Žádné kroužení kolem. Žádný hybrid. Rovnou a natvrdo. Automobilka Rolls-Royce se po 118 letech existence vrhla do nové elektromobilní éry a světu dnes odhalila čistě elektrický model. Dostal jméno Spectre. Přízrak.
Dvanáctiválec, nanejvýš osmiválec. Níž už se Rolls-Royce v novodobé historii nevydal. Z pohledu zákazníků by to bylo pod jeho i jejich úroveň. Jenže ti samí lidé, kterým nedělá problém za auto zaplatit sumu kolem deseti milionů korun, teď budou řešit, jestli nedat přednost elektromobilu.
Podle všeho se zdá, že to tak těžké, jak to na první pohled může vypadat, nejspíš nebude. Spectre má sice světovou premiéru dnes, ale na to se u superprémiových automobilek až tak nehraje.
Věrní zákazníci totiž dostávají pozvánky v předstihu, aby si novinku mohli prohlédnout ještě předtím, než ji uvidí všichni ostatní. A aby případně rovnou podepsali objednávku na auto, jehož cena se v tomto případě bude pohybovat mezi 7,5 až deseti miliony korun bez daně.
„Jak je u nás zvykem, neradi uvádíme jakákoli čísla týkající se zákazníků. Ale v rámci Rolls-Royce Motor Cars Prague se v počtu objednávek na model Spectre pohybujeme v desítkách. První klienti už měli možnost vůz vidět a byli z něj zcela nadšení,“ říká Eva Kadlecová, brand manažerka pražského zastoupení Rolls-Royce.
Kdo nebude chtít za „Přízrakem“ cestovat přímo do Goodwoodu, kde je Rolls-Royce doma, případně na jiné exkluzivní místo, kde automobilka uspořádá privátní prezentaci, uvidí na vlastní oči vůz až v posledním čtvrtletí příštího roku, kdy by se měl do pražského zastoupení dostat první kus. Pokud si vůz objednáte teď, budete s ním moci domů odjet na přelomu roku 2023 a 2024.
A v čem vlastně pojedete? V jachtě na čtyřech kolech, dalo by se říct. Právě tvary moderních jachet se totiž designéři značky inspirovali při návrhu prvních skic modelu Spectre. Karoserie tak má vytvářet dojem pohybu tím, že zdánlivě odráží silnici pod sebou, podobně jako trup závodní jachty zrcadlí mořskou hladinu při rozrážení vln.
Co samozřejmě zůstalo, je pro Rolls-Royce typická maska ve tvaru antického Pantheonu. Její jednotlivé lamely jsou navržené tak, aby pomohly ke snazšímu obtékání vzduchu kolem přídě. Vizuální dojem pak má ještě zvýrazňovat osvícení masky, o které se stará přes dvacet diod, jejichž jemná záře vytváří decentní trojrozměrný světelný podpis.
Uvnitř Spectre sází na noční oblohu plnou hvězd, ve kterou se proměnil strop čtyřmístného vozu. Vůbec poprvé se u „běžné“ verze některého z modelů Rolls-Royce stejný efekt přesouvá i na dveře Starlight Doors, které obsahují skoro šest tisíc jemně osvětlených „hvězd“.
Ani tím se ale nekončí. Éterické noční téma modelu pokračuje i na osvětlení palubní desky, jejíž vývoj trval dva roky. Její součástí je i štítek s nápisem Spectre obklopený kupou více než pěti a půl tisíce „hvězd“.
Tuhle všechnu parádu nese celohliníková platforma vzletně pojmenovaná Architecture of Luxury, která má být o třicet procent tužší než u jakéhokoli předchozího vozu Rolls-Royce. Pod nohama cestujících je pak uložená baterie vážící 700 kilogramů, která má ve spolupráci s motorem o výkonu 580 koní cestující na jedno nabití odvézt víc než 500 kilometrů daleko. Tedy pokud nebudou příliš často zkoušet zrychlení z nuly na sto, které má trvat 4,5 sekundy.
Spectre během testů na různých místech po celém světě najel 2,5 milionu kilometrů, což byl mělo být dost na to, aby vývojový tým speciálně pro elektrický model vyladil systém pérování Planar. Jeho úkol je snadný: nabídnout posádce pocit z jízdy na létajícím koberci.
Jak to dokáže? Každé kolo umí reagovat nezávisle na ostatních, čímž brání nežádoucím otřesům karoserie, když auto najede na špatný povrch jen na jedné straně. Planar také díky uloženým mapám a sledováním polohy díky GPS neustále hlídá, jestli se auto neblíží k zatáčce.
Pokud to tak je, systém potlačování náklonu spojí komponenty stabilizátorů vozu a přitvrdí tlumiče. Auto je pak připravené bez problému zvládnout najet do zatáčky a poté z ní i vyjet. Během toho systém na základě informací z osmnácti senzorů podle aktuální situace operativně upravuje parametry řízení, brzdění, distribuce výkonu a odpružení tak, aby bez pětadvaceti kilogramů třítunový Spectre zůstal za všech okolností stabilní.
„Spectre má všechny vlastnosti, které pomohly vytvořit legendu značky Rolls-Royce. Tento výjimečný automobil, vyvíjený od samého počátku jako náš první plně elektrický model, je tichý, výkonný a ukazuje, jak dokonale se elektrický pohon hodí pro Rolls-Royce,“ říká Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars.
„Tento vůz udává směr, jakým se vydá naše značka v budoucnosti. Zároveň dokonale odpovídá na podněty od nejnáročnějších zákazníků na světě, abychom povznesli zážitek z elektromobilů, protože Spectre je v první řadě Rolls-Royce a až poté elektromobil,“ dodal Müller-Ötvös, který i nadále počítá s tím, že v roce 2030 budou elektrické všechny modely se soškou Spirit of Ecstasy na kapotě.