuje šéf retailu v Prazdroji.

Na míru šitý přístup umožňuje ojedinělá inovace na tuzemském retailovém trhu – Prazdroj pomocí chytrých senzorů a vah dokáže v různých částech obchodu monitorovat, odkud lidé berou jeho produkty nejčastěji.

Přes 130 unikátních senzorických zařízení, zcela nezávislých na infrastruktuře prodejny, je v současné době umístěno v sedmdesáti obchodech předních řetězců v Česku a na Slovensku. Tato zařízení analyzují data o tom, ze které části regálů mizejí produkty Prazdroje rychleji, a kde naopak zůstávají.

Reklama

Výsledkem měření je, že pivovar umí zjistit, ve které části daného obchodu lidé preferují oblíbené produkty a po dohodě s prodejcem je tam umístí.

„Některé poznatky mají univerzální platnost a řídíme se jimi u většiny maloobchodů. Například to, že palety je výhodnější umísťovat u vchodů, kde díky nim prodej stoupá až o padesát procent. Speciální stojany jsou nejefektivnější u centrální uličky, kde poutají pozornost. A lednice funguje ideálně pro impulzivní nákup,“ popisuje Pavel Císař.

Další data rozhodují o individuálním přizpůsobení nabídky. Někde více dominují ležáky, jinde mají větší zastoupení nealko piva nebo cidery v různých baleních. Někde se nejlépe prodávají basy s pivy, jinde multipacky s plechovkami, další obchody se soustřeďují na individuální prodej jednotlivých kusů piv.

„K tomuto zjištění nám pomáhají i sociodemografické údaje a dlouhodobé záznamy o tom, co se kde prodává,“ doplňuje Pavel Císař.

Nápad na využití moderní měřicí technologie v obchodech vzešel z Prazdroje, přičemž zástupce pivovaru tvrdí, že tato technologie je svou komplexností na českém trhu unikátní. Řešení vytvořila a pro plzeňský pivovar dodává tuzemská společnost Adastra.