Snil o snowboardových úspěších, místo cesty olympijské ale nakonec zvolil úžasnou pouť internetem. Martin Mikyska alias Mikýř baví lidi ulítlými videi, v nichž bojuje proti nešvarům digitálního světa. Stal se fenoménem, který díky milionové sledovanosti ovlivnil loňské volby.
První říjnový čtvrtek loňského roku. Do otevření volebních místností, v nichž se má rozhodnout o směřování země na další čtyři roky, zbývá už jen pár hodin.
Zatímco političtí lídři se připravují na závěrečnou televizní debatu, konající se večer na Nově, na pražském náměstí Republiky probíhá odpoledne patrně poslední kontaktní kampaň. Překvapivě se na ní nerozdávají stranické noviny ani propisky, ale stovky krabiček „přípravku“ Endikurvakvolbam Rapid; smyšleného léku na politické prů**ry
U improvizovaného petičního stánku přitom nestojí žádný ze sněmovních kandidátů, ale internetový bavič Martin Mikyska. Čerstvě osmadvacetiletý mladík s přezdívkou Mikýř tím graduje svůj fór z videa, v němž pár dní nazpět poutavou a vtipnou formou přesvědčoval mladé lidi, že má smysl jít volit a dát hlas alespoň „menšímu zlu“, pokud jsou přesvědčeni, že optimální řešení neexistuje.
Přece jen „je lepší mít v zadku zastrčenou okurku než kaktus“, jak opakovaně zdůrazňuje.
Mikýř tehdy doufal, že svým videoapelem, který má na YouTube dva a čtvrt milionu zhlédnutí, přiměje změnit názor aspoň čtyřiceti tisíců lidí. Patrně jich ale nakonec přesvědčil víc. Jak známo, vláda Andreje Babiše podpíraná komunisty vyklidila po čtyřech letech ministerská křesla zejména proto, že k volebním urnám – alespoň dle sociologických průzkumů – dorazilo víc mladých lidí, než tomu bývalo v minulosti.
„Věřím tomu, že jsme k nárůstu mladé volební skupiny výrazně přispěli. Myslím, že se nám podařilo udělat skutečnou a povedenou kampaň, zachytit témata, která jsou pro lidi nejen důležitá, ale zároveň mezi nimi rezonovala,“ ohlíží se Mikyska za sérií tří videí, která vyvrcholila právě nedaleko Obecního domu.
Pokud nejste (duchem) úplně mladí nebo součástí mikýřovské bubliny, dost možná vás tvář tohoto světlovlasého kluka na únorové obálce překvapila. Mezi mladými je však postava Mikýře už řadu měsíců fenoménem a zmíněnou kampaní #endikurvakvolbam si vynutila pozornost také u mnoha starších a sociálními sítěmi tolik nedotčených spoluobčanů.
Pro Mikysku, jenž se svým počínáním zařadil mezi nejsilnější influencery v zemi, byl přitom krok do politiky částečným vybočením z jeho „klasické“ tvorby.
Běžně ve svých totálně ulítlých, záměrně kýčovitých videích spíš kousavě pranýřuje nešvary českého digitálního světa a jeho leckdy bizarní osazenstvo. Používá k tomu břitký humor a propracované animace, které sice na první pohled vypadají jako dělané na koleně, ale ve skutečnosti jsou za nimi dlouhé hodiny práce nyní už několikačlenného týmu.
Svědčí o tom i náklady, které v přepočtu na jednu epizodu přesahují sto tisíc korun. Mikýřova úžasná pouť internetem (neboli MÚPI) tak dlouho nebyla rentabilní. Až donedávna, kdy reklamu ve videích podpořilo spuštění e-shopu s vlastním merchandisingem a placené verze Mall.tv Premium s bonusovým obsahem.
Díky nim se show dostala do černých čísel. Obchodní potenciál má ovšem daleko větší. Mikyska a jeho crew už teď plánují dodatečné akce v reálném světě a domlouvají spolupráce s několika partnery.
K dnešku čítá MÚPI přes čtyři desítky odvysílaných epizod. V nich se někdejší několikanásobný mistr republiky ve snowboardingu zabývá úskalími firem založených na kontroverzní strategii multi-level marketingu, varuje před pochybnými pseudomotivátory a lektory úspěchu nebo upozorňuje na nemorální chování youtuberů.
„Člověk kolem sebe neustále vidí spoustu věcí, které mu nesedí, a chce na ně upozornit. Ať už je to manipulace, nebo mazání medu kolem pusy, kterých se videa tematicky týkají. To je něco, co mě vždy rozčilovalo,“ vysvětluje mladík v modrém obleku s vestičkou, typickém pro jeho alter ego Mikýře, v nahrávacím studiu Mall.tv v pražských Holešovicích, kde MÚPI už dva roky vzniká.
„A humor je strašně skvělý nástroj, jak marketingové pohádky a vestavěné příběhy, s jejichž pomocí se podvodníci snaží lidem něco prodávat, zbořit,“ podotýká čerstvý držitel tří Křišťálových lup, veřejného ocenění za působení na internetu.
***
Opravdu se marketingové pohádky, o nichž mluvíte, daří s pomocí Mikýřovy úžasné pouti internetem bořit?
Ve spoustě případů mají naše videa skutečně imunizační efekt, že lidé díky nim skáčou jejich hlavním aktérům méně na lep než dřív, jsou opatrnější. Třeba epizoda o multilevel marketingu způsobila, že poměrně dost lidí nám následně psalo, že si rozmyslelo, jestli v těchto strukturách chtějí pracovat. Díl o pseudomotivátorovi Jiřím Vokielovi Čmolíkovi zase značně narušil jeho plány s financováním vlastního filmu.
Zároveň ale přemýšlím nad tím, jak videa dělat, aby si z nich divák nevzal naopak ještě silnější názor, než se snažím vystavět. Kolikrát je nešťastné, že pečlivě vybírám použitá slova a zmiňované příklady, a následně zjistím, že diváci informace pokřiví.
Uvedu příklad: když kritizuji Petra Ludwiga za určité věci, neznamená to, že ho lidé mohou diskreditovat úplně za vše, posílat mu epizodu MÚPI o něm na každý jeho názor a psát mu, že nemá pravdu vůbec v ničem.