Sosnová. Závodní okruh. Místo, které se svojí velikostí hodí spíš pro motokáry, než pro skoro pětisetkoňový muscle car, ale na prostornějším okruhu v Mostě prý bylo plno. Co už.

Tahle sešlost trošku připomínala rozlučkovou akci s oblíbeným kamarádem, který je teď sice na vrcholu sil, ale zároveň všichni vědí, že za rok ho skolí nemoc, kvůli které nejspíš navždy odejde.

A tím kamarádem je Ford Mustang Mach 1. Nejsilnější verze sportovní legendy, kterou si v Evropě můžete koupit.

Vraník, hnědák, bělouš, žluťák. Barvy koní tentokrát neseděly. Místo klapání kopyt řev motorů a kvílení pneumatik. Místo sena vysokooktanový benzin. Ačkoli ty barvy… Jeden žluťák po okruhu vlastně kroužil. A s ním ještě jeden šedý, červený a oranžový kus.

Techniku měly skoro stejnou. Především celohliníkový vidlicový pětilitrový osmiválec a až na jeden kus s desetistupňovým manuálem sportovně tuhou šestistupňovou manuální převodovku.

Výkon? Čtyři sta šedesát koní a nastavení takové, aby si tohle desítky let šlechtěné zvíře co nejlépe poradilo jak se silnicí, tak i na závodním okruhu, kde jsou nároky o poznání větší. 

Ne, nebojte, Ford Mustang, což je v Česku mimochodem dlouhodobě nejprodávanější sportovní auto, nekončí. Jeho další generace už ale bude kvůli emisním limitům stoprocentně pracovat s elektromotorem. Do jaké míry, to se teprve uvidí. Teď je proto čas si to ještě užít. Než to zakážou, jak by řekl předseda jedné vlády.

Na trati to začíná lehkou oťukávačkou. Nejdřív si ji načíst za zvolna jedoucím vodícím autem a pak už jen vyčkat na chvíli, kdy uvolní cestu, aby Sosnová byla jen má. Pedál na podlahu, trojka, prudce na brzdy, zařadit dvojku, levá táhlá zatáčka, rychle z ní ven, brzdy, pravá otřejší, výjezd…

A takhle do té doby, dokud mě nestáhli, aby si tenhle starosvětský motoristický orgasmus mohli dopřát ještě další účastníci motoristického večírku, který byl pro Mach 1 uvítací a tak trochu i rozlučkový zároveň.

Obzvlášť to rezonovalo ve chvíli, kdy se na okruhu objevil i plně elektrický Ford Mustang Mach-e GT s výkonem 465 koní.

Mach 1 potvrdil, že dobře zvládá to, pro co je postavený. Pro zábavu z jízdy. Pro zábavu z řízení. Jeho ochota zrychlovat na rovince a jistota při průjezdu zatáčkami byla znát o to víc, když pak člověk přesedl a projel si tu samou trať v relativně obyčejném Fordu Focus ST, ačkoli i ten má slušných 280 koní.

Nebe a dudy. Focus ST vám v tuhle chvíli připadá jako auto měsíce v kategorii nuda. Naopak divočení v Mustangu Mach 1 si v Česku s jistotou bude bez omezení užívat pětatřicítka šťastlivců, kteří neváhali a objednali si ho. A taky za něj zaplatili víc než 1,6 milionu.

Pro letošek tím tak vyčerpali kvótu, kterou český Ford na tohle auto dostal přidělenou. Objednávat se dá dál, ale času a aut rozhodně není nazbyt. Kvóta pro příští rok bude zase maximálně v desítkách kusů. A hlavně – Ford Mustang Mach 1 v příštím roce z nabídky zase zmizí.

Proč je o něj vlastně takový zájem? Je to jednoduché. Když nechcete řešit individuální dovoz nejsilnější verze Mustangu Shelby GT s výkonem 760 koní ze zámoří, nic lepšího s koněm na kapotě nedostanete.

Mach 1 si z existujících verzí Mustangu bere zrovna to, co se mu hodí. Něco se hodilo ze speciální edice Bullit, třeba hlavice řadicí páky ve tvaru kulečníkové koule, a támhle se sáhlo po dílech z Shelby GT350 nebo Shelby GT 500.

Vydání Forbesu Zázrak

Vedle několika designových odlišností tak došlo konkrétně třeba na posílení chlazení oleje, vylepšené sání vzduchu, speciální nastavení tlumičů, zesílení manuální převodovky, účinnější posilovač brzd, instalaci rozpěry u motoru kvůli vyšší tuhosti karoserie nebo instalaci speciálního difuzoru a zadního spoileru, což má za výsledek o 22 procent lepší přítlak oproti základnímu modelu Mustangu.

Výsledkem všemožných úprav je podařený kompromis mezi přemotorovanou šíleností určenou k řádění na závodním okruhu a autem, ve kterém klidně můžete jezdit do práce. Na tom okruhu je to ale lepší.